251162

بورس در سراشیبی کاهش؟ | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ بهمن ۱۴۰۲)

دنیای معدن: در جریان معاملات امروز بازار سهام بار دیگر نماگر‌های بازار سرخ پوش شدند.

مریم ذوالفقاری منظری

به گزارش دنیای معدن، نماگر اصلی بازار سرمایه ۰.۵۶ درصد از ارتفاع روز گذشته خود را از دست داد و با رسیدن به سطح ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد، فاصله خود را با سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بیشتر کرد.

دو شاخص هم وزن و فرابورس نیز با افت نزدیک به ۵ هزار واحد و ۲۱۴ واحد، خبر از قرمزپوشی نماد‌های کوچکتر بازار دادند.

در پایان وقت معاملات امروز نماد‌های وپاسار، وبملت، فولاد، شپنا، شستا و شبندر بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

بورس در سراشیبی کاهش؟ | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ بهمن ۱۴۰۲)

وضعیت فعلی خروج پول حقیقی از بازار نشان می‌دهد که هر گاه بازار با ریسک‌های جدید مواجه شود، بلافاصله خروج پول‌های حقیقی نیز سرعت می‌گیرد.

برای مثال فروش اوراق بانکی با سود ۳۰ درصد یکی از ریسک‌هایی برای بازار به حساب آمد که منجر به خروج بخشی از سرمایه‌ها از بازار شد.

با این حال با گذشت دو هفته از این تصمیم، بازار سرمایه همچنان به وضعیت متعادل بازنگشته و فعالان آن با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌زنند.

بازار سهام از ابتدای زمستان تاکنون تنها ۶ روز صعودی را ثبت کرده و ۳۳ روز در مسیر منفی حرکت کرده است. این وضعیت نشان می‌دهد که حتی حقوقی‌های بازار نیز نتوانستند با فعالیت خود از ریزش بازار جلوگیری کنند.

در این مدت هر چند شاخص هموزن از شاخص کل بورس عملکرد بهتری داشت و به ظاهر نماد‌های کوچک بازار رشد کردند، اما در عمل نشان از فعال شدن سفته بازان در بازار را دارد.

در واقع می‌توان گفت که رکود در بازار همچنان جولان دارد؛ بنابراین نه تنها حقوقی‌ها نتوانستند به بازار رونق بخشند و نه سفته بازان.

دیدگاهتان را بنویسید