239237

خراسان جنوبی در حوزه پروانه اکتشاف معدن رتبه نخست کشور را دارد

دنیای معدن: رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان در صدور پروانه اکتشاف رتبه نخست کشور را دارد گفت:طی یکسال گذشته ۱۷۷ پروانه اکتشاف معدن صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد رشد نشان می دهد

به گزارش دنیای معدن، عباس جرجانی صبح امروز در بازدید از خبرگزاری تسنیم خراسان جنوبی در گفت وگویی در بیرجند با بیان اینکه این استان در گواهی کشف رتبه دوم و پروانه بهره برداری رتبه چهارم کشور را دارد اظهار داشت: طی مدت یاد شده 41 گواهی کشف و همچنین 41 پروانه بهره برداری صادر شده است.

وی بیان کرد: بیش از 23 هزار کیلومتر مربع از وسعت استان جهت سرمایه گذاران در امر اکتشاف آزاد سازی شده است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت خراسان جنوبی بیان کرد: پهنه های اکتشافی دارای عامل منتخب و پهنه های ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی طی یکسال گذشته تعیین تکلیف شده و اکثر پهنه ها طبق زمانبندی توسط وزارت متبوع آزادسازی شده است.

وی گفت: طی یکسال گذشته با انجام عملیات های اکتشافی جدید، ذخیره 26 میلیون و 986 هزار تنی کانسنگ طلای استان در معدن طلای شادان به حدود دو برابرافزایش یافته است.

دبیر شورای معادن استان بیان کرد: همچنین در راستای تامین زیرساخت های لازم در روستاهای مجاور معادن، 5 میلیارد تومان اعتبار جهت خرید لوله به منظور آبرسانی به روستاهای مجاور معادن در سطح استان از محل برگشت حقوق دولتی معادن اختصاص یافته است.

وی همچنین به تخصیص اعتبار 5 میلیارد تومان در حوزه طرح های عمرانی و اکتشافی توسط سازمان در سال 1400 اشاره کرد وگفت: در این راستا حدود یک میلیارد تومان اعتبار جذب و سرمایه گذاری شده است.

جرجانی در ادامه به حوزه رفع موانع تولید و سرمایه گذاری اشاره کرد وگفت: 58 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در یکسال گذشته انجام شده که 318 مصوبه داشته که این مهم نسبت به مدت مشابه 48 درصد رشد نشان می دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه توسعه زیرساخت ها و شهرک های صنعتی اقدامات خوبی انجام شده است گفت: 22 مگاوات تامین برق شهرک صنعتی طبس، تامین گاز شهرک صنعتی نهبندان و تامین 27 لیتر آب در شهرک ها و نواحی صنعتی استان از جمله این اقدمات بوده است.

وی احداث ساختمان آتش نشانی شهرک صنعتی طبس، تامین آب 4.5 لیتر بر ثانیه شهرک و نواحی صنعتی، فاز عملیاتی ناحیه صنعتی حاجی آباد زیرکوه به میزان 8 هکتار،اضافه شدن 4 هکتار فضای سبز شهرک و نواحی صنعتی استان، واگذاری 33 قرارداد با 23 هکتار و بهره برداری 25 واحد با اشتغال 304 نفر را از دیگر فعالیت های صورت گرفته در حوزه توسعه زیرساخت ها و شهرک های صنعتی عنوان کرد.

جرجانی بیان کرد: همچنین در حوزه معادن و صنایع معدنی طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی به مساحت 15000 کیلومتر مربع در 4 شهرستان برای اولین بار در کشور در استان انجام شد.

وی ادامه داد: خط انتقال برق 132 کیلو ولت حوزه زغالی شهرستان طبس، خط انتقال برق به منطقه سرب و روی غنی آباد بشرویه توسط ایمیدرو، خط انتقال برق معادن گرانیت شاهکوه نهبندان توسط ایمیدرو، احداث پست برق معادن شاهکوه نهبندان براساس تفاهم نامه بین وزارت صمت و نیرو، امضای تفاهم نامه احداث پست 400 کیلو ولت توسط استانداری، ایمیدرو، سازمان صنایع کوچک و سازمان مدیریت استان، پیگیری تامین آب معادن منطقه قلعه زری از محل تصفیه خانه بیرجند توسط ایمیدرو، تامین آب شرکت فولاد قائنات از طریق احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین و انتقال آب توسط شرکت ملی فولاد و پیگیری تامین زیرساخت های ارتباطی اینترنتی برای صنایع و معادنی و دسترسی به شبکه های مخابراتی از طریق شرکت خدمات انفورماتیک ایران از دیگر اقدامات انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی از تامین 520 میلیارد ریال کمک های فنی و اعتباری جهت طرح های پایش استان خبر داد و افزود: مبلغ 380 میلیارد ریال از مبلغ مذکور به حساب بانک های عامل واریز شده است.

55 واحد صنعتی و معدنی راکد در استان خراسان جنوبی فعال شد

جرجانی با بیان اینکه در حوزه تامین مالی واحد های تولیدی 8500 میلیارد ریال تسهیلات از منابع طرح های رونق تولید، تبصره 18 و منابع داخلی بانک ها پرداخت شده است افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل که 3500 میلیارد ریال بوده است 142 درصد افزایش داشته است.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه تجارت خارجی اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا در یک سال گذشته در مجموع میزان صادرات و واردات حوزه تجارت خارجی 598 میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی به اقدامات مرتبط با تکمیل طرح های نیمه تمام اشاره کرد و گفت: تکمیل و بهره برداری از طرح های کوچک، بزرگ و متوسط در دست اجرا به تعداد 11 طرح با سرمایه گذاری بیش از 15000 میلیارد تومان و اشتغال 2000 نفر از اولویت های بخش صنعت و صنایع معدنی استان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید