240765

توسعه معادن جنوب استان کرمان نیازمند زیرساخت ها است

دنیای معدن-مدیرکل صنعت و معدن جنوب استان کرمان گفت: زیرساخت های ایجاد شده در جنوب استان مربوط به سال ها قبل بوده، آینده نگری نشده و مشکلات زیادی وجود دارد.

به گزارش دنیای معدن، شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی صبح امروز با حضور محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان، محمدرضا پورابراهیمی و محمدمهدی زاهدی نمایندگان مردم شهرستان های کرمان و راور در مجلس، مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در اتاق بازرگانی استان برگزار شد.

سید مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه جنوب استان کرمان ظرفیت های معدنی بزرگی دارد، اگر چه وجه غالب اقتصادی جنوب استان کشاورزی است، اظهار داشت: کاهش منابع آبی آن گونه است که نمی توان برای توسعه پایدار جنوب استان کرمان به کشاورزی امیدی داشت.

وی با اشاره به اینکه اشتباهاتی در حوزه معدن در کشور انجام شده است که امیدواریم در جنوب استان کرمان این اشتباهات تکرار نشود، گفت: تکمیل زنجیره معدن باید مورد توجه قرار گیرد و ما هنوز در کشور در مراحل اولیه معدن هستیم.

طبیب زاده با بیان اینکه در جنوب استان کرمان اکتشاف خوبی هم صورت نگرفته و حداقل های زیرساختی هم وجود ندارد، افزود: متاسفانه یکی از ثروتمندترین شرکت های کشور از احداث 70 کیلومتر خط انتقال برق و پست برق که بتواند به معادن برق رسانی کند، بازمانده است و مشکل دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه زیرساخت های جنوب استان کرمان برای توسعه صنعتی و معدنی باید تکمیل شود، بیان کرد: مشکلات این حوزه باید برای فعالیت واقعی بخش معدن برطرف شود.

مسلم مروجی فرد، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه جلسات متعددی برای توسعه اقتصادی جنوب استان کرمان به ویژه در حوزه معدن گذاشته شده است، اظهار داشت: در این زمینه جلسات رفع موانع تولید پیگیری می شود و خیلی از واحد های جنوب استان وارد چرخه تولید شدند.

وی با اشاره به اینکه 45 درصد از مجوزهای صنعتی در جنوب استان کرمان ما مربوط به فرآوری محصولات کشاورزی است، گفت: در پرداخت تسهیلات تبصره 18 تاکنون نتوانستیم اعتباری در جنوب استان جذب کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با بیان اینکه سال گذشته یک سوم محصول گوجه جنوب استان کرمان توسط کارخانجات رب گوجه خریداری شد، ادامه داد: فرآوری محصولات کشاورزی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه معادن جنوب استان کرمان نیازمند زیرساخت ها است، بیان کرد: 40 هزار کیلومتر وسعت جنوب استان کرمان است که تاکنون 20 نوع ماده معدنی در جنوب استان کرمان شناسایی شده که مهمترین آن مس است.

مروجی فد با بیان اینکه بیش از 70 درصد مساحت جنوب استان کرمان در قالب پهنه های معدنی برای اکتشاف واگذار شده است، گفت: 98 پروانه کشف در جنوب استان صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه 110 پروانه بهره برداری و 55 مجوز صنایع معدنی در جنوب استان کرمان صادر شده است، بیان کرد: بیش از 4 هزار و 500 نفر در واحد های معدنی و صنایع معدنی در جنوب استان کرمان مشغول کار هستند.

وی با بیان اینکه با طرح های توسعه معدنی در جنوب استان تا پایان سال نیز بیش از هزار نفر مشغول به کار می شوند، افزود: زیرساخت های ایجاد شده در جنوب استان کرمان مربوط به سال ها قبل است و متاسفانه آینده نگری نشده است.

مروجی فرد با اشاره به اینکه اجرای هر طرح صنعتی و معدنی در هر هفت شهرستان جنوبی استان کرمان نیازمند توسعه زیرساخت ها است، گفت: در حوزه برق و آب مشکلات زیادی وجود دارد و برق موجود جوابگوی طرح های اقتصادی در حال اجرا نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید