241639

اخبار مهم برای بورس امروز سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱

دنیای معدن: بازار سهام معاملات روز دوشنبه را در حالی به پایان رساند که شاخص کل در آستانه ورود به کانال 1.6 میلیون واحدی قرار گرفت.

به گزارش دنیای معدن، در همین حال در روز سبزپوشی بازار، حقیقی‌ها دوباره با بورس آشتی کردند تا شاهد ورود هزار و 200 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار باشیم.

ورود پول حقیقی به بازار سهام همزمان با خروج هزار و 415 میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از صندوق‌های بادرآمد ثابت رخ داد.

به نقل از تجارت‌نیوز، این البته دومین روز خروج سرمایه حقیقی‌ها از صندوق‌های بادرآمدثابت بود. روز یکشنبه نیز فیکس‌ اینکام‌ها شاهد خروج پول حقیقی به مبلغ هزار و 42 میلیارد تومان بودند. باید اشاره داشت که بازار سهام نیز در این روز جذب دوباره پول حقیقی و رشد معاملات را استارت زده بود.

همزمان با معاملات بازار سهام در روز دوشنبه، بانک مرکزی اعلام کرد که مرکز مبادله ارز و طلای ایران از روز سه‌شنبه مورخ دوم اسفند ۱۴۰۱ فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند.

بر اساس تفسیر بازیگران بازار سرمایه و آنچه در روز یکشنبه منتشر شده بود، این تصمیم به معنای پایان عمر دلار 28 هزار و 500 تومانی فرزین است. به این ترتیب ارز صنایعی نظیر شیمیایی، فلزی و نفتی، از این پس بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا کشف قیمت و عرضه خواهد شد.

به این ترتیب سیاست دلار 28 هزار و 500 تومانی که هشتم دی ماه با تکیه محمدرضا فرزین بر صندلی ریاست بانک مرکزی اتخاذ شده بود کمتر از دو ماه عمر کرد.

دلار اکنون در آستانه 50 هزار تومان قرار گرفته و حالا کاهش فاصله قیمت ارز صادراتی با ارز آزاد، می‌تواند سود شرکت‌های صادرات‌محور را تضمین کند.

همین امر سبب شد روز دوشنبه سهام صنایع ارزآور با رشد تقاضا و بازدهی مثبت روبرو شوند. در همین حال ورود پول هوشمند به نمادهایی نظیر شپنا، فولاد، شتران و شبندر نیز در جریان معاملات روز دوشنبه مشهود بود.

اگر چه دلار طی هفته‌های اخیر نیز مسیر رو به رشدی را طی می‌کرد اما نتوانسته بود به عنوان محرک بازار سهام عمل کند. این ناتوانی از آنجا ناشی می‌شد که سیاست‌های بانک مرکزی در دوره رئیس جدید ثابت قیمت دلار در نرخ نیمایی را دنبال می‌کرد و قیمت ارز شرکت‌های بورسی را روی 28 هزار و 500 تومان فریز کرده بود.

حالا اما بانک مرکزی از این سیاست عقب‌نشینی کرده و همزمان با پرواز قیمت دلار در بازار آزاد، مجوز رقابت بر سر ارز صادراتی کشورها را صادر کرده است. انتشار همین خبر در روز یکشنبه توجه سرمایه‌گذاران را مجددا به سوی بازار سهام جلب کرد. با رسمیت یافتن این تصمیم نیز بازار در روز دوشنبه شاهد ورود پول حقیقی و رشد بالای 80 درصدی ارزش معاملات بود.

نگاهی به وضعیت بازار نیز حاکی از غلبه تقاضا بر عرضه در معاملات روز دوشنبه دارد و حتی بازار با صفوف عرضه سنگین در برخی نمادها بسته شد. بر همین اساس به نظر می‌رسد با افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به بازار سهام، در روز سه‌شنبه نیز شاهد رشد تقاضا به ویژه در نمادهای صادرات‌محور باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید