248782

کمبود نقدینگی و بروکراسی، چالش جدی اکتشافات

دنیای معدن-عدم توسعه اکتشافات در سال های اخیر، امروز گریبان گیر صنایع پایین دستی شده و توانسته زنگ خطر برای تولید در بخش صنایع معدنی را به صدا در بیاورد. این در حالی است که بخشی از این توسعه نیازمند سرمایه گذاری است و باید تامین مالی ریالی و ارزی آن صورت بگیرد اما وضع قوانین و مقررات غیر کارشناسی نه تنها منجر به کاهش سرمایه گذاری شده، بلکه بسیاری از سرمایه گذاران را راهی بخش های دیگری کرده است.

به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، مونا فرشچی عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران درباره چالش های اصلی شرکت های اکتشافی بخش خصوصی، اظهارکرد: تامین نقدینگی در شرکت های بخش خصوصی برای توسعه فعالیت های پی جویی و اکتشافات از اصلی ترین چالش هایی است که با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در کنار بحث تامین نقدینگی، بروکراسی های پیچیده اداری نیز کار را بسیار سخت کرده است، گاها دیده می شود افرادی که پول برای شروع کار دارند اما بروکراسی های پیچیده انها را منصرف می کند. مشکلات با منابع طبیعی و محیط زیست نیز باعث محدود شدن فعالیت ها شده است.

فرشچی با اشاره به نقش تشکل های معدنی برای حل این چالش بیان کرد: سرنخ همه مشکلات به وضع قوانین باز می گردد. به همین دلیل تشکل های معدنی از جمله اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی نیز باید با قانون گذاران جلسات پی در پی داشته تا خروجی این جلسات تصمیمات کارشناسی باشد. متاسفانه قوانین و مقررات به اندازه ای کار را سخت کرده است که امروز به ندرت کسی وارد این حوزه می شود.

عدم حل موارد یاد شده م یتواند شرایط بخش معدن در سال های پیش رو را سخت تر از امروز کند، این در حالی است که صنایع پایین دست با تعریف طرح های مختلف به دنبال توسعه هرچه بیشتر و افزایش تولید هستند اما در حلقه ابتدایی یعنی اکتشافات مشکلات همچون کلافی پیچیده درهم، گره خورده است. درنتیجه لازم است تا کاهش بروکراسی و ارائه تسهیلات به حلقه ابتدایی در دستور کار باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید