242629

پیش بینی بورس شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ / اصلاح آغاز می‌شود؟

دنیای معدن: شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با رشد ۱۸ هزار و ۳۵۹ واحدی همراه شد.

به گزارش دنیای معدن ، در پایان معاملات روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲، شاخص کل با رشد ۱۸ هزار و ۳۵۹ واحدی به رقم ۲ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۶۴ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۸۷ صدم درصد بوده است.

روز گذشته شاخص کل هم‌وزن نیز در پایان معاملات ۱۳ هزار و ۳۲۳ واحد نسبت به روز سه‌شنبه بالا آمد و در رقم ۶۵۱ هزار و ۶۷ واحد ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۲.۰۹ درصد بوده است.

همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۳۲۵ واحدی به سطح ۲۶ هزار و ۱۹۰ واحد رشد کرد. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز ۲ هزار و ۱۷۷ واحد صعود کرد و به رقم ۱۱۳ هزار و ۲۹ واحد رسیده است.

 ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۲۹ هزار و ۴۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۰۸ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۲ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان رسید.

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: بورس تهران شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ روز متعادلی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شاخص کل بورس تهران ظرف یکی، دو روز اخیر توانسته سقف شاخص سال ۱۳۹۹ را بشکند، ادامه داد: تفاوت مهمی میان سقف شکنی شاخص کل در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۳۹۹ وجود دارد و آن، این است که ارزش دلاری سهام بورسی در این دو سال با هم فاصله معناداری دارند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: طبق این تفاوت معنادار، شاخص کل فقط یک عدد روانی است، زیرا تصور این است که پرتفوی سهامداران بورسی هم از ضرر خارج شده و به سوددهی رسیده؛ در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست.

به گفته روزبهانی، بسیاری از سهم‌ها در حال حاضر با قیمت‌های سال ۹۹ فاصله دارند، زیرا شاخص کل به واسطه شاخص سازان که چند سهام اندک هستند و به انگشتان دو دست نمی‌رسند بالا رفته و متاسفانه بسیاری از سهام هنوز در مرز ضررند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه به واسطه رشد اخیر بورس در ادامه شاهد یک اصلاح زمانی در بازار خواهیم بود، گفت: احتمالا در همین منطقه سهام دست به دست خواهد شد، زیرا با توجه به رشد مقطعی سهام، نیاز به یک اصلاح زمانی بسیار اندک در بورس داریم.

روزبهانی ادامه داد: پس از اصلاح زمانی در بورس، به طور قطع روند صعودی بازار سرمایه آغاز خواهد شد و شاهد موج دوم تقاضا در بازار هستیم. اینجاست که هشدار ورود دوباره مردم به بورس روشن می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید