227358

چراغ سبز وزارت صمت به واردات خودرو‌های معدنی / آیا راهکاری برای از بین بردن مرداب این ماشین آلات درنظر گرفته شده است؟

دنیای معدن: اعظم ذوالفقاری منظری؛ معاونت معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافقت با واردات ۵۰۰ دستگاه خودرو‌های معدنی را اعلام کرد. او هفته گذشته به"هپکو" رفته از بخش‌های مختلف این شرکت بازدید کرده بود.

به گزارش دنیای معدن به نقل از خبرگزاری دانشجو، مدتی قبل وزارت صمت از معدن داران خواست تا نیاز خود به ماشین آلات را به این وزارتخانه اطلاع دهند. حالا محتشمی پور می‌گوید که ۲ هزار درخواست واردات ماشین آلات حوزه معدنی ثبت شده و به معدن داران توصیه کرده برای واردات بیشتر مطالبه گری کنند!

مجوز صمت به خطای  شبکه مدیریت واردات؟

البته معاون معادن وزارت صمت گفته که برای ماشین آلات کوچک هم تلاش می‌کند تا ظرفیت‌های داخلی به کار گرفته شود، اما سوال اینجاست که او در بازدید از هپکو به این نتیجه رسیده که تولیدکنندگان داخلی توان تولید ماشین آلات کوچک را دارند؟

محتشمی پور هفته گذشته در هپکو گفته بود که واردات ماشین آلات بدون مجوز و بی رویه از خطا‌های شبکه مدیریت واردات و صادرات بوده و باید تأمین این دستگاه‌ها به سمت تولیدات هپکو سوق داده شود.

به دنبال تناقض در سخنان معاون وزیر صمت نیستیم، اما آیا شروع دوباره واردات دستگاه‌ها و خودرو‌های سنگین معدنی راهکار واقعی برای حل مشکلات معدن داران است؟

وحید رودبارانی، عضو شورای اسلامی کار هپکو به خبرنگار ما می‌گوید که کشور ما بین معدن کاران بین المللی به مرداب ماشین آلات معدنی شناخته می‌شود. او معتقد است که این امر ناشی از واردات خودرو‌هایی است که اولا با شرایط بومی معادن ایران سازگار نیست و ثانیا عمر آن‌ها بیشتر از عمر مفید دستگاه است.

 

واردات غیرتخصصی، گورستان ماشین‌های معدنی

رودبارانی می‌گوید: براساس تحقیقاتی که در شرکت تحقیقاتی کاترپیلار انجام شده، ماشین آلات معدنی تا ۵ سال توانایی کار در معدن دارند. اما گاهی ماشین آلاتی به کشورمان وارد می‌شود که بیش از ۱۰ سال عمر کرده اند.

 

او توضیح می‌دهد: علاوه براینکه ماشین آلات مستهلک شده وارد می‌شود، برخی از این ماشین‌ها قبلا در شرایط محیطی متفاوتی کار کرده و مناسب کار در شیب معادن ایران نیست. در واقع موتور ماشین پس از مدت کوتاه به دلیل قرار گرفتن در شیب از کار می‌افتد.

این فعال کارگری هپکو به خروج حجم بالایی ارز از کشور برای واردات این ماشین‌های ناکارآمد اشاره می‌کند و می‌گوید: خیلی غم انگیز است که ما در سالن‌های هپکو مهندس‌هایی داریم که با مهندسی معکوس برخی بخش‌های ماشین آلات را بازسازی می‌کنند و حتی با کیفیت بهتری از محصول اصلی وارد بازار می‌کنند، اما این ظرفیت‌های هپکو به کار گرفته نمی‌شود.

 

او می‌گوید: ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار داریم سراغ هپکو بیاید و بگوید با این حجم از امکانات باید نیاز داخلی به ماشین آلات سنگین را برطرف کند، نه اینکه ما مدام بگوییم می‌توانیم این ماشین‌آلات را بسازیم، اما از ما حمایت نشود.

 

معدن‌دار تخصصی در تولید ماشین‌آلات معدنی دارد؟

رودبارانی سوال مهمی مطرح می‌کند؛ چرا جریان واردات خودرو‌های معدنی و سنگین از مسیر هپکو عبور نمی‌کند؟ شرکتی تخصصی در زمینه ساخت تجهیزات معدنی و راهسازی و می‌تواند به صورت کاملا تخصصی و با ارتباط گرفتن با شرکت‌های مطرح دنیا، کار واردات دستگاه‌ها و تجهیزات معدنی را به دست گیرد؛ خدمات پس از فروش ارائه دهد و به جای آنکه صرفا یک دستگاه خارجی بخرد، دانش تولید آن را وارد کند.

به گفته این فعال کارگری در واقع مسئولان این شرکت می‌پذیرند که همه نیاز داخلی را برای ماشین آلات نمی‌توانند تأمین کنند؛ البته بیشتر از آنکه نبود تجهیزات ساخت مانع توسعه خط تولید شود، مساله تأمین مالی تولید است. با این حال اگر هپکو کار واردات را به دست گیرد، نقش دلالان حذف می‌شود و محصول با قیمت پایین تری به دست مصرف کننده می‌رسد.

 

او سوال مهم دیگری هم دارد؛ چرا معدن داران واردات خودرو‌های معدنی را انجام می‌دهند؟ مگر در تولید این خودرو‌ها تخصصی دارند؟ رودبارانی توضیح می‌دهد: کار معدن دار استخراج است و از جزییات تخصصی درباره ماشین آلات اطلاعی ندارند. چرا باید وارد کار واردات معدنی شود؟

 

رودبارانی ادامه می‌دهد: وقتی ما از کوماتسو، ولوو یا دیگر شرکت‌های بزرگ تولید کننده ماشین آلات معدنی خرید کنیم، همراه با آن درباره محصول تعهد هم می‌گیریم. ما صرفا یک دستگاه نمی‌خریم، تکنولوژی آن را وارد می‌کنیم.

 

سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در برابر هپکو چیست؟ دولت جدید قرار است چه رویکردی را برای هپکو مدنظر قرار دهد؟ شرکتی که ۱۵ سال از خصوصی سازی زخم خورده و حالا که در آستانه بازگشت تولید است، آیا باز هم باید در مانند دوره خصوصی سازی درباره آن قضاوت کرد یا روزمه آن را در دوره همکاری با پروژه سرن، ذخیره ۲ هزار دستگاه ماشین راهسازی و معدنی و سود ۲۰ میلیارد دلاری مدنظر قرار داد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید