238475

مصونیت سهام‌داران در مقابل ریزش‌ بازار با بیمه سهام

دنیای معدن: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یکی از مهمترین بندهای مصوبه 10 بندی حمایت از بازار سرمایه، بیمه سهام اشخاص حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان و تضمین سود 20 درصدی در یک سال است.

به گزارش دنیای معدن، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اعلام کرد: سهامداران خرد بیشتر جزء گروه‌هایی هستند که به دلیل عدم آشنایی با مکانیزم معامله در بورس، هنوز حرفه‌ای نشده‌اند و متاسفانه امکان تشخیص سهام‌های مناسب را ندارند، بنابراین لازم است که حاکمیت در موضوع بورس و حفظ دارایی‌های مردم کنار سهامداران خرد قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت بازار سرمایه و لزوم حمایت از آن گفت: بیمه پرتفوی (ترکیب سبد سهام) به عنوان یکی از بندهای مصوبه ده بندی سازمان بورس در حمایت فوری از بازار سرمایه، کار ارزشمندی است که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده است و به سهامدار خرد با پرتفوی زیر یکصد میلیون تومان کمک کند تا سرمایه اولیه خود را  از ریزش‌های بیشتر مصون کند. در حقیقت با این کار اصل سرمایه در شرایط بحرانی حفظ می‌شود و سود 20 درصدی نیز به پرتفوی خرد تعلق می‌گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به طور کلی معتقدم باید شرایطی در بورس فراهم شود که سهامداران خرد متضرر نشوند و کف سود سیستم بانکی برای سرمایه‌گذار تامین شود تا سرمایه گذار ترغیب به ماندگاری در بازار و سهامداری در بورس شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد مجلس شورای اسلامی با بیمه سهام مثبت است، گفت: ما در شرایطی هستیم که باید سهامدار خرد را  حفاظت کنیم. نظر من نسبت به این موضوع مثبت است و سایر دوستان در مجلس نیز اغلب همین نگاه را دارند.

قادری با بیان اینکه باید بین سهامداران خرد و سهامداران عمده تفکیک قائل باشیم، گفت: وقتی در بورس سرمایه‌های مردم به بهترین شکل در تامین مالی پروژه‌های اقتصادی به کارگرفته می‌شود ورود و ماندگاری افراد در بورس از اهمیت برخوردار است، بنابراین باید تلاش شود از سرمایه‌های خرد در نوسانات مراقبت کنیم.

وی در ادامه ضمن تاکید به صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: شاید بهترین توصیه به افرادی که خواهند وارد بازار سرمایه شوند، این است که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری  وارد این بازار شوند و خود را از نوسانات بازار سرمایه حفظ کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید