239324

قائم مقام مدیرعامل شرکت پویا انرژی؛

نیروگاه سمنان پیشران پیشرفت ایران در تولید برق خواهد بود

دنیای معدن-تامین برق یکی از چالش‌های اصلی برای صنایع است. از همین رو شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با ایجاد شرکت پویا انرژی به این عرصه ورود کرده است و حالا با حضور در پروژه نیروگاه سمنان می‌تواند نقش مهم خود در تامین برق را ایفا کند.

به گزارش دنیای معدن، قائم مقام مدیرعامل شرکت پویا انرژی در خصوص این شرکت اظهار کرد: این شرکت در سال ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کرد، البته پیش‌تر شرکتی در زمینه معدنی بود که با تغییر اسم و اساسنامه، شرکت تولید و توسعه پویا انرژی شکل گرفت. این مجموعه از زمان یاد شده با نیروگاه سمنان و ۲۴.۵ درصد سهام شرکت گهر انرژی سیرجان کار خود را آغاز کرد.

اوژن مکری افزود: از آن زمان نیروگاه سمنان با ۷۵.۵ درصد سهام در اختیار پویا انرژی بود که به دنبال اصلاح، تغییر و توسعه نیروگاه بود. نیروگاه سمنان شامل ۲ واحد گازی ساخت شرکت مپنا با ظرفیت ۱۶۲ مگاوات هرکدام که ما در سال ۹۹ تعمیرات اساسی به همراه عملیات ارتقا را در این واحد‌ها انجام دادیم و ظرفیت آن‌ها به ۱۸۳ مگاوات تغییر پیدا کرد. یعنی ۲۱ مگاوات در هر واحد افزایش یافت.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰، تفاهمنامه‌ای بین وزارت صمت و وزارت نیرو در خصوص تامین برق صنایع به امضا رسید، که در این تفاهمنامه آمده است که صنایع برق مورد نیاز خود را به صورت مستقیم تامین کنند که شرکت تولید و توسعه پویا انرژی به نمایندگی از شرکت توسعه معادن و فلزات در این لیست قرار گرفت.

قائم مقام مدیر عامل شرکت پویا انرژی ادامه داد: قرار بود ما حدود ۷۹۶ مگاوات نیروگاه احداث کنیم که بخش عمده‌ای از این توانی که به پویا انرژی اختصاص یافته در نیروگاه سمنان است. در واقع ما می‌توانستیم ۲ واحد گازی در بلوک دوم نیروگاه را توسعه بدهیم و در مجموع ۳۶۶ مگاوات ظرفیت نیروگاه را افزایش دهیم و در کنار آن دو واحد بخار هم از خروجی چهار بلوک گازی احداث می‌شود که بدون نیاز به سوخت گاز و با حرارت خروجی از توربین‌های گازی حدود ۳۷۰ مگاوات برق تولید می‌کنند.

مکری تصریح کرد: توانی حدود ۷۳۶ مگاوات ظرفیتی بود که در نیروگاه سمنان می‌توانیم در قالب این تفاهمنامه احداث و به شبکه و در نهایت صنایع برق بدهیم. البته مابه التفاوت ۷۳۶ تا ۷۹۶ مگاوات را با ایجاد نیروگاه‌های دیگر تامین می‌کنیم، یکی از آن‌ها یک نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت حدود ۲۴ مگاوات است و دیگری نیروگاه کک طبس می‌باشد که قرار است احداث شوند.

معاون مهندسی شرکت پویا انرژی بیان کرد: نیروگاه کک طبس از بازیافت حرارت ناشی از سوختن زغال سنگ ایجاد می‌شود که حدود ۳۶ مگاوات می‌باشد و در مجموع نیروگاه‌های در تعهد ما بالغ بر ۷۹۶ مگاوات خواهد بود. در طبس به علت آنکه مالکیت کک طبس با ما نیست لازم است که تفاهمی بین پویا انرژی و کک طبس با نظارت «ومعادن» ایجاد و شرح وظایف مشخص شود. ما باید حرارت خروجی از کک سازی برایمان تضمین شود. همچنین قرار بود سه باتری وارد مدار شود، اما در سه سال اخیر تنها یک باتری راه اندازی شده و لذا مقرون به صرفه نیست که تنها برای یک باتری نیروگاه احداث کنیم. البته ما یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در حال تکمیل داریم که ۱۰۰ درصد متعلق به پویا انرژی است و در آذرماه جاری به بهره برداری می‌رسد. یک نیروگاه CHP هم در شاهرود با ظرفیت ۵.۶ مگاوات در دست احداث داریم، اما این دو مورد آخر در چارچوب تفاهمنامه نیست.

قائم مقام مدیر عامل شرکت پویا انرژی گفت: ما موفق شدیم در زمستان سال گذشته، قراردادی را با گروه مپنا امضا کنیم و اجرای دو واحد گازی بلوک دوم نیروگاه سمنان را آغاز کنیم. خوشبختانه از اسفندماه با توجه به شرایط قرارداد حمل توربین اول آغاز شد؛ که شرایط بسیار خاصی را برای ما رقم زد چراکه اگر قرار بود یک روال عادی را طی کنیم نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ ماه ثبت سفارش توربین زمان می‌برد، اما با توجه به شرایط قرارداد و تزریق نقدینگی از سوی «ومعادن» توربین اول بلافاصله حمل شد.

مکری تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت مالی «ومعادن» موفق شدیم واحد اول را در ۱۵ مرداد ۱۴۰۱، راه اندازی کنیم که یک رکورد بی سابقه محسوب می‌شود. کلاس توربین‌ها E است. ما به این دلیل به سراغ کلاس E رفتیم که همخوانی با واحد‌های قبلی و ساختگاه موجود داشته باشد. یعنی وقتی به دنبال تامین لوازم یدکی هستیم، این کار به صورت یکسان و مشابه برای همه‌ی واحد‌های گازی انجام شود. اگر نوع توربین‌های گازی متفاوت بود، ما مجبور به صرف هزینه بیشتری برای تامین دو نوع متفاوت لوازم یدکی بودیم.

علاوه بر آن در بلوک دوم بخش ساختمانی ما از ابتدا که نیروگاه را خریداری کردیم؛ انجام شده بود. در واقع سرمایه‌ای بود که ایجاد شده بود، اما درآمدی از آن حاصل نمی‌شد. فونداسیون‌هایی که برای توربین می‌خواستیم ساخته شده بود در نتیجه به دلیل در دسترس بودن و امکان اجرای سریع، از توربین‌های کلاس E استفاده کردیم.

با این کار به اجرای پروژه هم سرعت بخشیدیم. همچنین شرایط موجود در قرارداد با مپنا باعث شد به جای آنکه یک سال و نیم بعد توربین ساخته و حمل شود، بلافاصله وارد به سایت حمل شد.

وی گفت: ۱۰۰ درصد سهام شرکت پویا انرژی متعلق به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) است.

منبع: می‌متالز

 

دیدگاهتان را بنویسید