248579

پیش‌بینی بورس امروز سه شنبه 16 آبان 1402

دنیای معدن: امروز ممکن است چهارمین روز افزایشی بورس تهران باشد.

به گزارش دنیای معدن، بورسی‌ها در روز سه‌شنبه به شرایطی وارد معاملات می‌شوند که شاخص‌های بازار سهام در دو روز قبل برای سومین روز متوالی افزایش یافته‌اند. برای پیش‌بینی عملکرد بورس امروز، یعنی روز سه‌شنبه 16 آبان، به روند بازار سهام در روز کاری گذشته توجه می‌کنیم. در روز دوشنبه، شاخص کل با 14 هزار و 143 واحد رشد داشت و شاخص کل هم‌وزن با 5 هزار و 918 واحد افزایش یافت. همچنین شاخص کل فرابورس با 151 واحد افزایش به میزان 340 هزار واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت در بورس

با بیشترین افزایش قیمت در بورس، شرکت‌های توسعه صنایع بهشهر (وبشهر)، تولیدی کاشی تکسرام (کترام) و سرامیک‌های صنعتی اردکان (کسرا) بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رساندند. در فرابورس نیز شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای)، شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) و شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت در بورس

از طرف دیگر، با بیشترین کاهش قیمت در بورس، نمادهای دروز (شرکت داروسازی روز دارو)، سفار (شرکت سیمان فارس) و ختراک (شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه معلم (ومعلم)، شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر) و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب (قغرب) بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

در معاملات امروز، 81 نماد دارای صف خرید بودند و 43 نماد دارای صف فروش بودند. ارزش کل صف‌های خرید با رشد 57 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 230 میلیارد تومان افزایش یافت و ارزش کل صف‌های فروش نیز با کاهش 20 درصدی به 391 میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بورس امروز سه شنبه 16 آبان 1402

معاملات روز گذشته در بورس تهران با شروع صعودی شاخص کل آغاز شد و تا پایان جلسه به رشد ادامه یافت. شاخص هم‌وزن نیز با تغییرات مشابه رشد کرد و این رشد در سه روز متوالی ادامه یافت. در مجموع، در سه روز گذشته، شاخص کل بیش از 60 هزار واحد افزایش پیدا کرده و شاخص هم‌وزن به مجموع 24 هزار و 587 واحد صعود کرده است.

نمادهای شپنا، شپدیس، تاپیکو، شبندر و شتران بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشته‌اند.

در افتابی دیگر، تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی در بازار اثر مثبت داشت و معاملاتی به ارزش 96 میلیارد تومان به بازار افزود. نمادهای بالبر، بوعلی، ذوب، خاهن و بمپنا بیشترین جذب سرمایه را داشتند.

همچنین ارزش معاملات خرد سهام روز به روز افزایش 4 درصدی را تجربه کرد و به رقم 4 هزار و 155 میلیارد تومان رسید.

رشد بازار و جذب سرمایه در شرایطی رخ داد که در روز گذشته اعلام شده بود که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به 7000 تومان و نرخ خوراک شهریور به 4800 تومان تعیین شده است.

به نظر می‌رسد که در سه روز اخیر، خبرهای سیاسی-اقتصادی نقش مهمی در رشد بازار داشته‌اند. دورماندن ایران از آتش جنگ در غرب خاورمیانه و مهم‌تر از آن نرخ اعلامی برای خوراک پتروشیمی دو خبر مهم و تأثیرگذار در روزهای اخیر بوده‌اند. ورود سرمایه حقیقی در معاملات روز گذشته اشاره‌ای مثبت به تداوم رشد بورس برای چهارمین روز پیاپی می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید