235304

مدیرعامل شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه عنوان کرد؛

فولادمبارکه عامل پیشرفت اکوسیستم‌های نوآوری

دنیای معدن: مدیرعامل شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه گفت: اکوسیستم اصفهان به دلیل حضور فولاد مبارکه یکی از اکوسیستم‌های شناخته شده در کشور است، خروجی نظام نوآوری می‌تواند محصولات نوآور یا تکنولوژی‌هایی باشد که بتواند ارزش افزوده کالای تولید شده را افزایش دهد.

به گزارش دنیای معدن، یحیی پالیزدار مدیرعامل شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه در گفتگویی اظهار کرد: برای اینکه در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت کنیم باید از شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف درستی داشته باشیم چرا که به فرموده رهبر معظم انقلاب، شرکت‌های بزرگ نیز به سمت دانش‌بنیان شدن بروند. نکته قابل توجه اینجاست که شرکت‌های به روش‌های مختلفی می‌توانند تولید ثروت کنند: عده‌ای بر اساس مزیت‌های نسبی خود می‌توانند سود ایجاد کنند که مثلاً شرکت‌های فولادی بر اساس مزیت‌های نسبی تولید فولاد در ایران این کار را انجام می‌دهند. این مزیت‌های شامل انرژی ارزان‌تر نسبت به بسیاری از کشورها، در دسترس بودن مواد اولیه، نیروی کاری متخصص و مجرب و... است.

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تولید دانش، سودآوری خود را ایجاد می‌کنند؛ یعنی دانش باعث می‌شود این شرکت مزیتی رقابتی نسبت به دیگر رقبا داشته باشد که این مزیت رقابتی همان نقطه یا نقاط تمرکز اصلی شرکت است. اگر صنایع فولاد کشور به ویژه فولاد مبارکه بخواهد به این سمت برود باید تلاش کند از دانش و فناوری و به طور کلی چیزی که در زیست‌بوم فناوری کشور و دنیا تولید می‌شود استفاده لازم را ببرد تا بتواند در راستای آن تولید خود را سامان بخشد.

مدیرعامل شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه افزود: مثلا اگر از ۱۰ واحد فروش، تنها ۴ واحد سود می‌کنیم این ۴ واحد باید به دانش، تکنولوژی و فناوری مجموعه معطوف باشد نه مربوط به مواد اولیه ارزان و.... . به همین خاطر اگر مزیت‌هایی مانند آنچه در مورد شرکت‌های فولادی گفته شد از بین برود هنوز هم شرکت‌های فولادی می‌توانند با پر جا بمانند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت فعلی کشور و علی‌رغم اینکه مزیت‌های تولید فولاد در کشور هنوز هم وجود دارد عمل به این روش می‌تواند سود فولادسازان را چند برابر کند و ارزش افزوده کالای تولید شده را افزایش دهد. این موضوع با ایجاد نظام نوآوری مدون و ساختارمند محقق می‌شود تا با طراحی و پیاده‌سازی آن شاهد شکوفایی چنین مدل‌هایی باشیم. خروجی نظام نوآوری می‌تواند محصولات نوآور یا تکنولوژی‌هایی باشد که بتواند این ارزش افزوده را ایجاد کند. علاوه بر این شکل‌گیری کسب و کارهای نوآور نیز می‌تواند یکی دیگر از دستاوردهای دیگر این نظام باشد تا مثلا نتیجه آن رسیدن به قطعات نواورنه یا تجهیزات جدید باشد.

پالیزدار تصریح کرد: شرکت بزرگی مانند فولاد مبارکه همه این خروجی‌ها را می‌تواند با ابزارهای مختلف نهادینه کند و با این روش‌ها و ابزارهای موجود می‌تواند به خروجی‌های مورد نظر خود برسد. بهبود مستمر کیفیت، تعالی سازمانی، ایجاد مرکز نوآوری، در اختیار گرفتن نیروهای متخصصی که با فرایند تحقیق و توسعه وارد مجموعه می‌شوند و بسیاری از روش‌های دیگر می‌تواند در رسیدن به این اهداف مؤثر باشد.

وی تأکید کرد: هدف نظام نوآوری از سویی کمک به بهره‌برداری موجود و بهبود آن است و از سوی دیگر انجام دادن کار بهتر است. برای رسیدن به این دو هدف می‌تواند هم از ظرفیت‌های داخل بنگاه و هم از ظرفیت‌های بیرون بنگاه استفاده کرد. هر کدام از این دو موضوع که به ترتیب از آن‌ها به عنوان بهره‌برداری و اکتشاف یاد می‌شود الزامات خاص خود را دارند.

مدیرعامل شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه عنوان کرد: وظیفه شرکت پشتیبانی نوآری و فناوری فولاد مبارکه این است که با استفاده از نهادهای خارج از گروه فولاد مبارکه به بهره‌برداری و اکتشاف فرایندهای جدید در جهت نوآور کردن فولاد مبارکه اقدام کنیم که این کار را در کنار دیگر هویت‌های سازمان مانند واحدهای تحقیق و توسعه، تضمین کیفیت و... این کار را انجام می‌دهیم.

وی توضیح داد: ما بر اساس روش سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط این اهداف را پیگیری می‌کنیم و با در نظر گرفتن نیازمندی‌های گروه فولاد مبارکه و احصاء آن به همراه مطالعه بر توانمندهای شرکت‌های دانش‌بنیان که منطبق بر نیازهای فولاد مبارکه هستند و نیازمند به توانمند شدند دارند مأموریت‌های خود را در این زمینه انجام می‌دهیم که این توانمند شدن شامل پرکردن خلأهایی موجود در زمینه تکنولوژی، سرمایه در گردش، تحقیق و توسعه و... است که با وارد شدن به این عرصه و در نظر گرفتن روش سرمایه‌گذاری خطرپذیر موانع مربوطه را برطرف می‌کنیم تا بتوانند به فولاد مبارکه خدمت‌رسانی کنند.

پالیزدار متذکر شد: در شروع کار ترجیح ما بر این است که شرکت‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنیم از اکوسیستم نوآوری اصفهان باشند و البته این موضوع به این معنا نیست که خود را به اکوسیستم اصفهان محدود کنیم ولی اکوسیستم اصفهان یکی از اکوسیستم‌های شناخته شده در کشور است که دلیل این موضوع حضور فولاد مبارکه در این اکوسیستم است و تلاش می‌کنیم بر اساس نیازمندی‌هایمان هر کسی را که حرفی برای گفتن دارد و توانمندی‌های مورد نیاز ما را دارد از سراسر کشور با ما همکاری کند.

وی بیان کرد: ما پس از تاسیس شرکت حدود یک سال است که در حال فعالیت برای تثبیت جایگاه شرکت و انجام مقدمات عملیات‌های بوده و چیزی حدود ۶ ماه است عملیات ما برای اجرای مأموریت‌هایمان شروع شده است که در این زمان محدود، چیزی حدود ۳۵ شرکت موفق را در اکوسیستم اصفهان شناسایی کرده و مذاکراتی را با آن‌ها انجام داده‌ایم. در دور اول سرمایه‌گذاری، حدود ۴ شرکت برای عقد قرارداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر انتخاب شده‌اند که عمده این شرکت‌ها، از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان هستند که در شهرک علمی تحقیقاتی رشد و نمو داشته‌اند و امیدواریم تا پایان شهریور نیز ۶ شرکت دیگر به جمع این شرکت‌ها اضافه شوند.

مدیرعامل شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه عنوان کرد: با دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، اصفهان، آزاد اصفهان، آزاد نجف‌آباد و... مراودات خوبی را داشته‌ایم و امیدواریم مراکز نوآوری فولاد مبارکه را در این دانشگاه‌ها تأسیس کنیم. علاوه بر این قصد داریم تا در سال جاری حدود ۴۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی را در انجام پروژه‌هایشان حمایت کنیم تا از نتایج تحقیقات آن‌ها در جهت اهداف فولاد مبارکه استفاده‌های لازم را ببریم.

وی گفت: از دی‌ماه سال گذشته هم از نظر برنامه‌ریزی استراتژیک و هم از نظر هدف‌گذاری برای دانش‌بنیان بودن و خلق ثروت از طریق فناوری‌های پیشرفته، برنامه‌ریزی‌هایی را در جهت توصیه‌های مدیرعامل محترم شرکت فولاد مبارکه انجام داده‌ایم تا ذیل معاونت تکنولوژی، فعالیتی را شروع کنیم و اهداف بلند مدت و استراتژیک فولاد مبارکه را در این خصوص تدوین کنیم تا نقش بازیگران کار در این زمینه را مشخص کنیم.

پالیزدار در مورد این سند افزود: سندی اولیه در این زمینه استخراج شده که در این سند نقش واحدهای سازمانی مشخص شده و علاوه بر این اهداف دو ساله شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه نیز مشخص شده است. این سند قبل از فرارسیدن سال ۱۴۰۱ خدمت مدیرعامل محترم فولاد مبارکه ارائه شده و نظرات ایشان نیز گرفته شده و در حال نهایی شدن است.

مدیرعامل شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه افزود: با نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» این پروسه شدت بیشتری گرفته و امیدواریم به زودی در این زمینه در سطوح مختلف فولاد مبارکه برای چگونگی جاری نمودن این استراتژی برسیم.

وی خاطر نشان کرد: شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه به عنوان بازویی تخصصی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در حال فعالیت است و این سرمایه‌گذاری، ابزاری است در کنار ابزارهای دیگر و طبیعتاً نمی‌توانیم همه انتظارات را از آن ابزار داشته باشیم. ما در شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه بر روی مسائلی کار می‌کنیم که افق‌های میان مدت و بلند مدت را شامل شود تا بتوانیم برای این مسائل برنامه‌ریزی‌هایی جدی را انجام دهیم؛ چرا که سرمایه‌گذاری خطرپذیر در میان مدت و بلند مدت جواب می‌دهد.

پالیزدار تصریح کرد: باید علاوه بر برنامه‌های کوتاه‌مدت، برنامه‌های میان‌مدت و بلند مدت در زمینه حل مشکلات مواد اولیه و انرژی شرکت‌ فولاد مبارکه ریخته شود تا با همکاری معاونت بهره‌برداری، تکنولوژی، خرید و... بتوانیم با استفاده از ابزارهایی که در اختیار شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه است بخشی از این مشکلات را حل کنیم.

وی تأکید کرد: ما به زودی به دستور کاری چند بندی برای اجرای بسیاری از مأموریت‌ها خواهیم رسید و بر مبنای این دستور کار، بخشی از مشکلات فولاد مبارکه را حل کنیم. امروز ظرفیت خوبی در حوزه نیروی انسانی فعال و خلاق در کشور وجود دارد که با استفاده صحیح از ابزارهای موجود می‌توانیم با فرصت دادن به این نیروها پاسخ بسیاری از سؤالات خود را پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت پیشتیبانی فناوری و نوآوری فولاد مبارکه عنوان کرد: البته این موضوع فراموش نشود که اکوسیستم دانش‌بنیان می‌تواند بخشی از پاسخ‌های ما را امروز نیز به ما بدهد ولی نباید فراموش کنیم که اگر نگرانی خاصی داریم باید برای رسیدن به راه حل‌های مختلف فرصتی را بدهیم تا با سرمایه‌گذاری هدفمند و تربیت نیروها از آن پاسخ‌های مناسب را در بلندمدت بگیریم.ایراسین

 

دیدگاهتان را بنویسید