249109

تصمیم بزرگی که مجلس گرفت/ افزایش حقوق بازنشستگان ضرورت داشت

دنیای معدن: افزایش حقوق بازنشستگان یکی از ضروریات و مطالبات مهم بازنشستگان بود.

به گزارش دنیای معدن، رشد حقوق بازنشستگان در مجلس مصوب شد تا یکی از مهمترین قوانین به تصویب برسد زیرا بازنشستگان در سالهای اخیر بارها از نخوه پرداخت حقوقشان ناراضی بودند.

مجلس در‌ گام مهمی حقوق بازنشستگان را افزایش داد تا نشان دهد پای کار رفع مشکلات مردم به دور از هیاهو است.

اقبال شاکری از نمایندگان مجلس در مورد رشد حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه، گفت: افزایش حقوق بازنشستگان و متناسب سازی حقوق آنها تصمیم بزرگ مجلس در قِبل این گروه از جامعه بود که طی سالیان متمادی این مسئله با کِش و قوس فراوانی همراه بود اما امروز با تلاش‌های صورت گرفته در مجلس به صورت ویژه طی احکامی جداگانه در برنامه هفتم توسعه دیده شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: با اجرایی شدن احکام مربوطه حقوق بازنشستگان، مستمری آنها معادل 90 درصد دریافتی شاغلان خواهد شد؛ با عملیاتی شدن این احکام بی تردید شاهد کاهش مشکلات معیشتی این گروه  خواهیم بود.

وی ادامه داد: مابه التفاوت 90 درصد افزایش حقوق مطرح شده 40 درصد رشد پرداختی در سال نخست و طی 2 سال بعدی معادل 30 درصد دریافتی بازنشستگان افزایش خواهد داشت. این مصوبه طی دو روز آخر بررسی برنامه هفتم توسعه به تصویب نمایندگان مجلس رسید

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در مورد چگونگی پرداخت بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه مقرر شد؛ کل بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود و در صحن علنی مجلس در این خصوص بررسی‌های بسیاری صورت گرفت، همچنین زمان‌بندی‌های مختلفی در این مورد در نظر گرفته شد که طی آن بدهی‌های صندوق‌ها پرداخت شود تا توان مالی قابل اتکایی پیدا کنند.

شاکری خاطر نشان کرد: طی بررسی‌های مختلف در خصوص شکل، ابزار و نحوه پرداخت بدهی دولت بحث و گفتگو صورت گرفت.رسول فرخی میکال از دیگر نمایندگان مجلس نیز در خصوص مصوبه مجلس پیرامون افزایش حقوق بازنشستگان گفـت: در سال‌های اخیر با توجه به رشد فزاینده تورم و به دنبال آن قیمت کالاهای اساسی، اجاره بها و ... بازنشستگان همانند تمامی حقوق بگیران و کارمندان و کارگران که درآمدشان از تورم موجود با فاصله بسیار زیادی عقب مانده بود، با مشکلات معیشتی عدیده ای مواجه شدند.

در همین راستا نمایندگان مجلس همواره به دنبال افزایش حقوق این افراد و ترمیم سبد درآمدی آنها بودند.نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس اضافه کرد: در هفته گذشته، مجلس با مصوبه در برنامه هفتم توسعه، با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کرد که امیدواریم با تصویب آن در شورای نگهبان و اجرای دقیق، شاهد بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان باشیم.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: مطابق با مصوبه مجلس در بند الحاقی یک ماده 29 برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف شد تا پایان سال سوم برنامه، حقوق بازنشستگان را با 90 درصد حقوق شاغلان همتراز، متناسب‌سازی کند که این امر در سال اول تا 40درصد، در سال دوم 30 درصد و سپس در سال سوم نیز 30 درصد حقوق بازنشستگان ترمیم و افزایش یابد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امروز داخلی کشور و شوراها در ادامه با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر پیش بینی افزایش 18 درصدی حقوق کارکنان و رشد 20 درصدی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال 1403 عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره مورد تاکید ما بوده است تناسب افزایش حقوق‌ها با تورم سالیانه است.

سال گذشته با هدف کنترل تورم و بهبود اقتصاد کشور، این میزان رشد با تورم همخوانی نداشت که در نهایت منجر به کوچک تر شدن سفره مردم شد.وی اضافه کرد: لذا امیدواریم دولت در این امر تجدید نظر کرده یا مجلس در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آتی به نحوی تدبیر کند که وضعیت اقتصادی معیشتی کارمندان و حقوق بگیران با چالش مواجه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید