226599

فرش قرمز برای وارداتچی ها؛

ویدئو: واردات ماشین آلات معدنی دست بردار «هپکو» نیست

حجم ویدیو: 526.24K | مدت زمان ویدیو: 00:00:18 دانلود ویدیو

دنیای معدن: با وجود توانمندی های شرکت هپکو جهت تأمین نیاز کشور در حوزه ماشین آلات معدنی و راهسازی و علیرغم وعده های مکرر مسئولین در راستای حمایت از این صنعت اما واردات این ماشین آلات به ویژه در رده دست دوم و مستعمل همچنان ادامه دارد و تدوام آن شرکت هپکو را در مسیر احیا با چالش هایی جدی مواجه خواهد کرد.

به گزارش دنیای معدن؛ به نقل از دیار آفتاب؛ کمتر کسی است که نداند علاوه بر سوء مدیریت ها، این واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به خصوص در رده دست دوم و مستعمل بود که طی سال های اخیر ضربات بسیار سنگینی را به شرکت هپکو وارد کرد به طوری که میزان تولیدات این مجموعه صنعتی که روزگاری بزرگترین و تنها تولید کننده تجهیزات سنگین خاورمیانه لقب دارد از تولید سالانه قریب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به تولید تقریباً صفر در سال ۹۹ رسید.

روایت هپکو حالا مثنوی هفتاد من است با این حال سال ۱۴۰۰ سالی بود که با خبر تهاتر بدهی های شرک هپکو و امیدواری کارگران این واحد صنعتی نسبت به رونق تولید آغاز شد اما سوال اینجاست که چرا با این وجود ادعاهای حمایت از هپکو همچنان بر روی کاغذ مانده و در حال حاضر شرکت هپکو به عنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات سنگین راهسازی و معدنی کماکان به علت کارشکنی ها به مرحله تولید نرسیده است و از طرفی تأمین ماشن آلات مورد نیاز از طریق واردات به خصوص دستگاه های مستعمل ضمن اشباع کردن بازار تا چندین سال تقاضای خرید محصولات داخلی را با کاهش مواجه خواهد کرد که در صورت به تولید رسیدن هپکو نیز تولیدات این شرکت خریداری نخواهد داشت.

 اگر قرار است این قبیل دستگاه ها از کشور‌های دیگر وارد شوند و شرکت‌های معدنی هم یا در واردات آن دخیل باشند و یا این ماشین آلات را بخرند، پس هپکو قرار است محصولات خود را برای چه کسی تولید کند؟ آیا اساسا تولید بدون وجود خریدار و در یک بازار اشباع شده از ماشین آلات مستعمل امکان پذیر است!

امروز اما بار دیگر فیلمی از اسکله بندر شهید رجایی به دست خبرنگار دیارآفتاب رسیده که نشان می دهد باز هم دستگاه هایی همچون لودر و دامپتراک که از جمله ماشین آلات پرکاربرد در زمینه فعالیت های معدنی هستند در حال وارد شدن به کشور است.

[2065118] مرورگر شما از نمایش ویدیو پشتیبانی نمیکند.

 

قبلا هم چنین ویدئو‌هایی منتشر شده بود و نشان می‌دهد که دستگاه‌های نو یا دست دوم از طریق بندر شهید رجایی و البته پس از صدور دستورات متعدد در زمنیه ممنوعیت واردات این خودروها، وارد کشور شده است هر چند گمرک تاکنون آمار دقیقی از تعداد، نوع واردات و افراد حقیقی و حقوقی وارد کننده این ماشین آلات ارائه نداده است.

هفتم آذرماه سال جاری اما معاون فنی و امور گمرکی گمرک با اعلام خبر صدور مجوز ورود موقت ماشین آلات و خودروهای معدنی آب پاکی را روی دست هپکویی ها ریخت.

معاون فنی گمرک گفت: مقرر شد برای ماشین آلات و خودروهای معدنی از جمله لودر با قدرت بیش از ۳۲۰ اسب بخار، بیل مکانیکی با قدرت بیش از ۳۰۰ اسب بخار و دامتراک و بولدوزر در هر قدرتی که به گمرکات وارد شدند، مجوز ورود موقت شش ماهه صادر شود.

به گفته وی بیشتر این ماشین آلات از جمله دامتراک، لودر، بلدوزر و بیل مکانیکی دست دوم و مستعمل است که برای این خودروها با توجه به قدرت اسب بخار برای ماشین آلات تا ده سال ساخت هم ورود موقت صادر می‌شود.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که طبق اظهارات معاون فنی گمرک این تسهیلات ورود موقت برای چندین هزار دامپتراک و ماشین آلات دپو شده در گمرکات را سبب خواهد شد و البته ممکن است شش ماه دیگر هم این مهلت تمدید شود که به این ترتیب صاحبان این ماشین آلات اگر در صدد واردات قطعی هستند می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

این خبر اما با واکنش هایی از سوی کارگران هپکو مواجه شد تا طی نامه ای به رئیس جمهور این تصمیم را یک اقدام عامدانه از سوی مافیای واردات در راستای دستیابی به سودهای کلان و غیرباور عنوان کنند که تداوم آن باعث بسته شدند برکارخانه های صنعتی کشور خواهد شد.

هفته گذشته نیز طی دیدار مجمع نمایندگان استان مرکزی با رئیس جمهور مسئله نگران کننده واردات ماشین آلاتی که هپکو توان تولید آن ها را در اختیار دارد و مسئله مجوز صادره شده از سوی وزارت صمت و گمرک مطرح شد و رئیس جمهور صراحتا با چنین اقدامی مخالفت و دستور پیگیری موضوع را صادر کرده بود.

علیرضا نظری رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی پس از دیدار نمایندگان استان با رئیس جمهور در گفتگو با دیارآفتاب، گفت: یکی از مسائل مهمی که این نشست مطرح شد مشکلات شرکت هپکو بود که با وجود توانمندی بالا به دلیل سوء مدیریت در واگذاری و مدیریت، عدم تأمین مالی و عدم فروش محصولات طی سال‌های اخیر دچار رکود شده است.

نظری با اشاره به مجوز گمرک و وزارت صمت برای ورود ماشین‌آلاتی که در رده تولیدات هپکو قرار دارند افزود: اخیراً مجوزی به‌صورت کاملاً غیرقانونی صادرشده است که ماشین‌آلات راهسازی و معدنی مستعمل با عمر تا ۱۰ سال وارد کشور شود و برخی در تلاش هستند با زد و بندهایی که دارند ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه ماشین‌آلات دست‌دوم را وارد کشور کنند.

نظری خاطرنشان کرد: این حجم از واردات چندین هزار دستگاه می‌تواند تا سال‌ها آینده هپکو را در رکود و تعطیلی و در نهایت ورشکستگی قرار دهد.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی عنوان کرد: با توجه به دغدغه نمایندگان، آقای رئیس‌جمهور دستور دادند تا نگرانی ها نسبت به واردات ماشین‌آلات مستعمل پیگیری شود و با جدیت جلوگیری به عمل آید، امیدواریم با اجرایی شدن این دستور، شرکت هپکو که سرمایه و صنعت بزرگ کشور است به چرخه تولید بازگردد.

با این وجود اما همچنان برخی اصرار بر واردات دارند و گویا آن قدر هم قدرتمند و دارای ارتباطات خاص هستند که تا بدین جا پا پس نکشیده اند و همچنان طبق روالی که سالیان اخیر هپکو را به ورطه نابودی کشانده اند در حال حاضر نیز انواع ماشین آلات با برندها و عمر کاری مختلف را کاملا رسمی و بدون هیچ مانعی وارد کشور می کنند.

این روزها مدیران هپکو از انعقاد قراردادهایی مهم برای روشن شدن مجدد چراغ تولید در هپکو خبر می دهند، نهایی شدن قرارداد فروش دامپتراک های جدید معدنی به ارزش ۳۳۰ میلیارد تومان و انعقاد ۹ قرارداد فروش انواع محصولات به ارزش ۱۳۴ میلیارد تومان شامل ۲۹ دستگاه ماشین آلات ازجمله تراک معدنی و بیل مکانیکی توسط این شرکت تولید کننده ماشین آلات معدنی و راهسازی و قرداد ۲۰۰ میلیاردتومانی فروش ۵۰ دستگاه گریدر اخباری امیدبخشی هستند که در ماه های اخیر از هپکو شنیده شد و اخیرا شنیده هایی از رسیدن نخستین محموله های مواد اولیه به این شرکت حکایت دارد.

با وجود اخبار امید بخش هپکو و ابراز امیدواری کارگران اما در عین حال تهدیدی به نام واردات همچنان بر سر این شرکت سایه انداخته و اژدهای هفت سر مافیای واردات از هر منفذی به دنبال گزیدن این صنعت است، بزرگترین تولید کننده ماشین آلات سنگین خاورمینه اینک برای بازگشت به اوج و رونق نیازمند حمایت همه دستگاه های مسئول به خصوص دولت و اعتماد خریداران به توانایی های داخلی است که البته ممنوعیت واردات و یا در صورت نیاز سپردن واردات به هپکو به عنوان یک متخصص در این حوزه یک ضرورت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید