238229

مسئولیت اجتماعی بُعد فراموش شده فعالیت معادن

دنیای معدن: معادن در کشور و به ویژه در حوزه ساختمان و شن وماسه نسبت به تحقق مسئولیت اجتماعی خود بی توجه هستند.

 مسئولیت اجتماعی صنعتی در همه بنگاه‌های اقتصادی امری لازم الاجرا است، چرا که این بنگاه‌ها بدون توجه به ملاحظات توسعه پایدار و بدون پاسخ دادن به نیازهای جوامع محلی، مشتریان و سایر ذی‌نفعان نمی‌توانند به حیات اقتصادی‌شان ادامه دهند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی یا سازمانی به تعهدات داوطلبانه‌ای اشاره دارد که یک بنگاه اقتصادی با رعایت آن‌ها می‌تواند هم به توسعه متوازن و همه جانبه جامعه کمک کند و هم این‌که در نتیجه این اقدامات کسب‌وکار بنگاه‌های اقتصادی از پایداری بیشتری برخوردار خواهد شد. به زبان ساده برنامه‌های CSR معمولاً روی توسعه زیرساخت‌هایی مانند احداث مراکز آموزشی و درمانی، بهبود سرمایه اجتماعی و بهبود شاخص سرمایه انسانی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

یکی از اهداف و محورهای مهم فعالیت شرکت‌های اقتصادی در حوزه مسئولیت اجتماعی به فعالیت‌های داوطلبانه برای پاسداری از محیط‌ زیست و حفظ منابع طبیعی مربوط است. در واقع از این طریق است که در سال‌های اخیر شرکت‌های اقتصادی و به‌خصوص معادن در کشورهای توسعه‌ یافته موفق شده‌اند با جامعه محلی ارتباط بهتری برقرار کنند و به‌جای آن‌که از سوی جامعه محلی به عنوان تهدید تلقی شوند به عنوان یک فرصت برای توسعه شناخته شوند.

در این زمینه اغلب شرکت‌های بزرگ و بنگاه‌ها بزرگ اقتصادی به این مهم توجه داشته و طی یک دهه اخیر اقدامات شایسته‌ای در زمینه حفظ محیط زیست، کاهش مصرف آب، کاهش انتشار آلاینده‌های جوی داشته‌اند، اما در این بین می‌توان گفت معادن در حداقل‌ترین میزان ممکن نسبت به مسئولیت اجتماعی خود توجه داشته و کمتر معدنی را داریم که به این مهم توجه ویژه داشته باشد، این شرایط در برخی از مواقع منجر به واکنش‌های جوامع محلی شده و دوستداران محیط زیست نیز زنجیره‌های اعتراضی را تشکیل می‌دهند، اقداماتی که نمونه آن را به ویژه برای معادن سنگ ساختمانی و شن و ماسه به وفور دیده‌ایم.

گلایه نماینده مجلس از بی توجهی معادن به مسئولیت اجتماعی

در این ارتباط کیومرث سرمدی‌واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از بی توجهی معادن به مسئولیت اجتماعی گلایه کرد و اظهار داشت: در سطح کشور معادن و کارخانجات در مناطق مختلف مستقر شده‌اند و از امکانات منطقه استقراریافته استفاده می کنند که این قصه در شهرستان اسدآباد هم وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر موضوعی که در رابطه با آن در کلان کشور و منطقه خود ورود پیدا کرده‌ایم، بحث پرداختن معادن و کارخانجات به مسئولیت اجتماعی‌شان بوده که طبق قانون موظف‌اند بخشی از درآمد خود را صرف آبادانی و کارهای عام المنفعه در منطقه‌ای که مستقر هستند، کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با ورود به این موضوع نخستین حرکت مثبت و ارزنده در شهرستان اسدآباد آغاز شده و کارخانجات و معادن مستقر در منطقه را پای کارآورده‌ایم، ادامه داد: در نخستین اقدام در موضوع عمل به مسئولیت اجتماعی کارخانجات و معادن، در شهرستان اسدآباد بحث جاده بین محمدآباد به جاده اصلی به سمت داشبلاغ که تردد روستای چنار و محمدآباد و تعداد بسیاری دیگر از روستاها از آن جاده انجام می‌شود، کارخانجات و معادن مستقر در منطقه زیرسازی و آسفالت این‌ مسیر را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود آغاز کرده‌اند.

وی بیان کرد: هزینه زیرسازی و آسفالت جاده محمدآباد به جاده اصلی به سمت داشبلاغ افزون بر یک میلیارد تومان بوده که کارخانجات و معادن مستقر در منطقه زیرسازی و آسفالت آن را تقبل کرده‌اند و خوشبخانه کار در حال انجام است.

سرمدی همچنین از بهسازی چهار روستای منطقه چهاردولی اسدآباد با مسئولیت اجتماعی کارخانجات و معادن مستقر در منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: در همین رابطه اسامی چهار روستا از روستاهای منطقه چهاردولی اسدآباد را نیز به کارخانجات و معادن مستقر در شهرستان ارائه داده‌ایم که در رابطه با این روستاها هم این کارخانجات به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و بهسازی این روستاها را هم تقبل و انجام دهند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در پایان مطرح کرد: بهسازی این چهار روستای واقع در منطقه چهاردولی به اعتباری افزون بر ۱.۵ میلیارد تومان نیاز دارد که هزینه بهسازی را کارخانجات و معادن شهرستان بر حسب مسئولیت اجتماعی خود تقبل کرده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید