240823

رشد 74 درصدی قیمت یک نماد بورسی در یک ماه !

دنیای معدن: سهام شرکت سرمایه‌گذاری فنی مهندسی مشانیر از انتهای آذر ماه امسال تا ‌روز‌های اخیر، طی 24 روز معاملاتی افزایش قیمت 74 درصدی داشته است. این افزایش تقاضا درحالی اتفاق افتاده که ومشان در صورت‌های مالی خود تغییراتی در ارزش بنیادی نداشته است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از اکوایران؛ بورس تهران  در سال‌های اخیر از جهات گوناگون ضربه خورده است. یکی از فاکتورهای منفی برای هر بازار مالی، نداشتن دانش مالی کافی از سوی فعالان آن بازار است. یکی دیگر از مسائل مهم در کنترل و شفافیت بازار‌های مالی از بین بردن دسترسی ویژه یا همان رانت اطلاعاتی است. دسترسی اطلاعاتی دارای طبقات گوناگونی است که برای ایجاد شفافیت در بازار نیاز به کاهش حداکثری هر طبقه از دسترسی‌های اطلاعاتی وجود دارد.

معاملات بازار  بورس  و  اوراق بهادار  در مقاطعی از زمان گاهی به خودی خود گویای مسائل مختلفی است. مسائلی از این دست که سهمی شروع به رشد قیمت ناگهانی می‌کند و پس چند روز رشد قیمت که معمولاً رد پای حقوقی‌ها نیز در این میان دیده می‌شود؛ در سامانه کدال خبر مثبت در خصوص آن نماد منتشر می‌شود. رشد قیمت قبل از اطلاعیه کدال شائبه دسترسی‌های ویژه به اطلاعات را به وجود می‌آورد. مسئله‌ای که ما در این گزارش سعی بر بیان آن داریم این است که فعالان بازار سرمایه که از دانش مالی کافی برخوردار نیستند؛ گاهی طعمه این رانت‌های اطلاعاتی می‌شوند. ماهیت  بازار سهام  وجود ریسک اوراق و سود یا زیان است اما فعالان بازار نیز باید در شرایطی که معاملات بازار تغییرات عمده پیدا می‌کند دست به عصا عمل کنند.

برای مثال نماد ومشان که در 24 روز معاملاتی اخیر خود و حدوداً طی یک ماه رشد قیمت 74 درصدی داشت؛ هیچ پشتوانه بنیادی برای این رشد قیمتی نداشته است. صورت‌های مالی شش ماهه این شرکت که منتهی به آبان ماه امسال بود و در روز شروع روند صعودی قیمت این سهم در انتهای آذر ماه منتشر شد؛ نشان دهنده تداوم زیان‌دهی این شرکت است. تنها تغییراتی که می‌توان در این صورت مالی پیدا کرد گرفتن وام کوتاه مدت 5 هزار میلیارد تومانی، سرمایه‌گذاری 4.2 هزار میلیارد تومانی در املاک و تبدیل 4 هزار میلیارد تومان از دریافتنی‌های تجاری به سرمایه گذاری کوتاه مدت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت است. شرکت سرمایه‌گذاری فنی مهندسی مشانیر نیز دیروز در سامانه کدال اعلام کرد که افزایش قیمت صورت گرفته مربوط به عرضه و تقاضای سهم در بازار است و به تغییراتی از داخل شرکت مربوط نمی‌باشد.

در ارتباط با رشد قیمت ومشان در یک ماه اخیر می‌توان گفت که احتمالاً نوسانگیران در این یک ماه در نماد ومشان مشغول خرید و حمایت هستند تا در نقطه مناسب تخلیه کنند و یا خبر مثبت خاصی برای این نماد منتشر خواهد شد که دسترسی اطلاعاتی، باعث ورود زود هنگام پول حقوقی به این نماد شده است. در هر حال سهامداران ومشان باید در معاملات این روز‌ها با بررسی بیشتری به معامله بپردازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید