228536

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس:

واردات ۱۰هزار دستگاه ماشین آلات معدنی و راهسازی اجحاف به کشور است/ واردات ماشین آلات مانع رونق تولید هپکو

دنیای معدن: کریمی با تأکید بر اینکه شرکت هپکو ظرفیتی دارد که آن را به اثبات رسانده است، گفت: اعتقاد داریم یک جریان مافیایی در بحث واردات ماشین آلات به ویژه در بخش معادن وجود دارد که نان این ها در واردات است و اصرار دارند به هر قیمتی باب واردات را باز کنند.

به گزارش دنیای معدن؛ اواخر هفته گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از موافقت کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال آینده با واردات ۵۰ هزار خودروی سواری و ۱۰ هزار ماشین آلات سنگین معادن و راه سازی با تعرفه ای که به تصویب هیأت وزیران می رسد، با ارز غیر صادراتی خبر داد.

مسئله ای که به ویژه در رابطه با بحث واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی با حاشیه هایی همراه شد چراکه بسیاری این تصمیم را کارشناسی نشده عنوان کردند و چنین اقدامی را با توجه به ظرفیت مجموعه عظیم صنعتی هپکو به عنوان بزرگترین تولید کننده ماشین آلات سنگین خاورمیانه و آثار زیان بار این تصمیم بر روند بازگشت به رونق تولید در این شرکت برخلاف اصل حمایت از تولیدات داخلی دانستند.

واردات ۱۰هزار دستگاه ماشین آلات معدنی و راهسازی اجحاف به کشور است

در همین خصوص علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در گفتگو با دیارآفتاب؛ با تأکید بر اینکه واردات این ماشین آلات اجحاف به کشور است گفت: اگرچه در حوزه راهسازی و عمرانی به واسطه کمبود اعتبارات در سال های گذشته روند کاهشی داشته ایم و در این بخش تقاضا برای ماشین آلات کم است اما در معادن رشد داریم و برای ماشین آلات بخش معدن متقاضی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولان امر باید به این مسئله توجه کنند که ما بخشی از ماشین آلات مثل انواع غلتک، گریدر و بیل را سال های سال است که می سازیم و در برخی محصولات هم که امکان ساخت آن وجود دارد مثل دامپتراک که ماشین ها تناژ بالای موردنیاز در معادن هستند هپکو ورود کرده و قراردادهایی منعقدشده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب تصریح کرد: این ظرفیت هست که اگر هپکو را حمایت کنند و موانع پیش رو را بردارند همین ماشین آلاتی که اگر بخواهند از خارج کشور وارد کنند هر دستگاه حدود یک میلیون یورو برای کشور هزینه خواهد داشت می تواند در هپکو به مراتب باقیمت پایین تر و ارزان تر تولید شود که افزایش تولید ملی و رشد اشتغال را هم در پی خواهد داشت.

سؤال است که ارز موردنیاز برای واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات از کجا تأمین خواهد شد؟

کریمی وجه متمایزکننده هپکو در تولید ماشین آلات را موضوع خدمات پس از فروش عنوان کرد افزود: متأسفانه در طی سال های گذشته به علت ورود بی رویه ماشین آلات مستعمل که یکی از موارد قانون معادن این اجازه را داده که ماشین آلات زیر ۵ سال عمر وارد شود انواع ماشین آلات را بدون اینکه در کشور هیچ گونه خدمات پس از فروش و پشتیبانی داشته باشد وارد کرده اند و بعد از چند سال ازکارافتاده اند و به گورستان ماشین آلات سپرده شده اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: وقتی چنین امکانی مثل هپکو را در کشور داریم چرا باید آن را نادیده بگیریم و نابود کنیم و واردات انجام دهیم، این سؤال مطرح است که حجم ارزی موردنیاز برای واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات چقدر است و این ارز چگونه و از کجا تأمین خواهد شد؟

وی افزود: مسئله واردات تنها مربوط به هپکو نیست چراکه در مورد هر کالایی اگر بازار را بازکنید و آن کالا وارد شود تولیدکننده داخلی عملاً نابود می شود و از صحنه حذف خواهد شد.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب اظهار داشت: شرکت هپکو ظرفیتی دارد که در سال ۸۵ و ۸۶ در بازه یک ساله بیش از ۲ هزار دستگاه تولید داشته، وقتی این شرکت چنین رکوردی را در شرایط آن دوران ثبت کرده قطعاً با افزایش دانش فنی و توان قطعه سازی و تخصصی در کشور اگر حمایت شود توانایی به مراتب بیشتری هم خواهد داشت اما چرا این را نمی خواهند؟

کریمی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم یک جریان مافیایی در بحث واردات ماشین آلات به ویژه در بخش معادن وجود دارد که نان این ها در واردات است و اصرار دارند به هر قیمتی باب واردات را باز کنند.

وی ادامه داد: از طرفی هپکو هم متأسفانه به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه بود و در اثر مدیریت های ناکارآمدی که بعد از خصوصی سازی انجام شد دچار افت شد و اما ظرفیت تولید به صورت بالقوه در هپکو هست و اگر مسئولان امر کمک و حمایت کنند نه اینکه ادعا کنیم تمام نیاز کشور اما بخش عمده ای از نیاز کشور به ماشین آلات را هپکو تأمین خواهد کرد.

واردات ۱۰ هزار دستگاه برای یک سال رقم نامعقولی است/ قطعاً با این تصمیم مخالفت خواهم کرد

این عضو کمیسیون صنایع تأکید کرد: رقم ۱۰ هزار دستگاه برای یک سال رقم نامعقولی است و اساساً نه چنین تقاضایی وجود دارد و نه منابع ارزی برای این کار موجود است.

نماینده اراک کمیجان و خنداب اظهار داشت: قطعاً وقتی ماشین آلات راه سازی و معدنی با ارز آزاد قیمت گذاری شود یک قیمت بسیار نجومی خواهد شد و با آن قیمت بسیاری از افراد مایل به خرید نیستند و اینکه الآن بسیاری به دنبال واردات ماشین آلات مستعمل هستند چون توان خرید نو را ندارند به همین خاطر این تصمیم پخته و کارشناسی شده و منطبق با منافع ملی ما نیست و قطعاً با این موضوع مخالفت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید