241977

مدیرعامل ایمینو:

فقط ۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه معدن فعالند

دنیای معدن- مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) گفت: مطابق اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بیش از هشت هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که فقط ۴۵۰ مورد آنها (حدود پنج درصد)‌ معدنی یا مرتبط با حوزه زنجیره معدن و صنایع معدنی هستند.

به گزارش دنیای معدن، «مجید وفایی‌فرد» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این رقم به معنای آمار کمتر از پنج درصدی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان معدنی در سطح کشور است که باید به فعالان این عرصه هر چه بیشتر بها داده شود.

وفایی‌فر خاطرنشان‌کرد: شاید دلیل این مساله، سختی کار در بخش معدن و همچنین عدم استفاده از منابع موجود باشد؛ بنابراین هنوز پتانسیل‌های زیادی در این عرصه وجود دارد.

وی بیان‌داشت: شاید تصور شود در کار کلاسیک معدنی و زمینه‌هایی همچون سنگ‌آهن، فولاد و غیره، استفاده از نوآوری و دانش‌بنیان‌ها اهمیت کمتری داشته باشد، اما وقتی وارد حوزه عناصر استراتژیک می‌شویم، نوآوری می‌تواند در تولید و پایین‌دست آنها به کار آمده و گسترش یابد.

مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی در همین زمینه به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین طرح عناصر نادر و ایمینو درخصوص عناصر نادر خاکی و عناصر استراتژیک اشاره کرد و ادامه‌داد: عناصر نادر خاکی و استراتژیک هم جزو اولویت‌های ایمیدرو و اولویت‌های ایمینو و همچنین جشنواره اینوماین است؛ در این راستا ایمینو طی فراخوانی به دستگاه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کرده و آماده جلب و جذب ایده‌های ارزش آفرین، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان دارای محصول در حوزه عناصر استراتژیک است.

وی به تدوین توافقنامه‌ای بین ایمینو و صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی اشاره کرد که در راستای حمایت مالی از استارتاپ‌ها خواهد بود و تاثیر بسزایی در فعالیت آنها و رفع مشکلات مالی‌شان خواهد داشت.

رویداد اینوماین ۴

مدیر ایمینو در ادامه به برگزاری چهارمین رویداد اینوماین اشاره کرد که مقرر شده در تابستان ۱۴۰۲ با همکاری یونیدرو (موسسه مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران) و دانشگاه‌ها برگزار شود و اظهار داشت: پیرو پیگیری‌های ماه‌های گذشته، مقرر شد برگزاری اینوماین ۴ با شکل و ساختار جدید و رفع مشکلات قبلی به ایمینو محول و دبیرخانه دائمی آن نیز به ایمینو منتقل شود.

وی با اشاره به فراخوان ایمینو برای شناسایی و جذب ایده‌های فناورانه، گفت: این جشنواره با هدف شناسایی نوآوران و فناوران بخش معدن و صنایع معدنی، فرصت‌سازی برای صاحبان ایده‌های معدنی و صنایع معدنی، تجاری‌سازی ایده ‌های برتر، حل مسائل ملی مبتنی بر اندیشه ایرانی، جلب و هدایت سرمایه‌گذاری، همگرایی صاحبان صنعت و پژوهشگران فناور، توسعه فضای تعامل، همفکری و خلاقیت برگزار می‌شود.

وفایی‌فر بیان‌داشت: آخرین مهلت ارسال ایده‌های نوآورانه به این رویداد، پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۲ اعلام شده است که علاقه‌مندان می‌توانند در ۱۰ محور فناورانه آثار خود را به جشنواره ارسال کنند.

وی ادامه‌داد: علاوه بر ۱۰ محور یاد شده و تخصصی که مرتبط با نیازهای ایمیدرو نیز هست، برای نخستین بار نیازهای فناورانه احصاء شده بخش معدن و صنایع معدنی را در راستای جهت‌دهی به ایده‌ها، در سایت ایمینو بارگذاری کرده و در معرض دید نوآوران و متخصصان قرار خواهیم داد.

مدیرعامل ایمینو همچنین به پیش‌شتابدهی و مشاوره برای ایده‌هایی که شاید هنوز خام باشند به عنوان یکی دیگر از اقدامات این مرکز اشاره کرد تا شاهد پخته‌تر شدن ایده‌ها باشیم.

وی گفت:‌ در یک سال اخیر پیش‌نویس یک الگوی همکاری ارکان پژوهش و توسعه فناوری ایمیدرو را تهیه کردیم که علاوه بر ایمیدرو و ایمینو، مرکز تحقیقات فرآوری، مرکز رصد و هوشمندی دانشگاه شریف، یونیدرو و صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی نیز در آن حضور دارند تا الگوی حمایت از کسب و کارهای نوپا در بخش معدن باشیم.

وفایی‌فرد، عمده مشکلات و چالش‌های کسب و کارهای معدنی را نبود بازار برای محصولات و کمبود سرمایه برشمرد که ارکان یاد شده در تلاشند هر دو مورد را پوشش دهند و به یاری کسب و کارها بپردازند.

وی به طراحی جایزه «سرآمدان نوآوری و فناوری در بخش معدن» در این دوره از جشنواره اشاره کرد که طراحی مدل این جایزه توسط یکی از دانشگاه‌ها در دستور کار است تا مدل بومی‌شده نوآوری و فناوری را برای پایش بنگاه ‌ها داشته باشیم و همچنین رقابتی بین بنگاه‌ها ایجاد شود.

رویداد همرسانی دایان

مدیرعامل ایمینو در ادامه با اشاره به شعار سال، به برگزاری پنج رویداد همرسانی (دایان) شرکت های متقاضی و شرکت های دانش بنیان در سال جاری توسط مرکز ایمینو پرداخت و گفت: در این رویدادها ۲۵ شرکت و استارتاپ توانمندی‌های خود را برای شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی ارائه کرده اند.

وی خاطرنشان‌کرد: تاکنون ۱۸ استارتاپ در این مجموعه مستقر شده و مشاوره هایی دریافت کرده اند و سال آینده نیز در نظر داریم تا با تسهیلگری و رگولاتوری شتابدهنده‌های بیشتری در بخش معدن تشکیل شود.

این مسوول، اقدام دیگر انجام شده از سوی ایمینو را راه‌اندازی سامانه عرضه و تقاضای ایده عنوان کرد و افزود: با بسترسازی انجام شده در ایمینو، هر ایده‌آفرینی در هرکجای کشور می‌تواند ایده‌اش را به ثبت برساند.

وفایی‌فرد ادامه‌داد: همچنین در نظر داریم سامانه جامع زیست‌بوم نوآوری را با همکاری شرکت‌های خصوصی و خصولتی تقویت کنیم تا هرکجا که بخش خصوصی حضور داشت و می‌تواند از نیازها حمایت کند، دوباره‌کاری نشود و ایمینو فقط به تسهیل‌گری بپردازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید