249651

رئیس خانه معدن خراسان رضوی:

دریافت حقوق دولتی براساس قیمت فروش از معدنکاران یک معضل است

دنیای معدن: رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: مشکلاتی همیشه بوده و تکرار کردیم اما هیچ وقت حل نشده است؛ چند برابر شدن حقوق دولتی و دریافت آن براساس قیمت فروش یک معضل است.

به گزارش دنیای معدن، غلامرضا نازپرور امروز ۲۲ آذرماه، در سومین همایش تخصصی معدن با رویکرد بررسی مشکلات و معضلات حقوقی بهره‌برداران معادن استان اظهار کرد: ساختاری در خانه معدن ایجاد کردیم که به پیروی از خانه معدن ایران توانستیم کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف ایجاد کنیم. تیمی بسیار قوی در استان داریم که می‌تواند مطالبات بخش معدن را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه پنجره واحد یکی از بهترین کارهای این خانه بوده که در هیچ استانی نظیر آن نیست، عنوان کرد: با این پنجره ۲۱۷۴ جواب استعلام پیگیری شد. کمیته دیگر کارگروه تعامل در خانه معدن بود و نتایج این کارگروه بررسی ۵۴ پرونده بود. ستاد تسهیل نیز داشتیم که توانستیم پرونده‌های بسیار خوبی را در استان پیگیری کنیم و ۳۶ پرونده پیگیری شد.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در شورای حل اختلاف نیز ۶ پرونده داشتیم. کارگروه HSEE نیز داریم که در دوران کرونا متوقف شد، امیدواریم دوباره پیگیری و برقرار شود. ما دوره‌های خوبی را در معادن برگزار کردیم و این کارگروه توانست بیش از ۵۰ درصد حوادث را کاهش دهد.

نازپرور با اشاره به نمایشگاه‌های این حوزه، افزود: نمایشگاه تخصصی سنگ، صنعت و ماشین‌آلات معدنی و معدن و صنایع معدنی را برگزار و در نمایشگاه ورونا ایتالیا شرکت کردیم که سنگ‌های خوبی را از استان برای نمایشگاه فرستادیم. همچنین خانه معدن دو کتاب در حوزه گوهرسنگ‌ها و گردشگری به چاپ رساند.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی، همچنین با بیان اینکه در کمیته کشف قیمت حضور فعال داریم، خاطرنشان کرد: موضوع حقوق دولتی یکی از معضلات اساسی استان ما است که بهره‌برداران و معدن‌کاران به آن معترض هستند. این کمیته تاثیر مستقیم در فرایند و تعیین حقوق دولتی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۳ نوع ماده معدنی از ۸۱ نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور در استان وجود دارد. همیشه حدود ‌۵۰۰ تا ۵۵۰ معدن فعال داشتیم و ۵۰ درصد معادن ما غیر فعال بودند.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص مشکلات معدن‌کاران گفت: مشکلاتی همیشه بوده و تکرار کردیم اما هیچ وقت حل نشده است. چند برابر شدن حقوق دولتی و دریافت آن براساس قیمت فروش یک معضل است. امروزه نقشه‌برداری با پهباد شدت گرفته که برخی بهره‌برداران معترض هستند خطاهای فاحشی داشته است. یکی از معضلات ما با دستگاه‌های دولتی است که بهره‌برداران متضرر می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید