240091

سهم خراسان جنوبی ها از بازگشت مالیات معادن چقدر است؟

دنیای معدن: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بازگشت مالیات معادن خراسان جنوبی، گفت: طی ماه گذشته از این محل ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به استان بازگشت که این سهم تا ۵۰۰ میلیارد تومان قابل افزایش است.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا عباس زاده، امروز یکشنبه ۴ دی در نشست شورای عالی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید با هم افزایی و همفکری امور مردم را دنبال کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم، گفت: درخواست های مردم از سوی شوراها باید به شکل کارشناسی جمع بندی شود تا مسوولان بتوانند در رایزنی ها از حقوق مردم دفاع کنند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه اعضای شوراهای شهر و روستا باید از تفرقه و چند دستگی پرهیز کنند و با اتفاق نظر به دنبال رفع مشکلات مردم باشند، افزود: منافع شخصی و فردی در مطالبه گری نباید راه داشته باشد.

عباس زاده با اشاره به اینکه شرایط واگذاری زمین از سوی بنیاد مسکن در حال حاضر بهبود یافته لذا درخصوص نهضت ملی مسکن نیز اقدامات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ روستایی نیست که مردم متقاضی زمین باشند و بنیاد مسکن زمین در اختیار داشته باشد و واگذار نکند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم تسریع اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار، گفت: پیگیری مصوبات سفرها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و آنچه به مردم قول داده شده انجام خواهد شد لذا بیش از ۹۰ درصد مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار عملیات شده و برخی موارد با توجه به وضعیت بودجه دنبال می شود.

عباس زاده با بیان اینکه تاکید استاندار خراسان جنوبی بر این است قولی که عملی نمی شود را نباید به مردم داد، تصریح کرد: موضوع دیگری که وجود دارد این است که ورود سهم مالیات معادن بومی به خراسان جنوبی منجر به افزایش منابع و مصارف بانک های استان می شود.

وی با اشاره به اینکه معادن و صنایع بزرگ باید به مسئولیت های اجتماعی خود در منطقه توجه کنند، گفت: این مساله در استان های بزرگ به خوبی انجام شده و این رکن جزو وظیفه ذاتی صنایع و معادن شده اما در خراسان جنوبی هنوز به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه زغالسنگ طبس و فولاد قاین از جمله صنایع بزرگی هستند که در این زمینه باید به مسئولیت های خود توجه کنند، بیان کرد: پیگیری هایی درخصوص بازگشت حساب های بانکی معادن به استان انجام شده و در سفر اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز بر آن تاکید کردیم لذا باید مالیات معادن فعال خراسان جنوبی به استان بازگردد.

عزم جدی دولت برای رفع محرومیت ها

عباس زاده ادامه داد: ۶۴ شرکت معدنی استان مشمول این طرح هستند که تاکنون ۳۴ معدن حساب های خود را منتقل کرده، ۱۰ معدن دیگر هنوز تعیین تکلیف نشده و ۱۵ معدن که هلدینگ در مرکز دارند باید سهم خراسان جنوبی را به استان بازگردانند.

وی با بیان اینکه مساله کمبود گاز در زمستان و قطع برق در تابستان ناشی از این بوده که برای تولید انرژی در کشور از ۱۰ سال پیش اقدام لازم انجام نشده است، افزود: از ۱۰ سال گذشته حتی یک مگاوات به برق تولیدی اضافه نشده چون سرعت تامین زیرساخت ها بعد از دولت دهم کاهش یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در هشت سال گذشته برنامه ای برای تولید برق و گاز نبود در حالی که نیازها سال ها به سال افزایش می یافت و در اوج درگیری موج ششم کرونا شاهد قطع برق بودیم که تبعات زیادی برای مردم داشت؛ به طور مثال قطع برق در کارخانه های سیمان موجب افزایش قیمت شد و کسی پاسخگو نبود.

عباس زاده از اقدامات انجام شده در حوزه برق رسانی و گازرسانی به روستاها گفت و ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز کار آسانی نیست، اما دولت اقدامات متعددی را آغاز کرده که حصول نتیجه آن زمان بر است.

عباس زاده با بیان اینکه اکنون دولت با حجم انبوهی از کارهای عقب مانده مواجه شده است، گفت: مساله مسکن همواره از نیازهای اساسی مردم بوده که دولت سیزدهم در این زمینه با قوت به انجام اقداماتی مشغول است.

وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم باید این مسائل را در جامعه تشریح کنند و توجه را به سمت مشکلات و عقب ماندگی ها سوق دهند؛ آبرسانی به روستاها اولین طرح دولت سیزدهم بوده و جای سوال دارد که در هشت سال گذشته چرا اقدامی برای آبرسانی به روستاها انجام نشد؛ این در حالی است که دولت سیزدهم برای رفع محرومیت های عمومی اولویت خود را به تامین آب روستاها گذاشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تامین زیرساخت ها برای جبران عقب ماندگی های گذشته اهمیت داشته و دولت سیزدهم برای این منظور تلاش می کند و نمونه آن گازرسانی به ۱۶۹ روستا در یک سال گذشته است، تصریح کرد: امروز با افتخار می توانیم بگوییم تا دو سال آینده تمامی روستاهای استان آبرسانی می شود.

وی با تاکید بر عزم جدی دولت برای رفع محرومیت ها دارد، اظهار کرد: پروژه های کلان محرومیت زدایی و توسعه ای در دستور کار دولت قرار گرفته که به اقتضای شرایط اقتصادی کشور آن را دنبال می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید