243235

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

دنیای معدن: بورس تهران در روز ابتدایی هفته اول، به پشتوانه عملکرد خوب شاخص‌سازها، گام بلند دیگری در راستای صعود برداشت.

به گزارش دنیای معدن: بورس تهران در روز ابتدایی هفته اول، به پشتوانه عملکرد خوب شاخص‌سازها، گام بلند دیگری در راستای صعود برداشت. زبر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۷۳ هزار و ۴۳۸ واحدی که معادل ۳.۱ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. به این ترتیب شاخص کل در پایان معاملات شنبه در سطح دو میلیون ۴۳۸ هزار واحدی ایستاد. در سوی دیگر اما شاخص کل هم‌وزن هم‌جهت روند شاخص کل رفتار کرد و با رشد ۱.۸ درصدی به سطح ۸۰۰ هزار و ۹۴۶ واحدی رسید.

ورود و خروج پول حقیقی

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را ۳۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون و ارزش معاملات را ۱۹ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان (با احتساب ارزش معاملات صندوق‌های سهامی و مختلط) نشان می‌دهد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از ورود دو هزار و ۴۴۶ میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

شاخص‌ساز‌ها پرچمدار روند صعودی

مقایسه میان شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس، که نماینده سهام کوچک‌تر و متوسط بازار سرمایه است، نشان از آن دارد که سهام کوچک‌تر و متوسط بازار بازدهی بسیار بالاتری نسبت به سهام شاخص‌ساز نصیب سهامداران کرده است. از آغاز روند صعودی فعلی که از ابتدای آبان‌ماه سال گذشته پس از بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار و شروع عرضه خودرو‌های پرتیراژ استارت خورد، شاخص کل موفق به کسب بازدهی ۹۶ درصدی شده است. در همین حال بازدهی نماگر هم‌وزن بازار ۱۲۵ درصد بوده است. روز شنبه در حالی که سهام متوسط و کوچک بازار، معاملات متعادلی را پشت سر گذاشتند، نماد‌های بزرگ بازار از جمله شستا و فولاد، با صف خرید سنگین کار خود را به پایان رساندند. کارشناسان عقیده دارند شروع موج صعود در نماد‌های شاخص‌ساز بازار از این جهت بسیار اهمیت دارد که اصلاح احتمالی و کوتاه‌مدت بازار پس از رسیدن موج صعود به سهام بزرگ بازار اتفاق خواهد افتاد.

افزایش سرمایه در دستور کار بانک‌های دولتی

معاون وزیر اقتصاد درمورد برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ خبر داد؛ وی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده، برای سال جاری هم مجلس شورای اسلامی ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه برای بانک‌های دولتی پیش‌بینی کرده است. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: همچنین در قانون بودجه امسال پیش‌بینی‌شده که بانک‌های دولتی می‌توانند از محل فروش اموال مازاد خود افزایش سرمایه بدهند و علاوه بر این می‌توانند در سرمایه‌گذاری‌های جدید وارد شوند که در سال جاری پیگیری خواهد شد. خبر افزایش سرمایه‌ بانک‌های دولتی می‌تواند تاثیر مثبت به‌سزایی بر قیمت سهام نماد‌های گروه بانکی داشته باشد. همچنین ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌تواند موجب حاشیه سود بانک‌های دولتی شود. به همین واسطه P بر E این گروه نیز می‌تواند به اعداد منطقی و ارزنده‌تری برسد و در نتیجه آن اقبال بازار را در پی خواهد داشت. با وجود افزایش 135 درصدی بانک‌ها به بانک مرکزی، همچنان اهالی بازار سرمایه برای خرید این دست از نماد‌ها دچار شک و ترید هستند. بررسی گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی همچنان به طور افسارگسیخته‌ای در حال افزایش بوده و با رشد ۱۲ درصدی در بهمن‌ماه به ۳۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. به علاوه، این رقم از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز رشد ۱۳۵ درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که این رقم در دوره مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۹ درصد رشد کرده بود.

پیش بینی بورس امروز

همگرایی دوباره شاخص‌های بازار سرمایه نشانه‌ای از تداوم روند صعودی است؛ در عین حال اما نباید از این نکته غافل شد که میزان تلاطم‌ها به شدت افزایش یافته است. تابلو معاملات نماد‌ها تاییدکننده این واقعیت است که ابهام در تصمیم‌گیری معامله‌گران در حال افزایش است. بر همین اساس سطح ریسک بازار افزایش یافته و علی‌رغم انتظارات خوش‌بینانه و امیدواری به تداوم روند صعودی، نمی‌توان بدون اصلاح و استراحت، انتظار رشد یکپارچه بازار را داشت. گرچه کارشناسان عقیده دارند هر زمان که اصلاح فرا رسد، موج نزولی عمیقی شکل نخواهد گرفت و برای ادامه مسیر صعودی، مفید نیز خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید