239405

شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت

دنیای معدن: در این هفته کاری شاخص کل هم وزن با افزایش ۱.۴۲ درصدی در ارتفاع ۴۱۳ هزار و ۱۱۵ واحدی آرام گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۵۲ درصدی در ارتفاع ۱۸ هزار و ۶۹۱ واحدی ایستاد.

به گزارش دنیای معدن- آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته صنعت وسایل چرمی با افزایش ۱۹.۳۶ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت ماشین آلات و تجهیزات با رشد ۸.۸۶ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت چاپ و انتشار با اُفت ۳.۸۸ درصدی بوده است.

در هفته قبلی صنعت خودرو با افزایش ۶.۶۰ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی ثبت کرده بود. او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۴ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان رقم خورد و جزئیات ارزش معاملات روزانه به این شکل بود که شنبه دو هزار و ۷۶۱ میلیارد، یکشنبه دوهزار و ۹۲۹ میلیارد، دوشنبه سه هزار و ۲۹۲ میلیارد، سه‌شنبه سه هزار و ۲۲۸ میلیارد و چهارشنبه دو هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بر روی تابلو ثبت شده است. در هفته قبل ارزش کل معاملات خرد برابر با ۱۵ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان بود.

هر ۵ روز کاری خروج نقدینگی حقیقی از بازار ثبت شد

آسایش گفت: در این هفته کاری هر ۵ روز را بازار شاهد خروج نقدینگی افراد حقیقی بود و در مجموع ۳۲۵ میلیارد تومان پول از بازار توسط افراد حقیقی خارج شده است. شنبه ۱۴۱ میلیارد، یکشنبه ۹۷ میلیارد، دوشنبه ۱۰ میلیارد، سه‌شنبه ۳۶ میلیارد و چهارشنبه ۴۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار رقم خورده است. در هفته قبل ۷۲۷ میلیارد تومان پول توسط افراد حقیقی از بازار خارج شده بود.

او می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. در هفته قبل نیز سرانه خرید افراد حقیقی ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

خروج ۲۱۳ میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت

به گفته آسایش: در این هفته کاری صندوق‌های با درآمد ثابت نیز شاهد خروج ۲۱۳ میلیارد تومان نقدینگی بودند. شنبه ۳۰۶ میلیارد، یکشنبه ۱۸۵ میلیارد، دوشنبه ۹۰ میلیارد، سه‌شنبه ۷۶ میلیارد تومان خروج پول از این صندوق‌ها ثبت شده و تنها در روز چهارشنبه ۴۴۴ میلیارد تومان نقدینگی وارد این صندوق‌ها شده است.

او گفت: در خصوص اخبار و حواشی بازار پس از عرضه‌های موفق خودرو در بورس کالا باید به نشست خبری رئیس سازمان بورس و خبر آغاز به کار سامانه افشا تخلفات مدیران نهاد‌های مالی و ناشران بورسی اشاره کرد.

نوار عرضه‌های خودر‌های پرتیراژ در بورس کالا ادامه دار شد!

خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بورس کالا این هفته مهمان انواع خودرو‌های پر تیراژ بود که با تقاضای خوبی هم روبرو شد، مسیری که خروج از قیمت‌گذاری دستوری و روند بهبود سوددهی شرکت‌ها را به دنبال دارد.

او می‌گوید: نفت و کامودیتی‌ها در مجموع هیجانات هفته تغییر محسوسی نداشتند و دلار نیمایی نیز همچنان فاصله قابل تاملی با نرخ دلار توافقی و بازار آزاد دارد! در اکثر گروه‌ها شاهد نوسانات مثبت بوده‌ایم به طوری که در برخی سهام سرعت تغییر جهت نوسانات در حدی بود که معامله‌گر کوتاه مدت را می‌توانست به اشتباه بیندازد.

وفایی گفت: این روز‌ها تک سهم‌ها از صنایع مختلف با توجه به پتانسیل سودسازی یا افزایش سرمایه‌های پیش رو با حجم معاملاتی مناسب از سطح مقاومت قیمتی رد می‌شوند. اینکه اکثر سهام در محدوده‌های منفی خریدار خوبی دارند و ارزش معاملات خرد و حق تقدم قابل قبول است، نوید بخش روز‌های بهتر است.

او می‌گوید: این هفته هر چند تمایل به خرید سهم‌های کوچک‌تر مشهود بود، اما صرف جریان پول نباید مبنای تصمیم‌گیری باشد. گردش نقدینگی و علاقه به خرید و فروش‌های نوسانی گاه باعث فرار از سهامی که درجا می‌زند می‌شود و این جابه جایی‌های نسنجیده می‌تواند باعث جا ماندن از روند اصلی سهم شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

دیدگاهتان را بنویسید