244662

سرریز عرضه شن و ماسه

رکود ساختمانی، فصل فروش در این بازار را به دوره کم‌‌‌تقاضا تبدیل کرده است

دنیای معدن- سید سجاد موسوی : بازار شن و ماسه را می‌توان به عنوان پیشران صنعت ساختمان و پروژه‌های عمرانی در نظر گرفت چرا که در تمامی پروژه‌ها شن و ماسه برای تولید بتن استفاده می‌شود اما این روزها که با گرم شدن هوا باید شاهد اوج ساخت‌وساز باشیم، میزان تقاضا در بازار نسبت به ماه‌های پیش‌تر افزایش چشمگیری نداشته است.

به گزارش دنیای معدن، در واقع اجرای طرح مسکن مهر در دولت نهم و دهم باعث شد تا واحدهای شن و ماسه بسیاری در کشور راه‌اندازی شوند اما با توقف ساخت مسکن در دولت‌های بعدی این واحدها با مشکل تقاضا مواجه شدند. علاوه بر مشکل تقاضا، این روزها محدودیت‌های برق نیز گریبان‌گیر صنعت شن و ماسه شده و صرفا از ساعت  ۶ تا ۱۲ ظهر تولید شن و ماسه امکان‌پذیر است. در کنار این چالش‌ها باید از تامین گازوئیل به عنوان یک چالش همیشگی یاد کنیم که باعث شده واحدها بخش عمده سوخت ماشین‌آلات را از بازار آزاد خریداری کنند. دبیر انجمن صنفی شن و ماسه استان تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با وجود اینکه در بهترین فصل از نظر ساخت‌وساز قرار داریم و عمده بتن ریزی‌ها در فصل تابستان انجام می‌شود، پیشرفت چندانی از نظر میزان تقاضا شاهد نیستیم و انتظارات واحدهای سیمانی به هیچ عنوان برآورده نشده است.

اشکان صفری ضمن اشاره به این مطلب، افزود: موضوع ساخت مسکن اجتماعی تاکنون منجر به رونق بازار شن و ماسه به عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های ساخت مسکن نشده است؛ ضمن اینکه دولت اگر قرار است طرحی برای تولید مسکن ارائه کند، باید برنامه‌ای‌ جامع برای تمام دهک‌ها داشته باشد.

وی همچنین به ساعات کاری معادن شن و ماسه اشاره و اظهار کرد: از ۱۵ خرداد ساعات کاری به ۶ صبح تا ۱۲ ظهر تقلیل یافته است و از طرفی یک روز در هفته هم از ساعت ۱۱ ظهر تا ۲۳ شب برق واحدها به طور کامل قطع می‌شود؛ بنابراین واحدهای معدنی با این شرایط برای تامین هزینه‌ها دچار مشکل هستند. علاوه بر این خاموشی‌های بدون هماهنگی را در طول روز شاهدیم که با توجه به وجود حجم بالای نخاله در سنگ شکن و نوار نقاله، آسیب شدیدی به دستگاه‌ها وارد می‌کند.

دبیر انجمن شن و ماسه در پاسخ به این سوال که چرا در ساعات غیر‌پیک اجازه تولید ندارند، گفت: در ساعات شبانه علاوه بر اینکه از نظر امنیتی مشکلاتی وجود دارد، بخش زیادی از برق باید به روشنایی اختصاص پیدا کند و به همین خاطر تنها در ساعات تعیین شده امکان تولید وجود دارد. (۶ تا ۱۲ ظهر)

صفری در ادامه به مشکلات تامین گازوئیل واحدهای شن و ماسه اشاره کرد و افزود: قطعا گازوئیل در سال جدید افزایش نرخ را به‌رغم ابلاغ نشدن قیمت‌های جدید تجربه می‌کند و ما هم از این نظر مشکلی نداریم اما اینکه بخشی از نیاز شرکت‌ها توسط شرکت ملی پالایش و پخش و بخش دیگر در بازار آزاد با کیفیت پایین و قیمت چند برابری تهیه شود، همواره برای ما مشکل‌ساز بوده است. ما حاضریم گازوئیل را با ۵ برابر نرخ دولتی خریداری کنیم اما سراغ بازار آزاد برای تامین نیاز دستگاه‌ها نرویم.

وی ادامه داد: در استان‌های مرکزی مانند تهران و... اصولا مساله قاچاق گازوئیل توسط واحدهای تولیدکننده موضوعیت ندارد و کسی که ۴۰۰ میلیارد برای یک واحد شن و ماسه سرمایه‌گذاری کرده قطعا برای سوددهی کارخانه به استفاده از گازوئیل بیشتر نیاز دارد تا فروش آن؛ مگر غیر‌این است که امروز مدیران این واحدها گازوئیل را با چند برابر قیمت باید از بازار تهیه کنند؟! بنابراین امیدوارم وزارت نفت در این خصوص تصمیم منطقی اتخاذ کند.

وی در مورد چشم‌انداز آینده بازار شن و ماسه هم گفت: راه‌حل مشکلات اقتصادی امروز سیاسی است کما اینکه با انتشار اخباری در این خصوص بازار به سمت تعادل و کاهش قیمت‌ها در برخی بخش‌ها حرکت کرد اما واقعیت این است که چنانچه بعد از گذشت مدت کوتاهی این خبرها منجر به واقعیت‌های محسوس نشود، بازار همان راه گذشته را در پیش می‌گیرد و خبر درمانی نمی‌تواند همیشه ادامه‌دار باشد.

دبیر انجمن صنفی شن و ماسه استان تهران ادامه داد: در حال حاضر بازار در یک وضعیت سکون و تعلیق قرار دارد و منتظر نتایج مذاکرات و سیاست‌های دولت در عرصه بین‌المللی است و هر چه سریع‌تر باید این مذاکرات به نتیجه برسد. تنها در این صورت و در سایه ثبات وضعیت بازارهایی مانند ساخت‌وساز بهتر می‌شود و بسیاری از صنایع را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

صفری ضمن اشاره به اینکه در دوره وزارت آقای فاطمی‌امین اتفاقات مثبتی برای صنایع معدنی رقم خورد، اظهار کرد: تسهیل واردات ماشین‌آلات یکی از مهم‌ترین اقدامات دوره ایشان بود و بعد از ۲۴ سال شاهد گرامیداشت روز معدن بودیم اما به هر حال وزارت صمت به دلیل کثرت حوزه‌های کاری، نیازمند برنامه‌ریزی بهتر و استفاده از کارشناسان و مدیرانی است که به درد صنعت آشنا باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد واحدهای شن و ماسه بیشتر از نیاز کشور است، عنوان کرد: در دولت‌های نهم و دهم به واسطه اجرای طرح مسکن مهر واحدهای شن و ماسه بسیاری ایجاد شد و سرمایه‌گذاری بالایی در این حوزه انجام شد اما در ادامه رکود پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز منجر به کاهش تقاضا در بازار شد؛ بنابراین امروز با مازاد ظرفیت در برابر تقاضا مواجهیم و سعی ما این است که شرکت‌ها بخشی از ظرفیت خود را استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید