239417

پیش‌بینی بورس برای شنبه ۱۲ آذرماه | بورس در بحران؟

دنیای معدن: مهدی روزبهانی با بیان اینکه دولت بورس را به حال خود رها کرده و این بازار وارد ابربحران شده است، پیش بینی کرد که با بازگشایی بورس در روز شنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱، شاهد هفته‌ای متعادل با رنج مثبت و منفی ۲ در اکثر سهام هستیم.

به گزارش دنیای معدن، بورس در حالی آخرین روز کاری این هفته را به پایان برد که رشدی ۳ هزار و ۱۶۷ واحدی داشت و به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۷۱ واحد رسید. اما این در حالی است که آنچه بیش از همه به چشم می‌خورد درجا زدن‌های مکرر سهام است؛ به طوری که پس از رشد اندک سهام، به یک باره به همان میزان و چه بسا بیشتر ریزش را در همان سهام شاهدیم.

هرچند مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار از وضعیت باثبات بازار در آذرماه ۱۴۰۱ خبر داد، اما آنطور که فعالان بورسی می‌گویند، وضعیت بازار سرمایه نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته و آنچه به طور موقتی بازار را سر پا نگه داشته، ورود صندوق تثبیت بازار سرمایه به حمایت از بازار است.

اما سوال اصلی این است که بورس در هفته دوم آذرماه ۱۴۰۱ به چه سمت و سویی می‌رود؟

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: دولت بورس را به امان خدا رها کرده است؛ بنابراین دولت مقصر اصلی وضعیت بحرانی بورس است. آیا شما در هیچ کدام از مصاحبه‌های ابراهیم رئیسی اسمی از بورس می‌شنوید؟

وی در مورد مشکل دوم بازار سرمایه گفت: ما هنوز فریاد می‌زنیم «معاملات الگوریتمی را متوقف کنید»، اما می‌بینیم که حتی آقای رئیس سازمان بورس هم آن را روی برخی سهام مانند «شپنا» تایید کرد، اما دست روی دست گذاشته اند و آن را متوقف نمی‌کنند. به عبارت دیگر با سیاست های دولت، بورس بدون پرده پوشی وارد ابربحران شده است.

روزبهانی در مورد پشت پرده معاملات الگوریتمی تصریح کرد: در واقع ربات یک سهم را با قیمت پایین می‌خرد، کارمزد را محاسبه می‌کند و به محض اینکه کارمزد را پوشش داد و سهم وارد سود شد آن را با یک یا ۲ درصد سود می‌فروشد.

نماد‌های خودرویی، بورس را به زیر کشیدند

این کارشناس ارشد بازار سرمایه مشکل سوم بازار سرمایه را فروش دست و دلبازانه حقوقی‌ها دانست و به اقتصاد ۲۴ گفت: حقوقی‌ها هم متاسفانه در فروش دست و دلبازی می‌کنند؛ یعنی به محض اینکه سهمی صف خرید می‌شود، در هر قیمتی که می‌خواهد باشد شروع به عرضه می‌کنند و نمی‌گذارند تب و تاب مثبت بودن بازار به سهامداران بچسبد.

روزبهانی با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی را نیز متاسفانه کم نکردند، در مورد مشکل چهارم بورس ادامه داد: همچنان ارزش معاملات بورس پایین و زیر ۳ هزار میلیارد تومان است. بورس هنوز از نبود نقدینگی و پشتوانه پولی رنج می‌برد.

وی ادامه داد: صندوق تثبیت بازار سرمایه نیز یک هفته بازار را حمایت کرد، ولی متاسفانه این حمایت قطع شد. به همین دلیل دوباره چندین روز است که خروج پول حقیقی را داریم به خصوص که نماد‌های خودرویی شروع به اصلاح کرده اند و وقتی گروه‌های خودرویی شروع به اصلاح می‌کنند طبعا کل بازار را با خود پایین می‌کشند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه مشکل پنجم بورس را انتشار اوراق گام دانست و گفت: در حال حاضر یکی از بلایای بازار و مشکل جدید اوراق گام است که اوراق تامین مالی دولت است. نرخ سود این اوراق تا ۳۰ درصد هم رسیده و صاحبان نقدینگی ترجیح می‌دهند در این اوراق سرمایه گذاری کنند تا اینکه بخواهند ریسک بازار را بپذیرند و نقدینگی را وارد بورس کنند.

روزبهانی ادامه داد: متاسفانه این نوع سود‌ها باعث می‌شود نقدینگی به بازار‌های دیگر سوق پیدا کند. تا زمانی که دولت با تدابیر هوشمندانه نقدینگی را به بازار بورس هدایت نکند شاهد افزایش قیمت دلار، خودرو، طلا و سکه و... خواهیم بود.

پیش بینی بورس هفته آینده

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد پیش بینی بورس در هفته آینده گفت: به نظر می‌رسد هفته ساید یعنی متعادلی را در پیش خواهیم داشت.

وی توضیح داد: اکثر سهام بین ۲- تا ۲+ نوسان می‌کنند. در دوران آقای روحانی پول مردم بود که بورس را رونق داد. در حال حاضر گرچه صندوق تثبیت بازار سرمایه درصدد حمایت از بازار است، اما مانند مسکّنی است که درد را برای مدتی دوا می‌کند و تا زمانی که پول از بازار‌های موازی به سمت بازار سرمایه جذب نشود و ارزش معاملات به بالای ۸ هزار میلیارد تومان نرسد رونق به بورس برنمی گردد. لازم است تاکید شود نه مثل دوران آقای روحانی لازم است بورس را در بوق و کرنا کنیم و نه مثل آقای ابراهیم رئیسی درست است که دیگر اسمی از بورس برده نمی‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید