244792

صدور مجوز جدید معدن در نطنز/ آثار طبیعی ثبت ملی از معادن در امان نیستند

دنیای معدن: صدور مجوز جدید معدن در شهرشتان نطنز در حالی انجام شده است که در مجاورت یک اثر طبیعی ثبت ملی بوده است و خارج از محدوده این اثر بهانه ای برای صدور مجوز جدید است.

به گزارش دنیای معدن، صدور مجوز جدید بهره برداری معدن در شهرستان نطنز آن هم در نزدیکی منطقه حفاظت شده کوه چرخه و دارهند واکنش های زیادی را در فضای مجازی و از سوی برخی مسئولان شهرستان نطنز به دنبال داشته است.

بهره برداری معدن در این منطقه علاوه بر آسیب به یک اثر ثبت شده ملی آثار جبران ناپذیری را می تواند در حوزه اکوسیستم و طبیعت بکر کوه چرخه و دارهند داشته باشد و از این رو از جهات مختلف صدور مجوز می تواند آسیب پذیر باشد.

هادی مرادی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز پیرامون واگذاری معدن محدوده کوه چرخه، اظهار داشت: متاسفانه علی رغم مخالفت های شدید اهالی نطنز در خصوص حفظ محیط زیست و عدم واگذاری معادن شاهد واگذاری های مجدد به بهانه های خارج از محدوده محیط زیست، خارج از محدوده میراث فرهنگی و غیره هستیم.

وی گفت: بارها به مسئولین ملی، استانی و شهرستانی اعلام کردیم با واگذاری و بهره برداری معادن در سطح شهرستان نطنز که جز نابودی محیط زیست و غیرقابل سکونت شدن ارمغانی برای منطقه ندارند، مخالف هستیم و تقاضا داریم کل شهرستان نطنز را منطقه ممنوعه واگذاری معدن اعلام کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر نطنز ضمن ابراز تاسف از موافقت برخی ارگان ها با صدور مجوز بهره برداری معدن در این شهرستان ابراز داشت: متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با واگذاری معدن در محدوده کوه چرخه به یک خانم از اهالی شیراز موافقت کرده است.

وی تاکید کرد: مسئولین میراث فرهنگی و صمت شهرستان نطنز و استان اصفهان باید پاسخگوی مطالبات به حق ساکنان شهرستان نطنز در خصوص عدم واگذاری معدن که باعث نابودی محیط زیست و زندگی شان می شود، باشند.

اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز در خصوص خبر واگذاری معدن اطراف کوه چرخه عنوان کرده است: طبیعتی که امروز در اختیار ماست به جا مانده از دوران های مختلف زمین شناسی و تحول اکولوژیکی در مناطق رویشی و اقلیمی متنوع ایران است.

بدون تردید روند تخریب منابع طبیعی با گسترش تکنولوژی به شدت بالا گرفته و از آنجا که کشور ایران جزو مناطق خشک کره زمین محسوب می شود و بلایای طبیعی و فرسایش های آبی - بادی و عوامل انسانی از جمله خطراتی هستند که آثار طبیعی ما را همواره تهدید می کنند.

حفظ چرخه زیستی، حفاظت از منابع طبیعی، تعدیل و احیای آثار طبیعی از ضروریاتی است که همگان به ویژه نهادها و ادارات ذی ربط در شهرستان نطنز باید اهتمام جدی در راستای وظایف خود به عمل آورند.

سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به عنوان متولی ثبت آثار طبیعب حرکتی پیوسته را از طریق اداره کل ثبت آثار در حوزه معاونت میراث فرهنگی در دستور کار خود قرار داده و تاکنون تعداد زیادی از آثار طبیعی از جمله در شهرستان نطنز در فهرست آثار میراث طبیعی و ملی کشور به ثبت رسانده است.

آثار ثبت شده در شهرستان نطنز می توان به منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه و دارهند اشاره کرد که علی رغم تمامی ناملایمات و صرفاً بر اساس وظیفه ذاتی میراث فرهنگی این اثر گران سنگ در فهرست آثار ملی و به شماره 1117 ثبت شد.

قاعدتاً ثبت این محوطه اولین اقدام در راستای صیانت و حفاظت آن بوده و حفظ و انتقال آن به نسل های آینده از اهم وظایف اداره میراث فرهنگی و تمامی طبیعت دوستان در شهرستان نطنز و حتی در کشور است، چرا که از زمان ثبت دیگر این محوطه یک اثر شهرستانی نبوده بلکه اثری فرا منطقه ای و ملی است.

تایید مجوز مذکور توسط میراث فرهنگی مربوط به معدنی واقع در خارج از محدوده مصوب شده شورای ثبت آثار طبیعی تحت عنوان منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه و دارهند است، چرا که قانوناً میراث فرهنگی در محدوده هایی که در فهرست آثار ملی ثبت شده و یا واجد ارزش های تاریخی و طبیعی در سطح ملی است باید از صدور مجوز ممانعت به عمل آورد که این امر از اهم وظایف میراث فرهنگی به شمار می آید.

روح الله آقایی، رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان نطنز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز در خصوص معدن اطراف کوه چرخه، اظهار داشت: طبق بر قانون، سازمان و یا اداره صمت، صرفا استعلام گیرنده است و برای صدور یک مجوز از حدود 23 مرجع باید استعلام گرفته شود.

وی گفت: تاکنون هیچ مجوز معدنی برای اطراف کوه چرخه نطنز صادر نشده است و این موضوع در حال اخذ استعلامات مربوطه است در حالی که در مناطق ممنوع و قرمز امکان صدور مجوز تحت هیچ شرایطی نخواهد بود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نطنز با بیان اینکه صدور مجوز بهره برداری از معادن بر اساس قوانین صورت می پذیرد، ابراز داشت: شورای عالی معادن مرجع نهایی صدور مجوز بوده و مجوز این نهاد برای ما ملاک است.

 

دیدگاهتان را بنویسید