242908

افزایش ۴۸ درصدی احیای معادن هرمزگان

دنیای معدن - استان هرمزگان که از آن به عنوان بهشت سرمایه‌گذاران و دروازه پیشرفت کشور یاد می‌شود، دارای ظرفیت‌های فراوان معدنی برای سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در راستای افزایش تولید است و طی یک سال گذشته ۴۸ درصد معادن این استان با همین هدف، احیا شده است.

به گزارش دنیای معدن، هرمزگان با وجود ۱۴ جزیره راهبردی و اقتصادی، دسترسی به آبهای آزاد، وجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، پالایشگاه‌ها و معیانات گازی و وجود بنادر حیاتی شهید رجایی و شهید باهنر، استانی غنی و زرخیر است که سهم قابل توجهی در رشد تولید و رونق اقتصادی کشور دارد.

این استان به سبب تنوع زمین شناختی و داشتن معادن روباز و زیرزمینی، دنیایی از عجایب و تنوع کانی شناسی را در خود جای داده است که می‌توان با سرمایه گذاری و توسعه بهینه و پایدار از این ظرفیت گرانبهای خدادادی برای «رشد تولید» ثروت افزایی و رشد اقتصادی کشور بدون اتکا به درآمدهای نفتی استفاده کرد و چرخ محرکه اقتصاد این مملکت را شتاب داد.

افزایش پهنه‌های معدنی بدون مجوز در هرمزگان

استاندار:۲۱۶ معدن در هرمزگان به مزایده گذاشته می‌شود

هرمزگان دارای ۲۱ نوع ماده معدنی و ۳۰۰ معدن فعال با احتساب معادن شن و ماسه رودخانه‌ای است که این منطقه مستعد معدنی در زمینه بهره‌برداری و فرآوری با هدف جلوگیری از خام فروشی و در نتیجه صادرات مواد معدنی فرآوری شده به خارج از کشور نقش تعیین کننده ای دارد.

سنگ آهن، سنگ گچ، سنگ نمک، دولومیت، کرومیت، منگنز، مارن، سنگ آهک، خاک صنعتی، سنگ لاشه، سنگ چینی، مرمریت، سنگ تزئینی و مخلوط کوهی از معدن‌های فعال و غنی این استان اقتصادی به شمار می‌روند. سنگ آهن، سنگ گچ، سنگ نمک، دولومیت، کرومیت، منگنز، مارن، سنگ آهک، خاک صنعتی، سنگ لاشه، سنگ چینی، مرمریت، سنگ تزئینی و مخلوط کوهی از معدن‌های فعال و غنی این استان اقتصادی به شمار می‌روند

این معادن که از مرکز گرفته تا شرق و غرب استان گسترده شده است، با انجام کار مطالعه، شناسایی و احصای ظرفیت‌ها و پهنه‌های معدنی جدید و فرآوری بهینه مواد معدنی که در حال انجام است، می‌تواند بهره‌وری خوبی برای آبادانی هرمزگان داشته باشد و در این راستا دولت سیزدهم نیز با همه توان در خدمت مردم است.

وجود ۳۰۰ معدن فعال در هرمزگان

۳۰۰ معدن فعال دارای پروانه با احتساب ۱۰۰ معدن حوزه شن و ماسه در استان هرمزگان وجود دارد که می‌طلبد از این ظرفیت‌های معدنی در راستای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه به خوبی استفاده کرد.

به طور کلی تاکنون وجود ۲۱ نوع ماده معدنی در استان هرمزگان شناسایی شده است که شامل کانی‌های فلزی از جمله کرومیت، آهن و منگنز و کانی‌های غیرفلزی شامل سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ نمک، سنگ‌های تزئینی و مصالح ساختمانی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این راستا با اشاره به اینکه وجود تنوع موادمعدنی، استان را جزو مناطق شاخص معدنی در سطح کشور مطرح کرده است، گفت: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه معادن استان وجود دارد که همواره زمینه جذابی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

خلیل قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش معدن علاوه بر اشتغالزایی مستقیم، با توجه به زنجیره ارتباط آن پس از استخراج مواد معدنی با بخش حمل و نقل، مسکن، راه، صنعت و دیگر حوزه ها، می‌تواند اشتغالزایی غیرمستقیم بسیاری نیز داشته باشد.

وی بیان کرد: با توسعه فعالیت‌های معدنی در مناطق محروم استان نیز می‌توان اقتصاد مردم این مناطق را تقویت و به دنبال آن مهاجرت مردم این مناطق به شهرها و دیگر نقاط استان را که به منظور کسب درآمد و اشتغال انجام می‌شود، کاهش داد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه در سالی که گذشت ۲ مزایده معدنی در استان برگزار شد، گفت: این مزایده‌ها شامل برگزاری مزایده عمومی ۲۱۳ فقره محدوده‌های اکتشافی و معدنی بوده است.

قاسمی در همین خصوص نیز اظهار کرد: طی سال گذشته مزایده عمومی در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری انجام شد که این روش از مزایده برای نخستین بار اجرا شده است. طی سال گذشته مزایده عمومی در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری نیز انجام شد که این روش از مزایده برای نخستین بار اجرا شده است.

وی یادآور شد: معادل همین میزان واحدهای معدنی که در هرمزگان فعال است، تقریباً به همان میزان کار مطالعه، اکتشاف و کارهای پی جویی در استان انجام می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه جنس آهن‌ این استان از نوع هماتیت است، یادآور شد: با توجه به اکتشافات صورت گرفته در بلوک سه پهنه آباده – جازموریان ذخایر آهن مگنتیتی نیز در شمال استان هرمزگان کشف و به آن دست یافته ایم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهار کرد: بحث سیلیس که ماده اولیه شیشه است نیز در استان هرمزگان داریم که اقتصادی نبوده و در این راستا هم سرمایه گذار جذب کردیم و هم خودمان در این حوزه کار مطالعاتی را انجام می دهیم.

قاسمی یادآورشد: ۲ نقطه سیلیس در استان وجود دارد یکی شمال استان به سمت منطقه باغات حاجی آباد و دیگری در منطقه رودخانه و زیارتعلی رودان مزر بین هرمزگان و استان کرمان است که آن منطقه هم ظرفیت خیلی خوبی دارد که امیدواریم بتوانیم بحث سرمایه گذاری آن را انجام دهیم.

رشد ۴۸ درصدی احیای معادن هرمزگان در سال ۱۴۰۱

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان یادآورشد: در سال گذشته ۳۳ معدن غیرفعال و راکد این استان احیا و به چرخه فعالیت بازگشت که نسبت به سال ۱۴۰۰، به میزان ۴۸ درصد رشد داشته است.

قاسمی گفت: برای احیای این معادن غیرفعال، در مجموع ۶۳۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد و با احیای این معادن ۴۸۴ نفر در استان هرمزگان مشغول به کار شدند.

وی همچنین اظهار کرد: در سال گذشته ۱۹ میلیون تن موادمعدنی از معادن استان استخراج شد که رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل آنسال گذشته ۱۹ میلیون تن موادمعدنی از معادن استان استخراج شد که رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان یادآور شد: ۲۹ معدن در سال ۱۴۰۱ جهت واردات ۷۵ دستگاه ماشین آلات معدنی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۱۰ آیین نامه اجرایی قانون معادن به منظور تجهیز و نوسازی ماشین آلات استان معرفی شد که تاکنون تعداد ۱۴ دستگاه وارد و مابقی نیز درحال انجام اقدام های مورد نیاز است.

وی گفت: پیگیری اجرای طرح بهسازی چهار مسیر دسترسی به معادن سنگ گچ استان به طول مجموع حدود ۱۴ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد (با حدود ۳۰ معدن منتفع شونده) در شهرستان‌های بندرخمیر و بندرلنگه انجام شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ادامه داد: افزایش ۱۷ درصدی ظرفیت تولید کارخانه سیمان هرمزگان در سال گذشته نیز شاهد بودیم که این هم نوید خوبی برای حوزه ساختمان استان بود.

قاسمی، بهره برداری از نخستین واحد تولید شن و ماسه در شهرستان بشاگرد، بهره‌برداری از نخستین واحد تولید مس کاتد هرمزگان در بندرلنگه، ارتقای ظرفیت پنج معدن در استان با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریال و ایجاد زمینه اشتغال برای ۲۰ نفر را از دیگر فعالیت‌های یکسال گذشته سازمان صمت در امور معادن استان عنوان کرد.

۷۴ میلیون تن ذخیره معدنی جدید در هرمزگان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان یادآورشد: در حوزه معدن، سال گذشته ۷۴ میلیون تن به ذخیره معدنی استان اضافه شد که افزون بر ۴۹ میلیارد ریال هزینه اکتشافی در این خصوص صورت گرفته است.

قاسمی افزود: در سال ۱۴۰۰ افزون بر ۱۷ درصد ذخایر تائید شده در کمیسیون گواهی کشف کشور مربوط به استان هرمزگان بوده که این امر بیانگر شناسایی ذخایر مطلوب مواد معدنی در سطح استان است که امیدواریم این رشد ذخایر مکشوفه استان به صورت مستمر افزایش یابد.

وی همچنین از رشد ۸۸ درصدی صدور گواهی کشف طی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل (صدور ۳۲ فقره گواهی کشف) خبر داد و گفت: پارسال اکتشاف افزون بر ۱۰۰ هزار تن کانسنگ منگنز در شهرستان بشاگرد منطقه «بیخ کهنو و سوهران» انجام شد.

این مسوول در همین راستا افزود: طی سال گذشته در زمینه صدور پروانه بهره برداری معادن رشد ۵۵ درصدی (صدور ۱۷ فقره) و در زمینه صدور پروانه اکتشاف نیز به رشد حدود سه درصدی (صدور ۴۶ فقره) دست یافته‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهار کرد: درخواست صدور پروانه اکتشاف طی سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۲۳ فقره بوده که نسبت به سال گذشته آن که ۱۳۸ فقره بوده از رشد ۱۳۴ درصدی برخوردار است که مراتب گویای تمایل متقاضیان به سرمایه گذاری در زمینه فعالیت های معدنی است.

قاسمی ادامه داد: وصول افزون بر ۵۹۵ میلیارد و ۴۵۸ میلیون و ۹۰۷ هزار ریال حقوق دولتی از معادن استان با رشد ۱۱۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، اتمام مطالعات اکتشافی پهنه‌ها در وسعتی افزون بر ۲۹ هزار کیلومتر مربع و شناسایی افزون بر یکهزار و۲۰۰ کیلومتر مربع محدوده امید بخش از دیگر فعالیت‌های انجام شده در حوزه معادن استان در سال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: میزان مبالغ موضوع تبصره سه ماده ۶ قانون معادن اخذ شده طی سال ۱۴۰۰ با حدود هشت و نیم میلیارد ریال بوده که طی سال گذشته مبلغ ماده قانونی یادشده با رشد ۲۴۹ درصدی، افزون بر ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال شده است.

صادرات یک و نیم میلیارد دلاری محصولات صنعتی و معدنی در هرمزگان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: صادرات محصولات بخش صنعت و معدن از ابتدای فروردین تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته (طی ۱۱ ماهه) به یک میلیارد و ۵۸۵ میلیون دلار رسید که ۹۴ درصد نسبت به سال ماقبل آن رشد داشته است.

قاسمی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن هرمزگان طی سال گذشته برآورد بیش از یک میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار صادرات غیرنفتی بوده که در ۱۲ ماهه به آن هدف پیش بینی شده دست خواهیم یافت. در بخش صنعت و معدن هرمزگان طی سال گذشته برآورد بیش از یک میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار صادرات غیرنفتی بوده که در ۱۲ ماهه به آن هدف پیش بینی شده خواهیم رسید.

وی بیان کرد: صادرات بیش از ۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی سهم استان هرمزگان بود که به نظر می آید با سایر بخش‌ها این عدد دست یافتنی است و سال گذشته در حوزه تولید داخلی، صادرات و اشتغال با وجود همه تنگناها سال پررونقی بود.

شناسایی و احصای پهنه‌های معدنی در هرمزگان/ خام‌فروشی موادمعدنی منفعتی ندارد

استان هرمزگان ظرفیت خوب و غنی در حوزه معدنی دارد که کار مطالعه، شناسایی و احصای ظرفیت‌ها و پهنه‌های معدنی استان به منظور شناسایی ذخایر معدنی در استان درحال انجام است.

استاندار هرمزگان در این راستا بیان کرد: این مساله با هدف شناسایی ذخایر معدنی هرمزگان و برنامه ریزی برای راه‌اندازی زنجیره ارزش افزوده است که باید تا حد امکان میزان خروج موادمعدنی به صورت خام از استان کاهش یابد تا با ایجاد زنجیره‌های ارزش افزوده علاوه بر شکوفایی اقتصادی در استان، زمینه اشتغال بیشتر نیز فراهم شود.

مهدی دوستی با تاکید بر اینکه معادن هرمزگان باید از حالت راکد خارج شده و فعال شوند، گفت: اگر ظرفیت‌های معدنی استان به صورت راکد بماند نسبت به سلب مجوز این معادن اقدام خواهد شد تا با برگزاری مزایده این معادن در اختیار افراد واجد شرایط قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهار کرد: این کار موجب ایجاد اشتغال در مناطق مختلف استان که از ظرفیت معدنی خوبی برخوردار هستند، می‌شود و اقتصاد محلی را نیز توسعه می‌دهد.

دوستی همچنین با اشاره به اینکه اجازه خروج موادمعدنی به صورت خام از استان را نخواهیم داد، اظهار کرد: به‌دنبال ایجاد کارخانه‌های تبدیلی و تکمیلی و فرآوری در استان برای جلوگیری از خام‌فروشی موادمعدنی هستیم و در همین راستا شهرهای مختلف تخصصی ایجاد می‌شود. به‌دنبال ایجاد کارخانه‌های تبدیلی و تکمیلی و فرآوری در استان برای جلوگیری از خام‌فروشی موادمعدنی هستیم و در همین راستا شهرهای مختلف تخصصی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدل خام‌فروشی موادمعدنی از هرمزگان منطقی نبوده و هیچ منفعتی هم برای کشور ندارد، بیان کرد: به طور مثال می‌توان به خروج مواد سیلیس به صورت خام از استان اشاره کرد که براین اساس بروی آن زنجیره مرتبط با سیلیس و شهر شیشه به مساحت ۸۳۰ هکتار در بندرعباس تعریف شده است.

استاندار هرمزگان یادآور شد: مواد معدنی شوینده مانند نمک و آهک نیز به صورت خام از استان خارج می‌شد که روی آن زنجیره معدنی شوینده‌ها و پارک کود و سَم تعریف کردیم که با این حساب، در آینده‌ای نزدیک استان هرمزگان به قطب سم و کود کشور و زنجیره فسفات و پتاسیم تبدیل خواهد شد.

دوستی ابراز کرد: سه بسته ویژه توسعه برای ۲ نوع ماده معدنی سیلیس و آهن در هرمزگان تهیه شده است که در راستای جلوگیری از خام‌فروشی آهن و سیلیس، تمامی حلقه‌های زنجیره توسعه از معدن تا صنایع فرآوری در این بسته‌ها تعریف شده است.

وی ادامه داد: یعنی از معدن آهن باید واحدهای صنعتی مختلف از جمله شِمش، ورق و یا لوله خارج شود و سیلیس هم روی شهر شیشه و صنایع تبدیلی و در واقع یک بسته کامل بر روی آن تعریف شده است.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده در مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان ۲۱۳ فقره محدوده اکتشافی و معدنی از ۱۶ مهرماه پارسال به فراخوان گذاشته شد که افراد متقاضی و سرمایه گذار از این مزایده استقبال کردند.

دوستی همچنین به معدن کرومیت در استان اشاره کرد و گفت: کرومیت جزو معادن خوبی است اما متاسفانه حجم قابل توجهی ندارد، اما برخی معادن استان‌های همجوار، حجیم و با میزان ذخایر بالا هستند؛ البته باید بگوییم کمبود اکتشافات در استان هرمزگان این موضوع را تشدید کرده است.

وی اضافه کرد: شاید اگر اکتشافات کامل و جامعی در استان هرمزگان انجام شود، میزان ذخایر استان بروز، واقعی و اقتصادی شود ضمن اینکه مهم‌ترین مشکل کلان معدن در کشور این است که ما به دلیل محدودیت تکنولوژی برداشت، بیشتر بدنبال معادن سطحی بوده و در عمق نمی‌رویم؛ در صورتی که بهره‌گیری از سیستم‌های تغلیظ می‌تواند حتی معادن کم‌عَیار ما را به عیار مناسبی برساند و بتوانیم برداشت مطلوبی از معادن داشته باشیم.

و اما کلام آخر؛ استان هرمزگان به علت ذخایر متنوع معدنی و قرار گرفتن در پهنه معدنی خلیج‌فارس ظرفیت‌های زیادی در حوزه معادن دارد که با اجرای طرح پی جویی و پهنه‌بندی، این ظرفیت افزایش می‌یابد.

لذا ضرورت دارد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توجه بیشتری جهت شناخت ظرفیت‌های بیشتر حوزه معادن هرمزگان داشته باشد و طرح‌های پی جویی و پهنه بندی ظرفیت‌های معدنی در این استان با جدیت بیشتری انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید