240481

معاون وزیر صمت:

حجم عملیات خاکی معدنی کشور بیش از یک میلیارد مترمکعب است/ تولید ۱۵ نوع ماده معدنی جدید

دنیای معدن: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حجم عملیات خاکی معدنی کشور را بیش از یک میلیارد مترمکعب عنوان کرد و ادامه‌داد: امروز به‌جز زنجیره فولاد، در سایر زنجیره‌های مس، آلومینیوم و سرب و روی، تولید بیش از ۱۵ نوع ماده معدنی جدید دنبال می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، «وجیه الله جعفری» امروز (سه‌شنبه) در چهارمین جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون و با برگزاری چهار دوره این جشنواره ۱.۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی سازی بیش از ۲۶ هزار قطعه تحقق یافته است.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: به‌تازگی و با هماهنگی خوبی که از طریق سامانه «کار لینک» ایجاد شده، اتصال شرکت‌های سازنده، شرکت‌های فولادی و شرکت‌های دانش ‌بنیان برقرار شده که می‌تواند در ارتقای برنامه‌های بومی‌سازی تاثیرگذار باشد.

حجم عملیات خاکی معدنی کشور بیش از یک میلیارد مترمکعب است/ تولید ۱۵ نوع ماده معدنی جدید

رونمایی از نخستین دامپتراک ۶۰ تنی تولید داخل

جعفری، همچنین به ساخت نخستین دامپتراک ۶۰ تنی کشور با ۴۵ درصد ساخت داخل اشاره کرد و بیان‌داشت: با خودباوری خوبی که در این زمینه ایجاد شده، ایجاد خطوط تولید این ماشین‌آلات و تولید دامپتراک در ظرفیت‌های بالاتر محقق خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نخستین دامپتراک ۶۰ تنی کشور با ۷۰۰ اسب بخار قدرت، ۴۵ درصد ساخت داخل و ۶۰ درصد کاهش ارزبری تولید شد. یعنی در حالی که نمونه مشابه خارجی آن ۶۰۰ هزار دلار قیمت دارد، مهندسان داخلی آن را با ۲۰۰ هزار دلار تولید کردند.

تولید این خودروی سنگین معدنی که ۴۵ تن وزن دارد، سه سال به طول انجامید و با سه هزار ساعت کار کردن در معدن شماره یک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، نمایش خوبی از توان خود داشته است.

سازندگان این محصول خاطرنشان‌کردند: در صورت مهیا شدن شرایط، امکان ساخت دامپراک ۱۲۰ تنی برقی که توان تولید ویل موتور و ژنراتور آن در داخل کشور وجود دارد (که به معنای ۸۰ درصد داخلی‌سازی است) وجود دارد؛ خودرویی که قیمت آن ۱.۵ میلیون یورو است.

جعفری در ادامه، حجم عملیات خاکی معدنی کشور را بیش از یک میلیارد مترمکعب عنوان کرد و ادامه‌داد: امروز به‌جز زنجیره فولاد، در سایر زنجیره‌های مس، آلومینیوم و سرب و روی، تولید بیش از ۱۵ نوع ماده معدنی جدید دنبال می‌شود و در کنار طلا که زنجیره آن امروز هرچه بیشتر تکمیل شده، همگی نیازمند ماشین‌آلات سنگین هستند و بومی‌سازی این ماشین‌آلات می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده تاثیرگذار باشد.

1

معاون وزیر صمت همچنین به پرداخت تسهیلات کم‌بهره به واحدها و شرکت‌هایی که توانمندی بومی‌سازی و ساخت داخل قطعات و تجهیزات را دارند از طریق صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی خبر داد.

به گزارش ایرنا، چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت بومی‌سازی، حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری با حضور و مشارکت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان مطرح داخلی، توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و حمایت ایمیدرو از امروز تا ۲۲ دی‌ماه در هتل المپیک برگزار می‌شود.ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید