244599

نمایشگاه بین‌المللی معدن در کرمان گشایش یافت

دنیای معدن - نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و ماشین‌آلات وابسته، عصر امروز با حضور ۹۸ شرکت معدنی از سراسر کشور و دنیا در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب‌شرق در کرمان به عنوان بهشت معادن ایران گشایش یافت.

به گزارش دنیای معدن، پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت و معدن و چهارمین نمایشگاه ماشین‌آلات معدنی در وسعتی با متراژ چهار هزار متر مربع در مکان نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق از امشب با حضور مسئولین و متولیان افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی جنوب شرق با بیان این‌که ۷۰ شرکت از خارج استان در این نمایشگاه حضور دارند، اظهار کرد: شرکت‌هایی به مانند شرکت فولاد مبارکه برای نخستین بار در این نمایشگاه آخرین دستاوردها و محصولات‌شان را در معرض نمایش گذاشته‌اند.

بهروز فیروزی عنوان کرد: شرکت مس به عنوان یکی از حامیان این نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعتی و معدنی این شرکت را به نمایش گذاشته است.

وی با اشاره به این‌که در طرح‌های توسعه‌ای، مساحت این نمایشگاه را از ۶ هزار متر مربع به ۱۰ هزار مترمربع افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: امید است با انجام این اقدامات در حوزه کسب و کار و مهار تورم نقش مثبتی داشته باشیم.

کرمان قطب فولاد کشور می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این آئین گفت: در این استان بیش از هشت میلیارد تن ذخایر و ظرفیت‌های معدنی کشف شده، وجود دارد که ۸۳.۵ درصد از آنها به معادن فولادی اختصاص دارد، لذا در آینده نزدیک کرمان به قطب تولید فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

مهدی حسینی نژاد افزود: در این بخش در برنامه ششم توسعه، بیش از ۱۰.۵ درصد ارزش افزوده و رشد حاصل شده است.

وی بیان کرد: طبق قانون باید ۱۵ درصد حقوق معادن به استان برگردد و در زمینه‌های رفاهی و اقتصادی هزینه شود و این در حالی است که این برگشت اتفاق نمی‌افتد.

مدیرکل صمت استان کرمان تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید کمک کنند تا این سهم قانونی معادن به استان برگردد و برای توسعه کرمان هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: نمایش پتانسیل‌های معدنی در این نمایشگاه گامی موثر برای توسعه است اما مهمتر از آن، استفاده بیشتر از ظرفیت شرکت ها دانش بنیان‌ها در جهت بهره وری است که در برنامه هفتم توسعه نیز بدان اشاره شده است.

حسینی‌نژاد گفت: بنا داریم در برنامه هفتم از ظرفیت‌های ایجاد شده در صنایع معدنی در راستای قطعه سازی در واحدهای کوچک برای واحدها و شرکت‌های بزرگ استفاده شود.

وی افزود: در راستای حمایت از واحدهای صنعتی کوچک، راهبرد جامع و مصوبه تأمین نیرو نیاز است و این راهبرد باید ارتباط بین صنایع کوچک و بزرگ را در حوزه قطعه سازی فراهم سازد.

ضرورت خانه تکانی در صنعت و معدن کشور

نماینده شهرستان‌های بردسیر و سیرجان نیز در این آئین اظهار کرد: باید در مجموعه صنعت و معدن کشور یک خانه تکانی ویژه صورت گیرد.

شهباز حسن‌پور با اشاره به اینکه برخی مسئولان در استان باعث کندی کار می‌شوند و این موضوع را استاندار باید بطور شفاف به اطلاع مردم برساند افزود: احساس می‌کنیم استاندار کرمان تنها است و امیدواریم همه پای کار بیایند و اگر در این قضیه به هماهنگی‌های قانونی از طریق مجلس نیاز باشد ما آماده ایم که چاره اندیشی شود.

خلاء اکتشافات معدنی

معاون امور اقتصادی استانداری کرمان هم در این آئین اظهار داشت: در خصوص اکتشافات معدنی حوزه مس فعالیت خاصی انجام نشده و ۲ سال اخیر در معدن مس سرچشمه اکتشافات معدنی رو به افزایش است و در گل گهر سیرجان و دیگر شرکت‌ها نیز اکتشاف جدیدی صورت نگرفته است.

امیر حسن‌زاده بیان کرد: وجود هشت میلیارد و ۲۰۰ هزار تن ذخایر معدنی در شمال استان کرمان و ۳۰ میلیون ذخیره معدنی در جنوب استان کرمان نشان از ذخایر و منابع خدادادی است تا با کمک آنها منافع به آحاد جامعه برسد.

وی تصریح کرد: در دنیا ثابت شده که راهبرد اصلی رفع فقر در جامعه کمک به اکتشافات معدنی است تا با برداشت از بستر معادن و پویاسازی صنایع تبدیلی به رفع فقر کمک شود.

ضرورت ایجاد صنایع پایین دستی مس

معاون استاندار کرمان همچنین با اشاره به مصرف مس کشور افزود: از شرکت ملی صنایع مس ایران می‌خواهیم که صنایع پایین دستی مس را ایجاد کنند و برای ما این صنایع پایین دستی و مس باهنر مهم هستند.

حسن زاده تصریح کرد: امروز مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت‌های بزرگ باید تربیت نیروی ماهر و راه اندازی صنایع پایین دستی باشد و مراکز فنی و حرفه‌ای آمادگی لازم جهت برگزاری کلاس‌های مهارت آموزی را در زمینه‌های مختلف دارند.

این نمایشگاه از امشب به مدت سه روز در کرمان به عنوان بهشت معادن ایران برگزار می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید