242801

جعفری در نشست با استاندار قم تاکید کرد:

تعیین تکلیف محدوده های معدنی قم، برای ورود به مرحله سرمایه گذاری

دنیای معدن: رئیس هیات عامل ایمیدرو بر تعیین تکلیف محدوده های معدنی استان قم، برای ورود به مرحله سرمایه گذاری تاکید کرد.

به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی ایمیدرو، وجیه ا... جعفری در نشست با استاندار قم ضمن بیان این مطلب گفت: در استان قم، تعدادی از محدوده های اکتشافی در اختیار سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو است که نیازمند تسریع در صدور پروانه اکتشافی است. با اجرای عملیات در این محدوده ها، زمینه حضور بخش خصوصی با انجام اکتشافات فراهم خواهد شد.

 

وی افزود: در جلسات اختصاصی بعدی، با حمایت استاندار و مسئولان استانی، نسبت به تعیین تکلیف محدوده ها و رفع موانع و درنتیجه، برنامه ریزی برای یک زمانبندی مشخص و در کمترین زمان و بدون محدودیت مالی اقدام خواهد شد. همچنین، طرح استحصال دریاچه قم نیز باید به زودی تعیین تکلیف شود و روند اجرایی آن سرعت گیرد.

برنامه ایجاد «شهر ملی گوهرسنگ» در قم

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به 16 درخواست ثبت پهنه اکتشافی در استان مرکزی به نام ایمیدرو تصریح کرد: با تسریع در رفع تداخل محدوده های مذکور، دریافت استعلام از نهادهای اجرایی و صدور پروانه های اکتشافی، برنامه های عملیاتی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش گوهرسنگ نیز ایمیدرو در این استان، موضوع آموزش تراش را با همکاری سازمان فنی حرفه ای اجرایی کرده است. مطالعات اکتشافی این حوزه، به 30 درصد رسیده و تا پایان امسال تکمیل می شود. همچنین، مطالعات اکتشافی گوهرسنگ های سراسری یاقوت در قم نیز اجرایی شده و اکنون 10 درصد پیشرفت دارد.

جعفری با اشاره به برنامه ایجاد «شهر ملی گوهرسنگ» در استان قم، اظهار داشت: برای احداث این شهر، درخواست واگذاری 20 هکتار داده شده و اکنون منتظر موافقت شورای برنامه ریزی استان برای اجرای این طرح هستیم.

 

 

ضرورت بالفعل شدن محدوده های معدنی قم

سیدمحمدتقی شاهچراغی، استاندار قم در نشست مذکور با بیان اینکه این استان از نظر تقسیمات کشوری، استان پرشهرستانی محسوب نمی شود و درنتیجه، بودجه چندانی برای توسعه ندارد، گفت: از این رو، استان یاد شده نیازمند ایجاد زیرساخت ها و اجرای طرح هاست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رگه هایی از امید در نتایج اقدامات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی وجود دارد، امیدواریم این محدوده ها با حمایت ایمیدرو بالفعل شوند.

 

 

حضور همه استان ها در شهر ملی گوهرسنگ

سید ابومحمد هاشمی، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در این نشست گفت: در طرح تاسیس شهر ملی گوهرسنگ (عقیق)، 1400 کارگاه ساخت زیورآلات زینتی و 500 کارگاه تراش گوهرسنگ احداث خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی شده در این شهر هر استانی، یک غرفه به عنوان پایلوت داشته باشد تا درنتیجه، این شهر به عنوان نماینده همه استان های کشور در حوزه گوهرسنگ به فعالیت بپردازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید