237726

عزم دولت بایدن برای استخراج لیتیوم بی‌‌‌نتیجه ماند

دنیای معدن: ایالات‌متحده آمریکا از تولید معدنی لیتیوم با همکاری شرکت برکشایر (Berkshire) فاصله می‌گیرد.

به گزارش دنیای معدن، این در حالی است که جو بایدن در نشستی که ماه فوریه با مدیران بخش معدن داشت، از عزم جدی ایالات‌متحده آمریکا برای تولید بیشتر مواد معدنی مصرفی در تولید خودروهای الکتریکی به‌‌‌منظور احترام به محیط‌زیست سخن گفته بود. صحبت درباره همکاری میان دولت بایدن و این شرکت تقریبا ۱۳ماه پیش شروع شد؛ اما حالا به نظر می‌رسد بدون نتیجه به پایان رسیده باشد. به گزارش «اکوایران»، هیدروکسید لیتیوم به‌‌‌عنوان یکی از اجزای اصلی مصرفی در تولید باتری خودروهای الکتریکی ظرف دوسال اخیر صعود نرخی کم‌سابقه را تجربه کرد؛ به نحوی که بهای این محصول ظرف بازه یک‌سال منتهی به ‌روز ششم اکتبر جهش ۱۹۰درصدی داشته است. جهش تقاضای این ماده معدنی برای تولید خودروهای الکتریکی عامل استقبال از لیتیوم ظرف یک‌سال اخیر بود. لیتیوم در پوسته زمین به‌وفور یافت می‌شود؛ اما استحصال آن دشوار است و کسری عرضه نسبت به تقاضا به پاشنه‌آشیل توسعه خودروهای الکتریکی در دنیا تبدیل شده است.

آغاز همکاری با پیشنهاد وزارت انرژی آمریکا

جو بایدن در میزگرد معدنی‌‌‌ها در ماه فوریه از همکاری با شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) برای استخراج لیتیوم از آب‌نمک‌‌‌های فوق گرم در زیر دریای سالتون کالیفرنیا سخن گفت. تاکنون از این روش برای استحصال لیتیوم استفاده نشده و درواقع طرحی تحقیقاتی است. هدف از این پروژه کمک به راه‌‌‌اندازی شیوه جدید برای تولید لیتیوم به‌‌‌عنوانی یکی از اجزای اصلی باتری‌‌‌های الکتریکی در ایالات‌متحده بود. درست روزی که جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ کار خود را به عنوان رئیس‌‌‌جمهور آمریکا به‌طور رسمی شروع کرد، این شرکت برای همکاری با دولت آمریکا در این پروژه از سوی وزارت انرژی ایالات‌متحده انتخاب شد. وزارت انرژی آمریکا قصد داشت با کمک ۹/ ۱۴میلیارد دلاری به شرکت معدنی برکشایر، موضوع چگونگی استحصال و استفاده از لیتیوم منطقه دریای سالتون برای ساخت هیدروکسید لیتیوم را مورد بررسی قرار دهد. بایدن در رویداد فوریه که به‌عنوان میزگرد مهم مواد معدنی معرفی شد، گفت: ما آمریکا را به رهبر جهان در ساخت اقتصادی با انرژی پاک تبدیل خواهیم کرد. آلیسیا کنپ، مدیر اجرایی بخش انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر برکشایر، به بایدن گفت که برکشایر در تلاش برای تامین لیتیوم از فراوان‌‌‌ترین منبع در ایالات‌متحده با استفاده از دوست‌‌‌دارترین فناوری جهان است.

پروژه بزرگی که شروع نشد

رویترز در گزارشی اعلام کرد کمک مالی وزارت انرژی آمریکا به دلیل درخواست برکشایر مبنی بر تغییر نوع قرارداد پس از دوهفته و قبل از پرداخت هزینه لغو شد. وزارت انرژی آمریکا معتقد بود که این شرکت به دنبال تغییر مادی در این پروژه بود. میزان کمک‌هزینه دولتی درنظر گرفته‌شده برای این طرح در حوزه معدن رقم قابل‌توجهی نبود، در عین حال این پروژه آزمایشی بود. در حالی این پروژه از سوی وزارت انرژی دولت بایدن مطرح شد که برکشایر به دنبال کنترل حق ثبت اختراع، تغییرات در فناوری و امکان دریافت مجوز فروش این پروژه بود. مخالفت دولت با اعطای چنین حقوقی باعث شد تا این همکاری متوقف شود. البته مقامات وزارت انرژی دولت بایدن می‌‌‌گویند، هنوز کار روی این پروژه از سوی شرکت‌‌‌ برکشایر و چند شرکت دیگر ادامه دارد. نامه ۹ مارس ۲۰۲۲ وزارت انرژی که به برکشایر گفته شد دولت، کمک مالی این پروژه را لغو می‌کند، نتیجه تصمیم متقابل است؛ اما این تصمیم برکشایر را از درخواست برای بودجه فدرال در آینده منع نمی‌‌‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید