240868

بهره‌‌‌وری با انقلاب چهارم صنعتی

رئیس هیات عامل ایمیدرو در نهمین همایش جایزه بهره‌‌‌وری معادن و صنایع معدنی مسیر تحول در شرکت‌ها را تشریح کرد

دنیای‌معدن - سارا اصغری : نهمین همایش جایزه بهره‌‌‌وری معادن و صنایع معدنی در روز سوم بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد و از شرکت‌های برتر تقدیر به عمل آمد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این همایش مسوولان و مدیران عامل شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در زمینه شاخص‌‌‌های بهره‌‌‌وری به ایراد سخنرانی پرداختند.

اولویت‌‌‌های ایمیدرو در حوزه بهره‌‌‌وری

وجیه‌الله جعفری رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو در این همایش تخصصی عنوان کرد: مرزهای اقتصادی به‌‌‌هم نزدیک شده‌‌‌اند، از این رو رقابت‌‌‌های شدیدی بین بنگاه‌‌‌ها شکل گرفته و برای حفظ موقعیت خود باید تلاش کنند که یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار ارتقای بهره‌‌‌وری است. یکی از عوامل اصلی ارتقای بهره‌‌‌وری، تعهد مدیریت است؛ مدیران متعهد روند رشد را به خوبی طی می‌کنند. عامل دیگر بهره‌‌‌وری، بحث فناوری است. ایمیدرو با هماهنگی با وزارت صمت سعی کرده خود را در حوزه فناوری ارتقا دهد که در این راستا ورود به انقلاب چهارم و هوشمندسازی صنایع معدنی در راستای برنامه‌‌‌های ایمیدرو بوده است. اگر این سیاست را به پیش ببریم، شرکت‌ها می‌توانند ۳۰‌درصد بهره‌‌‌وری خود را افزایش دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرآیند ارزیابی را باید تقویت کرد، در ایمیدرو با کمک سازمان ملی بهره‌‌‌وری این هدف را دنبال می‌‌‌کنیم. ایمیدرو به‌‌‌دنبال توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است و به‌‌‌دنبال بستر سرمایه‌گذاری در این حوزه است. اولویت سرمایه‌گذاری در سه حوزه پژوهش و فناوری، بخش اکتشاف و کمک به ایجاد زیرساخت‌‌‌هاست.

جعفری ادامه داد: ایمیدرو در حوزه‌‌‌های پرریسک سرمایه‌گذاری می‌کند و ادامه کار را به بخش خصوصی می‌‌‌سپارند. در بخش اکتشاف نیازمند برنامه‌‌‌ریزی بیشتر هستیم.

ایمیدرو در بهره‌‌‌وری نظریه‌‌‌ساز شود

محمدرضا حصاری معاون سازمان ملی بهره‌‌‌وری در این همایش عنوان کرد: سازمان ملی بهره‌‌‌وری ۶ جایزه دارد که یکی از آنها، جایزه بهره‌‌‌وری ایمیدرو است. از جایزه ایمیدرو انتظار داریم به سمت نظریه‌‌‌پردازی در زیست‌‌‌بوم حرکت کند.

حصاری در ادامه عنوان کرد: برای رشد اقتصادی دو بعد کمی و کیفی وجود دارد که از نظر کیفی افزایش بهره‌‌‌وری یکی از عوامل تاثیرگذار است. ما در ۴۰ سال گذشته رشد بهره‌‌‌وری صفر و زیر صفر داشته‌‌‌ایم، البته طی دو سال گذشته مثبت شده است که امیدواریم این روند مثبت ادامه داشته باشد‌‌‌.

شاخص‌‌‌های بهره‌‌‌وری در آلومینای ایران

در این همایش تورج زارع مدیرعامل آلومینای ایران عنوان کرد: شرکت‌ها این روزها در حالت جنگ به سر می‌‌‌برند، در تابستان برق و در زمستان گاز ندارند، آلومینای ایران نیز این شرایط را دارد، اما با وجود این تاب‌‌‌آوری خوبی دارد. زارع در ادامه خاطرنشان کرد: آلومینای ایران در سال ۱۳۸۱ راه‌‌‌اندازی شد که تمام تجهیزات آن وارداتی بود.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای کلیدی این شرکت در زمینه بهره‌‌‌وری عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت، راه‌‌‌اندازی تولید شمش بوده است. سایر دستاوردها شامل دستیابی به منابع قابل اتکای بوکسیت، کسب دانش فنی تولید با بوکسیت مدول۷/ ۳، ثبت نماد شرکت در بورس اوراق بهادار، کسب رتبه برتر در بین ۵۰۰ شرکت برتر در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و کسب تندیس برنزین جایزه بهره‌‌‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ می‌شود.

فعالیت در ۲۷ استان کشور

همچنین در این همایش خدایار کریم‌‌‌نژاد مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عنوان کرد: شرکت تهیه و تولید در ۲۷ استان کشور فعالیت معدنی در عرصه‌‌‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری و طرح‌‌‌های توسعه دارد. کریم‌‌‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مولفه‌‌‌های اصلی شرکت تهیه و تولید، برون‌‌‌سپاری و استفاده از توانمندی‌‌‌های بخش خصوصی است. وی در ادامه تصریح کرد: شرکت تهیه و تولید در زمینه بهره‌‌‌وری اقدامات مهمی انجام داده که مهم‌ترین آن دستیابی به معادنی در کلاس جهانی است. در ۵ سال اخیر نیز این شرکت ۳۵۰‌هزار متر حفاری انجام داده که به ۳۲ گواهی کشف منجر شده است.

سه رکن اصلی بهره‌‌‌وری

در ادامه این همایش حسن خلج‌‌‌طهرانی مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌‌‌فارس عنوان کرد: ما معتقدیم اگر از ظرفیت داخلی خود استفاده کنیم، می‌توانیم شاخص‌های ‌مختلف را به سمت مثبت پیش ببریم. در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌‌فارس، عملکرد مثبتی داشته‌‌‌ایم. البته قابل یادآوری است که در سال‌های گذشته سازمان ایمیدرو نهایت همکاری را با ما داشته است. خلج‌‌‌طهرانی در ادامه خاطرنشان کرد: نیروی انسانی، فناوری و سرمایه سه رکن بهره‌‌‌وری به‌‌‌شمار می‌رود. فناوری را می‌توان با سرمایه خریداری کرد، اما نیروی انسانی را نمی‌شود خریداری کرد، بلکه باید روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری و برایش برنامه‌‌‌ریزی کرد. ما در برنامه‌‌‌های خود بر نیروی انسانی تاکید داشته‌‌‌ایم.

رتبه‌‌‌بندی ۳۶ شرکت‌‌‌ معدنی

غلامرضا ملاطاهری دبیر همایش جایزه بهره‌‌‌وری معادن و صنایع معدنی عنوان کرد: در نهمین همایش جایزه بهره‌‌‌وری، از بین ۶۰ شرکت، ۴۲ شرکت اظهارنامه ارائه کرده، ۳۶ شرکت در سطوح مختلف دارای رتبه شده‌‌‌اند. وی عنوان کرد: باید در حوزه بهره‌‌‌وری فرهنگ‌‌‌سازی کرد. در ۱۰سال گذشته شاخص بهره‌‌‌وری همواره منفی بود، در دو سال گذشته این شاخص به ‌۹/ ۲درصد رسیده و در دو سال پیاپی به ۳‌درصد رسیده است و در دولت سیزدهم برنامه‌‌‌ریزی شده که به ۵/ ۳درصد برسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید