243494

نوسان اورانیوم در اوج با کاهش عرضه

دنیای معدن: کاهش تولید و رشد تقاضا برای اورانیوم باعث شد تا این فلز برخلاف جریان عمومی حاکم بر بازارهای کالایی همچنان در اوج نوسان قیمتی داشته باشد. میزان تولید اورانیوم قزاقستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این فلز در دنیا در سال ۲۰۲۲ برابر ۲۷‌درصد نسبت به مدت مشابه قبل کاهش یافت.

البته شرکت کازاتوپروم (Kazatomprom) به‌‌‌عنوان بهره‌‌‌بردار اصلی اورانیوم قزاقستان درصدد است ظرف سال‌جاری و سال ۲۰۲۴ بر میزان تولید این فلز استراتژیک بیفزاید. با این حال تا زمان عملیاتی شدن این وعده، با توجه به رشد تقاضا، قیمت اورانیوم در بازارهای جهانی افزایشی می‌‌‌ماند. 

اورانیوم از سیگنال‌‌‌های کاهشی حاکم بر بازارهای کالایی در امان مانده و در حالی که نگرانی از بروز رکود اقتصادی باعث شده است تا اغلب کالاهای پایه از نیمه‌دوم سال ۲۰۲۲ وارد مسیر افت نرخ شوند، این فلز نقره‌‌‌ای همچنان در نزدیکی رکوردهای قیمتی تاریخی خود نوسان دارد.

قیمت اورانیوم در روز جمعه پنجم ماه مه به ۷/ ۵۳دلار به‌ازای هر پوند رسید که این رقم بالاترین نرخ فروش آن ظرف یک‌سال اخیر بود. خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضا و نگرانی‌های مداوم در خصوص عرضه عامل افزایش بهای این فلز ظرف هفته‌‌‌های اخیر بود. حمله روسیه به اوکراین و کاهش مبادلات روسیه و اتحادیه اروپا، حتی در زمینه انرژی باعث شد تا تقاضا برای اورانیوم در دنیا جهش یابد. در عین حال کشورهای مختلف درصدد افزایش نیروگاه‌‌‌های برق هسته‌‌‌ای برآمده‌‌‌اند که این موضوع می‌‌‌تواند رشد تقاضا برای این محصول را ظرف سال‌های آینده تضمین کند.

در سال ۲۰۲۱ اورانیوم با نرخی در محدوده ۳۰ تا ۳۲دلار به‌ازای هر پوند معامله می‌‌‌شد. البته این نرخ بالاتر از میانگین نرخ بلندمدت فروش این فلز بود و درواقع تبعات تورمی و مبارزه با کرونا در دنیا باعث شده بود تا اورانیوم در این سال به کانال قیمتی ۳۰دلاری ورود کند. با این حال، این اوج‌‌‌گیری قیمتی پایان روند صعود اورانیوم نبود. حمله روسیه به اوکراین و تحریم اقتصادی روسیه از سوی کشورهای غربی باعث شد تا این فلز مجددا جهش نرخ دیگری را تجربه کند. رکورد تاریخی بهای فروش اورانیوم به نیمه آوریل سال ۲۰۲۲ مربوط می‌شود که این فلز با نرخی در محدوده ۶۲دلار به ازای هر پوند نیز معامله شد. صعود بهای اورانیوم در بازارهای جهانی ظرف دوسال اخیر، به‌خصوص از ابتدای ۲۰۲۲ باعث شد تا شرکت قزاقستانی کازاتوپروم به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده معدنی اورانیوم دنیا درصدد برآید بر میزان تولید این محصول بیفزاید.

کازاتوپروم تولیدکننده ۴۵‌درصد عرضه اولیه اورانیوم به بازار جهانی است. در عین حال این غول اورانیوم حدود یک‌سوم عرضه جهانی اورانیوم را به خود اختصاص می‌دهد. برنامه این شرکت برای سال‌جاری میلادی تولید ۱۰‌هزار و ۹۰۰ تا ۱۱‌هزار و ۵۰۰تن اورانیوم معادل ۲۸میلیون و ۳۰۰‌هزار تا ۲۹میلیون و ۹۰۰‌هزار پوند اکسید اورانیوم است.

کاهش تولید اورانیوم قزاقستان

شرکت قزاقستانی کازاتوپروم، به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم جهان که حدود یک‌سوم عرضه جهانی اورانیوم را به خود اختصاص می‌دهد، انتظار دارد امسال (سال ۲۰۲۳) ۱۰‌هزار  و ۶۰۰ تا ۱۱‌هزار و ۲۰۰تن فلز اورانیوم با خلوص مدنظر نیروگاه هسته‌‌‌ای تولید کند. همچنین میزان کل تولید اورانیوم این کشور برابر ۲۰‌هزار و ۵۰۰ تا ۲۱‌هزار و ۵۰۰تن در نظر گرفته شده است. این شرکت در سال ۲۰۲۲ برابر ۲۱‌هزار و ۲۲۷‌هزار تن اورانیوم تولید کرد که این رقم نسبت به میزان تولید در سال ۲۰۲۱ افت ۷/ ۲درصدی داشت. میزان اورانیوم غنی‌شده مدنظر برای نیروگاه‌‌‌های هسته‌‌‌ای توسط این شرکت نیز در سال گذشته به ۱۱‌هزار و ۳۷۳تن رسید که این رقم نسبت به میزان تولید آن در سال ۲۰۲۱ افت ۱/ ۴درصدی داشت. این کاهش عرضه در حالی رقم خورده است که حمله روسیه به اوکراین بر میزان تقاضا برای این فلز تامین‌‌‌کننده سوخت هسته‌‌‌ای افزوده است.

رآکتورهای جدید در سراسر دنیا

چین می‌‌‌گوید که قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ برابر ۱۵۰رآکتور جدید در این کشور احداث کند. ژاپن و کره‌‌‌جنوبی نیز قصد دارند ظرفیت هسته‌‌‌ای خود را افزایش دهند. در اروپا، انگلستان قصد دارد هر سال یک‌نیروگاه هسته‌ای جدید بسازد تا حدود ۲۵‌درصد از تقاضای برق را با منابع انرژی هسته‌‌‌ای پوشش دهد. فرانسه که در حال حاضر برای تامین حدود ۷۰‌درصد برق مورد نیاز خود به رآکتورهای هسته‌ای متکی است، متعهد به نصب ۱۴نیروگاه جدید شده است. در عین حال اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است که نیروگاه‌‌‌های هسته‌‌‌ای به عنوان سرمایه‌گذاری سبز در نظر گرفته شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید