237768

حقوق دولتی معادن به استان کرمان برنمی گردد

دنیای معدن: رئیس اتاق استان کرمان با اشاره به درآمدهای حاصل از استخراج معادن که از استان خارج می شوند گفت: با روش های سنتی با صنایع عقب افتاده نمی توان آینده کرمان را تامین کرد.

به گزارش دنیای معدن، سیدمهدی طبیب زاده در گفت وگویی، با بیان اینکه کرمان را استان معدنی و بهشت زمین شناسی می شناسند و پتانسیل های بسیار زیادی را خداوند در دل این استان قرار داده است، اظهار داشت: استان کرمان در حوزه های مختلفی چون وجود معادن بزرگ، میزان استخراج سالیانه، تنوع معادن و ارزش افزوده در کشور رتبه اول را داراست و در چنین شرایطی طبیعی است که انتظار داشته باشیم که این همه ثروت و امکانات نقشی در توسعه و ساختن آینده استان داشته باشد.

وی با اشاره به سرمایه هایی که از استان کرمان در حوزه معادن خارج شده و صرف توسعه استان نمی شود، گفت: در ارتباط با منابع بین نسلی صحبت می کنیم و باید دید که در حوزه معدن تا چه اندازه به رسالت خود در برابر نسل های آینده عمل کرده ایم و برای آنها چه خواهیم گذاشت؟

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه درآمدهای حاصل از استخراج معادن به چند شکل از استان خارج می شوند که از جمله آن می توان به حقوق دولتی معادن اشاره کرد، افزود: سالانه برای ماده های معدنی رقمی تعیین شده که بر اساس میزان استخراج باید به خزانه دولت پرداخت شود که این عدد امسال در کرمان به بیش از 20 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون قرار بود که 15 درصد این مبلغ به استان برگردد و صرف توسعه زیرساخت ها و زیربناها شود، بیان کرد: متاسفانه این مبلغ به استان برنمی گردد و به دلیل اینکه این مبالغ وارد خزانه دولت می شود و اولویت های دیگری برای پرداخت در مسائل کلان کشوری برای هزینه های جاری وجود دارد، از این رهگذر پول چندانی وارد استان کرمان نمی شود.

طبیب زاده با بیان اینکه شرکت های معدنی استان کرمان مجبورند کالاهای خودشان را با قیمت های دستوری به کارخانجات فولاد و یا کارخانجات فرآوری بدهند با این هدف که محصولات این کارخانجات با قیمت کمتری به دست مصرف کننده و مردم برسد، گفت: مسئله اینجا است که ثروت عظیمی از معادن استان کرمان به این کارخانجات می رود و از سوی دیگر در قیمت تمام شده محصولات آنها که به دست مصرف کننده می رسد تاثیری ندارد و این موضوع تنها به صورت یک رانت برای شرکت های بزرگ فرآوری بوده و لطمه زیادی به اقتصاد استان کرمان می زند.

وی با بیان اینکه سال 1400 بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان سود شرکت های معدنی دولتی استان کرمان بود که توسط سهامداران این شرکت ها، این رقم ها از استان کرمان خارج می شود، ادامه داد: زمانی که معادن استخراج می شوند از این سرمایه باید برای نسل های آینده هم چیزی باقی بماند نه اینکه این معادن، به سرعت استخراج شده، با فرآوری کم از استان خارج شوند و چاله های عمیقی از معدن باقی بماند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه زمانی که ما منابع بین نسلی را مصرف می کنیم باید اثراتی برای نسل های بعد بگذاریم تا آنها هم بتوانند خودشان و استان را اداره کنند، گفت: ما حداکثر شمش فولاد و یا کاتد مسی تولید کرده و از استان خارج می کنیم در حالی که ارزش افزوده بیشتر در انتهای زنجیره است که در استان کرمان نیست.

وی با اشاره به اینکه اثرات زیست محیطی که ایجاد می شود از دیگر تبعات استخراج معادن برای استان کرمان است، گفت: استخراج معادن و یا فرآوری آنها، آلودگی هایی ایجاد می کند که اثرات آنها بر زندگی مردم، سلامت و کشاورزی آنها فراوان دیده شده است.

طبیب زاده با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به استان کرمان پروژه های زیادی معرفی و موارد زیادی مطرح شد و هم استاندار کرمان و هم نمایندگان استان پیگیر این مسئله هستند، افزود: برای جلوگیری از خروج سرمایه از استان کرمان، هماهنگی بین بخش خصوصی، نمایندگان مجلس و سیستم قضایی و اجرایی استان شکل گرفته است.

وی با اشاره به اقداماتی که می توان به صورت فوری در این حوزه انجام داد، بیان کرد: سهم بازار شرکت ها و پروژه های بزرگ از صنعت، خدمات و تجارت استان کرمان کم است و این یعنی کالاها، قطعات، تجهیزات، ماشین آلات و ... این پروژه ها از خارج از استان کرمان تامین شده و به طور متوسط 20 درصد بازار این ها شرکت ها از کرمان تامین می شود.

وزیر صمت: 2000 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن به استان کرمان پرداخت می شودرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: 2 درصد حقوق دولتی معادن هم به استان کرمان برنگشته استدستور رئیس جمهور برای بازگشت حقوق دولتی معادن به کرمان/ واریز 20 هزار میلیارد تومان به خزانهچرا سهم استان کرمان از حقوق دولتی معادن وصول نمی شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه اگر این عدد به درصد بالاتری برسد هم به بنیه تکنولوژی استان کمک شده و هم به توسعه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و ایجاد اشتغال و ماندن سرمایه و چرخش ثروت در استان کرمان کمک می شود، ادامه داد: در بلند مدت هم باید زنجیره ارزش افزوده از سنگ آهن تا قطعات ارزشمند فولادی در کرمان ایجاد شود چرا که ارزش افزوده در انتهای زنجیره است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 250 پروژه می توان تعریف کرد که از شمش فولادی حاصل از شرکت های فولادی کرمان بتوانند تغذیه شوند، گفت: باید تمام استان دست به دست هم داده تا 20 سال آینده استان را کرمان را ترسیم کنند؛ اینکه کشاورزی، آب، معدن و ... استان در شرایطی قرار دارد و بر این اساس پروژه هایی را برای استان کرمان تعریف کرد.

طبیب زاده با بیان اینکه با روش های سنتی با صنایع عقب افتاده نمی توان آینده استان کرمان را تامین کرد، افزود: آینده استان با شرایطی که پیش می رویم آینده مبهمی است اما با وفاق که خوشبختانه در استان کرمان ایجاد شده، به دنبال این هستیم تا معادن موتور پیشران و محرکه اقتصادی استان کرمان باشند، سهامداران باید سود حاصل از فعالیت های معدنی خود را در استان کرمان سرمایه گذاری کنند و از همه مهمتر سهم استان کرمان از حقوق دولتی معادن به استان بازگردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید