236993

نظر ویژه معاون وزیر صمت به ۶ معدن بهمئی

دنیای معدن: معاون وزیر صمت در بازدید از معادن شهرستان بهمئی بر رفع مشکلات پیش روی معادن در بهمئی، ایجاد اشتغال و توسعه منطقه تاکید کرد.

به گزارش دنیای معدن؛ معاون وزیر صمت در بازدید از طرح‌های حوزه صنعت، خواستار توجه جدی و برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده برای جلوگیری از پایمال شدن معادن و سرمایه ملی شد.

جعفری گفت: در تلاش هستیم مشکل معادن در شهرستان بهمئی را با همکاری نهاد‌های زیربط رفع کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در تولید فرآورده‌های معدنی دارای تنوع محصولی است، در حالی که ۶۷ نوع ماده معدنی در معادن کشور شناخته شده است.

معاون وزیر صمت حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در معادن را برای استخراج سیلستین، فرصتی مهم برای راه اندازی دیگر کارخانجات مرتبط و به کارگیری و ایجاد اشتغال برای جوانان و افراد جویای کار این منطقه عنوان کرد و گفت: با تامین امکانات، تجهیزات و فناوری‌های لازم، زمینه توسعه و پیشرفت در صنایع معدنی استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم است.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه شهرستان بهمئی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار خوبی در زمینه معادن دارد گفت: سال‌ها چشم انتظاریِ مردم این شهرستان در کنار این معادن و سرمایه‌های بزرگ و وعده‌های گوناگون برای راه اندازی، کسب درآمد، اشتعالزایی و جلوگیری از خام فروشی محقق نشد که باید نسبت به تامین حقوق عمومی مردم در این زمینه اقدام شود.

حجت الاسلام سید محمد موحد با بیان اینکه، خام‌فروشی یکی از مشکلات اساسی و بلای جان ثروت‌های ملی از جمله معادن استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهمئی است افزود: در شهرستان بهمئی ۶ معدن سلستین در روستا‌های گنبد بردی، دوپری نظری، قبر قیصر، گودبن، پیرمورد و دره بید کشف و برخی از این معادن در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: معادن سلستین بهمئی با ظرفیت بالقوه استخراج سالانه هزار تن و با درجه کیفی خوب، به لحاظ ارزش صادراتی و ارز آوری اهمیت مهمی در بهبود و شکوفایی اقتصاد شهرستان بهمئی، استان و کشور دارد.

موحد بیان کرد: به تازگی برخی از سرمایه گذاران بخش معدن ازکشور چین برای دستیابی به معادن بهمئی از جمله معدن سلستین تولید کربنات استرانسیوم در منطقه دوپر نظری بهمئی اعلام آمادگی کردند و مبلغ ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در این طرح انجام می‌شود و در سه مرحله اجرایی می‌شود که بر طبق نظر کارشناسان مربوطه اشتغال زایی این طرح بیش از ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه، شهرستان بهمئی دارای ظرفیت‌هایی است که در نقاط مختلف جهان برای دسترسی به آن تلاش می‌کنند، ولی سهم ناچیز معادن در توسعه و اشتغال شهرستان همواره باعث نارضایتی مردم شهرستان بوده است گفت: یکی از مطالبات همیشگی مردم، جلوگیری از خام‌فروشی معادن سلستین است، که ساخت و راه اندازی کارخانه کربنات استرانسیوم، علاوه بر پایان دادن به خام‌فروشیِ معادن سلستین، نقش مهمی در زمینه کاهش بیکاری و حل مشکل اشتغال در شهرستان خواهد داشت.

گفتنی است ترکیبات سلستین و کربنات استرانسیوم و تولید محصولاتی همچون اکسید استرانسیوم، کربنات استرانسیوم و هیدروکسید و نیترات آن در صنایع الکترونیکی، داروسازی و پتروشیمی موارد استفاده زیادی دارد و می‌توان با تولید این محصولات ارزش افزوده حاصل از تولید و صادرات این محصول را به صورت تصاعدی افزایش داد چرا که کیفیت و عیار سلستین موجود در معادن کشور در سطح خوبی قرار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد استانی با حدود یک درصد جمعیت و مساحت کشور در جنوب غربی ایران در دامنه رشته کوه زاگرس قرار گرفته است، این استان دارای ۹ شهرستان است و یکی از این شهرستان‌ها بهمئی است که در فاصله ۳۵۰ کیلومتری مرکز استان در همجواری استان خوزستان واقع شده است.

همچنین در شهریور ماه ۱۴۰۰ با حضور سرمایه گذارانی از کشور چین، مسئولان اُستانی و شهرستانی طرح کارخانه تولید کربنات استرانسیوم و سولفات استرانسیوم و ده‌ها محصول جانبی در منطقه دوپرنظری شهرستان بهمئی کلنگ زنی شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید