240268

برای نخستین بار

۷۰۰ میلیارد ریال از محل حقوق دولتی معادن خواف برای طرحهای زیربنایی تخصیص یافت

دنیای معدن- فرماندار خواف گفت: برای نخستین بار در خواف جهت توسعه زیر ساختها و اجرای طرحهای زیربنایی از محل حقوق دولتی معادل ۷۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافت.

به گزارش دنیای معدن، مهدی عباسپور روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: تاکنون از محل حقوق دولتی معادن برای توسعه زیرساختها و اجرای طرحهای زیربنایی در شهرستان گناباد هزینه نشده بود که در راستای توجه خاص دولت سیزدهم و پیگیری استاندار خراسان رضوی این اقدام انجام شد.

وی بدون اشاره به تعداد طرحهایی که از محل اعتبارات حقوق دولتی معادن در خواف اجرا می شود، ادامه داد: این اعتبار برای اجرای طرحهای مختلف در زمینه احداث و بهسازی محورهای مواصلاتی، مسکن ، آّبرسانی، کشاورزی و مرمت قنوات آسیب دیده، فرهنگی و غیره تخصیص یافت.

فرماندار خواف گفت: با توجه به نیاز و وضعیت محورهای مواصلاتی و تردد تعداد زیاد وسائل نقلیه سبک و سنگین و از جمله تریلی های حامل مواد معدنی در جاده های خواف و از طرفی سوانح و حوادث زیاد در طول این محورها بیشترین میزان اعتبارات فوق به بهسازی محورهای مواصلاتی تخصیص یافت.

وی افزود: بر اساس قانون شرکتهای معدنی باید هشت تا ۱۵ درصد سود حاصل از درآمد فعالیتهای معدنی خود را در طول سال به خزانه دولت واریز کنند تا این سود صرف توسعه زیرساختهای منطقه و کشور شود، ولی این مبلغ تاکنون بدین منظور به استانها تخصیص داده نمی شد که با پیگیریهای دولت سیزدهم برای نخستین بار بخشی از اعتبارات حاصل از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به توسعه زیرساختهای این شهرستان تخصیص یافت.

عباسپور اظهار داشت: مشارکت در ساخت محور دوبانده خواف - رشتخوار - تربت حیدریه به عنوان یکی از محورهای پر حادثه این منطقه از جمله وظایفی بود که در سه سال گذشته و در راستای ایفای نقش مسوولیت اجتماعی به شرکتهای معدنی واگذار شده بود.

وی تصریح کرد: بر اساس قرارداد بین سازمان ایمیدرو و وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۸ قرار بود که محور دوبانده خواف - تربت حیدریه به صورت مشارکتی با سهم ۵۰ درصدی بخش دولتی و ۵۰ درصدی شرکتهای معدنی سنگان خواف ساخته شود ولی این طرح با گذشت حدود سه سال تنها ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که باید با توجه بیشتر این شرکتها، روند احداث آن شتاب گیرد.

فرماندار خواف گفت: تخصیص نیافتن مبالغ حاصل از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به توسعه زیرساختهای خواف به یکی از دغدغه های مهم مسوولان اجرایی و نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی طی سالهای گذشته تبدیل شده بود.

فعالیت شرکتهای معدنی در هر منطقه می تواند آهنگ رشد و توسعه را به صدا درآورده و نویدبخش رونق اقتصادی باشد، چراکه شمار زیادی از مشاغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حول و حوش آن شکل گرفته و از منافع آن برخوردار می شوند.

یکی از اساسی ترین و موثرترین عوامل برای عمران و آبادانی و تولید و اشتغال مولد مناطق، به خصوص در نواحی کویری که با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کنند، استفاده منطقی از ظرفیت بخش صنعت و معدن است تا علاوه بر پر کردن خلاءهای بخش کشاورزی، بتواند از مهاجرت جمعیت به دیگر نقاط جلوگیری کند.

مجتمع سنگ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن در جهان و تامین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در گستره ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار لفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

 

دیدگاهتان را بنویسید