242083

وضعیت بورس در هفته ای که گذشت/ افت ۰٫۲ درصدی شاخص کل

دنیای معدن: شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت با ریزش جزئی همراه بود.

به گزارش دنیای معدن، شاخص کل بورس هفته گذشته روی عدد یک میلیون و ۸۲۱ هزار واحد به کار خود پایان داده بود؛ این هفته اما شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۸۱۷ هزار واحدی ایستاد و در نهایت افت ۰.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در سوی دیگر بازار، شاخص کل هم‌وزن رشد ۱.۴ درصدی را ثبت کرد و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۱۷ درصدی در ارتفاع ۲۳ هزار و ۴۶ واحدی ایستاد.

ارزش معاملات بازار سهام نسبت هفته اخیر خود کاهشی بود و بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه برابر با ۶ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان، روز یکشنبه پنج هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۶ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان و در آخرین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه هشت هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان بود.

در نهایت ارزش معاملات این هفته برابر با ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود؛ درحالی که این شاخص بازار در هفته گذشته برابر با ۴۹ هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان بود.

این هفته تنها چهار روز کاری داشت و در این مدت سه روز خروج نقدینگی حقیقی و یک روز ورود پول ثبت شد. بر همین اساس تنها در روز سه‌شنبه ۳۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد و روزهای شنبه ۸۵۷ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۱۳۳ میلیارد تومان و روز دوشنبه ۳۰۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

از سوی دیگر اما این هفته صندوق‌های درآمد ثابت شرایط بهتری داشتند و روز شنبه ۶۵ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۲۸۸ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۲۵۵ میلیاد تومان و در نهایت روز سه‌شنبه ۱۴۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به صندوق‌ها ثبت شد.

در هفته‌ای که گذشت سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران باعث شد قیمت دلار روند کاهشی به خود بگیرد و همین موضوع تا حدودی روی بازار سرمایه تاثیرگذار بود. اما مساله مهم اینجاست که بورس این هفته با کاهش قیمت دلار کاهشی نشد و شاهد یک واگرایی میان دلار و بورس بودیم.

همچنین در آخرین روز کاری این هفته محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از لایحه بودجه سال آتی حذف شده است.

این موضوع تا حد زیادی تاثیر منفی روی بازار سهام داشت؛ اما همچنان وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا مشخص نیست و ممکن است سال آینده هم شاهد عرضه خودرو در بورس کالا باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید