238756

ویدئو: طرح‌های فناورانه در معادن

حجم ویدیو: 4.64M | مدت زمان ویدیو: 00:02:29 دانلود ویدیو

دنیای معدن-رئیس مرکز نوآوری ایمیدرو گفت: ۴۰ شرکت دانش بنیان در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست فعالند که پس از ارزیابی طرح‌های فناورانه ۴۰ شرکت انتخاب و معرفی شده اند.

به گزارش دنیای معدن؛ معادن از جمله پیشران‌های اقتصادی کشور هستند که ایمنی و حفظ محیط زیست در حوزه معدن و صنایع معدنی از چالش‌هایی است که فعالان این عرصه با آن مواجه هستند.

امیر ولد خانی مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو، در این باره می‌گوید: درحوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست نیاز‌مند آن هستیم که با شناسایی و پیش بینی خطرات و عوامل زیان آ‌ور اقدامات خود را آغاز کنیم.

وی می‌افزاید: تمام بخش‌های یاد شده نیازمند نوآوری و فناوری هستند که این امر در به حداقل رساندن خطا‌ها را در حوزه معادن کمک زیادی می‌کند.

ورود ایده‌های نو و خلاقانه در این عرصه معادن و صنایع معدنی می‌تواند نقش موثری در کاهش آسیب‌های احتمالی در حوزه معادن و محیط زیست داشته باشد.

نیما عطایی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه تولید محصولات هوشمند می‌گوید: محصولی که ما تولید کرده ایم در حوزه ایمنی معادن گاز خیز زغال سنگ زیرزمینی است که در دو سامانه اصلی یکی موقیعت یابی افراد در معادن تونلی و دیگری سنجش وضعیت معادن از لحاظ گاز خیزی,, لرزه خیزی و پایداری سازه‌های آن‌ها بارگذاری شده است.

آقای قریشی مدیر عامل دیگر شرکت دانش بنیان در حوزه تولید دستگاه‌های تصفیه هوا نیز در این باره می‌گوید: محصول تولیدی ما هوای کاملا آلوده را وارد محفظه ایی می‌کند و با فناوری انحصاری خودمان که ثبت اختراع هم شده هوا را کاملا پاکسازی می‌کند و در حال حاضر با بیشتر شرکت‌های بزرگ فولاد سازی کشور با این محصول تولیدی مشغول کار هستیم.

همچنین عباس فرازمند مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان درباره محصول تولیدی خود توضیح مید هد: محصول تولیدی ما در زمینه تصفیه پساب‌ها و زه آب‌های حاوی فلزات سنگین است که تخلیه آ‌نها بدون تصفیه برای محیط زیست بسیار مخاطره انگیز است.

شهاب زرین قبایی مدیر عامل دیگر شرکت دانش بنیان درزمینه نوآوری در معادن و صنایع معدنی نیز می‌گوید محصول تولیدی ما در زمینه پایش کیفی پارامتر‌های شیمیایی آب و پساب است که این تجهیزات همانند یک آزمایشگاه کوچک به صورت ۲۴ ساعته بدون نیاز به هیچگونه عامل انسانی به صورت بر خط (آ‌نلاین) مقادیر شیمیایی و مولفه‌های مورد نظر را از لحاظ کیفیت آب پایش می‌کند.

این ۴ مورد از طرح‌های برگزیده‌ای است که از میان ۴۰ ایده فناورانه آماده سرمایه گذاری در بخش معادن هستند. 

 حسین منصوری رئیس مرکز نوآوری و فناوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) در این باره می‌گوید: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان دارای محصولی که شرکت آن‌ها به مرحله تولید رسیده در توسعه بازار، محصول و تجاری سازی آن‌ها و به ویژه تامین منابع مالی در کنار این شرکت‌ها هستیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

بر اساس آمار مرکز نوآوری و فناوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) از میان ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان یکصد شرکت علاقمند به همکاری با بخش معادن و صنایع معدنی و نوآوری در این زمینه هستند

گزارش مکتوب: زهره پرورش خبرنگار حوزه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما

 

دیدگاهتان را بنویسید