232166

آغاز ساخت "تراک معدنی" در شرکت هپکو اراک

دنیای معدن: در مراسمی محصول جدید هپکو با عنوان "تراک معدنی" در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با حضور مسئولین و فعالان اقتصادی استان رونمایی شد.

به گزارش دنیای معدن؛ در مراسمی محصول جدید هپکو با عنوان «تراک معدنی» در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با حضور مسئولین و فعالان اقتصادی استان رونمایی شد.

قائم مقام مدیرعامل واحدتولیدی هپکو در مراسم رونمایی از محصول جدید تراک ۶۵ تنی این شرکت در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: توان موتور کامیون معدنی آفرود ۶۵ تنی ۵۳۰ اسب بخار، حجم اتاق بار آن ۳۸ مترمکعب و دارای وزن بارگیری ۶۳ هزار کیلوگرمی است.

میقانی افزود: سال گذشته قول تولید این محصول را داده بودیم و اکنون توانستیم آن را به بازار عرضه کنیم و باید اذعان داشت این ماشین، نقش خاصی در حمل و جابجایی بار های معدنی در معادن کشور دارد.

وی تاکید کرد: ظرفیت تولید و عرضه سالانه این ماشین حدود ۱۵۰ دستگاه به بازار است و چنانچه تقاضای بیشتری باشد قابلیت افزایش ظرفیت تا ۲۵۰ دستگاه نیز وجود دارد.

قائم مقام مدیر عامل واحد تولیدی هپکو اظهار داشت: این ماشین معدنی با این قابلیت تاکنون به بازار عرضه نشده و قابلیتهایی روی این ماشین نصب شده که شیب روی معادن را تضمین می کند و امید است با شروع به کار این ماشین در مرحله ابتدایی که تولید ۱۲ دستگاه است نظر سایر مشتریان را جلب کند و ما بتوانیم این ماشین را بیشتر از گذشته به معادن عرضه کنیم.

میقانی تصریح کرد: سالانه رقم بسیار سنگینی ارز به لحاظ وارادت دامپتراک ها و تراک ها از کشور خارج می شود به طوری که در سال ۹۷ این عدد حدود ۱۸۹ میلیون دلار می رسد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد این ماشین در مراحله اول با آی پی آی حدود ۳۵ درصد کار را شروع کردیم یعنی ۳۵ درصد از ارزش ماشین را داخلی سازی کردیم، اما آنچه جدا از موضوع داخلی سازی ماشین مهم است این مبحث است که با بومی شده ماشین می توان خدمات و سرویس مناسب تری ارائه دهیم و ارز و سرمایه کشور را حفظ کنیم.

قائم مقام مدیر عامل واحد تولیدی هپکو گفت: به ازای تولید این تراک که قیمت حدود هفت تا هشت میلیارد دارد در حال حاضر حدود ۳۵ درصد از خروج ارز از کشور ممانعت می شود چرا که ۳۵ درصد از این ماشین داخلی سازی است و هدیه صنعتگران استان مرکزی در سال تولید ملی، اقتصاد و دانش بنیان به اقتصاد ملی است.

استاندار استان مرکزی هم در این مراسم با اشاره به روند های موثر در پیشرفت در آینده گفت: سه مولفه وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده مولفه های اصلی در پیشرفت است که نوع نگاه به هرکدام از آن ها و اینکه چه سهمیه از نگاشت به سمت جلو داشته باشد موقعیت ما را در مسیر پیشرفت تعیین می کند.

فرزاد مخلص الائمه با بیان اینکه شرکت هپکو سه دوره زمانی را در عمر فعالیت خود داشته است اظهار کرد: دوره اول از اوایل سال ۵۴ شروع شده و تا زمان دفاع مقدس و بعد از آن نیز دوره شکوفایی اول هپکو بود که در آن هنگام به دلایل ماموریتی که داشتم از نزدیک با این شرکت و توانمندی های آن آشنا بودم.

وی افزود: دوره زمین گیری هپکو نیز در سال های گذشته بود که با خیانت، فساد، رانت و نفوذ آسیب دید و زمین خورد و متاسفانه هزینه زیادی به مجموع صنعت کشور در بخش های مختلف و هم ضربه بزرگی به نظام مدیریتی کشور وارد کرد.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: خوشبختانه با حمایت مدیران کاربلد، تلاش کارگران و کارکنان شرکت و کسانی که بیرون از بدنه هپکو این مجموعه را در این سال ها همراهی کردند و در سه قوه نیز دلسوزانی کمک کردند تا این مجموعه از وضعیت اسفناک که دچار شده و صنعت استان را غصه دار کرده بود بلند شود و این صنعت مجدد به دوران شکوفایی خود بازگردد.

مخلص الائمه بیان داشت: اقتصاد مقاومتی به تعبیر مقام معظم رهبری دو رکن دارد؛ اولین رکن اقتصاد دانش بنیان است که شرکت هپکو بهره های فراوان از بحث های دانشی و فنی دارد که مطلقا بدون اتکا به دانش مهندسی امکان پیشرفت ها را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اقتصاد مردمی رکن دوم اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: امیدواریم با تلاش مهندسی و کارگران این مجموعه و نقشه راهی که توسط مدیریت ترسیم شده و حمایت های وزارتخانه های ذی ربط، بتوانیم با عمل به موقع به تعهدات و قرارداد های شرکت شاهد رونق تولید در هپکو باشیم.

استاندار استان مرکزی خاطرنشان کرد: بخش معدن که مصرف کننده این نوع محصولات و صنعت است متاسفانه به وظیفه ملی خود در قبال این صنعت عمل نکردند و بخشی هم مافیای خطرناک و زیاده خواه واردات بر این بخش چنبره انداخته است و به سختی رضایت می دهد که هپکو از زمین بلند شود، اما امیدواریم هپکو از زمین بلند شده و مافیا به زمین بخورد و کمر شکسته هپکو ترمیم و کمر واردات کنندگان رانت خوار شکسته می شود.

نماینده مردم اراک - خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تجهیزات و عوامل تولیدی واحد تولیدی هپکو در منطقه بی نظیر است چرا که شعار سال " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین حمایت از تولید داخل مدنظر قرار گرفته است.

آصفری افزود: امید است این شرکت مسیر خود را با شدت و کیفیت بیشتر و مناسب تری طی کند و با تولیدات مناسب خود روز های تلخی که چندسال گذشته سپری کرده، حلاوت و شیرینی آن را برای عموم به ارمغان آورد.

وی تاکید کرد: پیشنهادات متعددی از سوی دولت و نمایندگان بعضی استان ها برای وارادت ماشین آلات راهسازی صورت گرفت که در این جهت چندین مرتبه بنده مخالفت خود را اعلام کردم، اما متاسفانه منتج به نتیجه نشد و مقرر شده است ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات راهسازی وارد شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت اظهار داشت: این اقدام با اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی و مانع زدایی و همچنین پشتیبانی از تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری است همخوانی ندارد و با این روند نمی توان گفت متهم خارج از کشور است و متهمان در داخل کشور و از بدنه نظام هستند چرا که علاوه بر عدم حمایت از تولید داخل، سبب خروج ارز از کشور می شوند.

آصفری با بیان اینکه چرا باید این واحد تولیدی را به نااهل واگذار کنند گفت: مکاتبات زیادی با وزرای انقلابی دولت سیزدهم انجام شد و توفیق حاصل شد این واحد تولیدی را از مدیر نااهل پس گرفته و به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد و امید است از این پس شاهد رویداد های مثبتی در شرکت هپکو باشیم و با تولیدات بالا در عمل نیز از این واحد تولیدی حمایت های لازم صورت گیرد.

وی عنوان کرد: بنده ۱۰۰ درصد موافق واردات خودرو به کشور هستم چرا که شرکت های ایران خودرو و سایپا، کیفیت لازم را ندارند و قیمت خودرو ها نیز بالا است و منصفانه نیست و از توان مردم خارج است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: چنانچه تحریم ها را هم دور بزنیم باید میلیارد ها تومان برای وارادت ماشین آلات راهسازی هزینه کنیم و جای سوال است که چرا توانمندی های نیرو های داخل کشور را نادیده می گیریم و مانع وارادت و همچنین خروج ارز از کشور نمی شویم.

آصفری تولیدات واحد تولیدی هپکو را بی نظیر خواند و گفت: امید است با تولید این تراک معدنی و تولیدات دیگر، شرکت هپکو جان تازه ای بگیرد و دست دلالان و رانت خوار ها را قطع کند چرا که منفعت طلبان در صدد این بودند که زمین هپکو را نیز تغییر کاربری دهند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود مدیرعامل شرکت هپکو به وعده های خود در سفر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تحویل ۵۰ دستگاه از تولیدات این شرکت در موعد مقرر عمل کند و بنده نیز مسئولیت انعقار قرارداد و دریافت امتیاز برای این واحد تولیدی را می پذیرم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: چنانچه شرکت هپکو، تولیدات خود را افزایش دهد سال آتی دولت و مجلس نیز تولیدات این واحد تولیدی را ببینند مجوز وارادت ماشین آلات راهسازی را متوقف کنند.

قائم مقام مدیرعامل واحدتولیدی هپکو نیز در ادامه این آیین اظهار داشت: در این شرکت بیش از دو سال برای طرح تولید تراک ها، اقدامات کارشناسی صورت گرفت تا ماشینی ایرانیزه و متناسب با شرایط معادن کشور تولید شود.

میقانی افزود: این تراک ۶۵ تنی با موتور ۵۳۰ اسب بخار، با گیربکس اتوماتیک و دارای فرمان اضطراری است و باید این مهم مدنظر باشد که ماشین آلات وارداتی فاقد فرمان اضطراری هستند، اما در تولید تراک جدید، بدون روشن بودن موتور راننده قابلیت استفاده از فرمان را دارد.

وی با بیان اینکه امسال می توان این ماشین معدنی را متناسب با معادن مرتفع تر و با تناژ بیشتر به بازار عرضه کرد، گفت: در ماه های آتی بیل ۳۷ تن و در پاییز بیل ۷۵ تن از سوی این واحد تولیدی به معادن کشور عرضه می شود و با شرایط مشتری ایرانیزه خواهد شد.

هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی در اراک تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد.

هپکو ۲۵ نوع ماشین آلات راه سازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می کند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی، چون ژاپن، آلمان، سوئد تولید می شود.

شرکت هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید