235197

فرآوری؛ راهکار ثروت‌افزایی معادن کردستان

دنیای معدن- سنندج - اسرین مقصودی : منابع خدادادی همچون معادن، پشتوانه مهمی در اقتصاد کردستان هستند و نقش زیادی در توسعه منطقه دارند و می‌توان با بهره‌گیری بیشتر از این حوزه به ویژه از طریق فرآوری مواد معدنی، به ثروت‌افزایی و توسعه استان دست یافت. نیمی از طلای کشور در کردستان استخراج می‌شود. این استان از نظر ذخایر سنگ‌‌آهن رتبه پنجم کشور را دارد. مهم‌ترین معادن سنگ‌‌آهن استان در شهرستان‌های بیجار، قروه، دهگلان، سقز و دیواندره واقع شده است. یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن سنگ‌‌آهن در کردستان تولید می‌شود که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن مربوط به معادن شهرستان بیجار و ۲۰۰ هزار تن آن هم معادن قروه است.

به گزارش دنیای معدن، بر اساس این خبر، مشکل فعلی در استان نبود کارخانه‌های کنسانتره و تکمیل نبودن زنجیره فولاد است که برای تکمیل این زنجیره نیاز به تولید ۵/ ۲ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در استان است. یکی از معادن مهم سنگ‌آهن استان، معدن قره‌‌کند بیجار است که سرمایه‌‌گذار آن به‌شدت پیگیر راه‌‌اندازی کارخانه کنسانتره است. حسین محمودخانی، مدیرعامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو معدن قره کند در این زمینه گفت: یک سال و نیم است که درخواست مجوز کارخانه کنسانتره داده‌‌ایم اما موفق به دریافت این مجوز نشدیم. اخیرا در دیدار با استاندار جدید کردستان، این قول را دریافت کردیم که این مجوز تا دو ماه آینده داده شود. وی با بیان اینکه ۲۰ میلیارد تومان در پیش‌فرآوری این طرح سرمایه‌‌گذاری کردیم، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با اخذ مجوز کارخانه کنسانتره‌سازی، سنگ معدن آهن از استان خارج نشود. محمودخانی یادآور شد: با راه‌‌اندازی معدن و کارخانه کنسانتره در قلعه‌گاه موچش ۲۵۰ نفر و با راه‌‌اندازی کارخانه کنسانتره در قره‌کند هم ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ماهانه ۱۲۰ هزار تن کلوخه در معدن دریافت می‌شود که ۲۰ هزار تن آن سنگ آهن با خلوص ۳۰ درصد است، گفت: خروجی معدن ماهانه ۱۰ هزار تن کلوخه‌‌ با عیار ۴۰ درصد است. محمودخانی با بیان اینکه ۱۵۰ نفر غیرمستقیم و ۵۵ نفر به صورت مستقیم در معدن قره‌‌کند بیجار مشغول به کار هستند، ادامه داد: ۸۰ درصد کارکنان معدن، بومی شهرستان هستند و سایر کارکنان مربوط به بخش فنی هستند.

 وی با اشاره به اینکه از سال ۸۹ اکتشاف انجام شد، سال ۹۲ مجوز بهره‌‌برداری دریافت و از سه سال پیش هم استخراج آغاز شد، اظهار کرد: محصولات معدن کلوخه با عیار ۴۰ درصد به دلیل اینکه سه کارخانه کنسانتره موجود، ظرفیت بهره‌‌گیری از تولیدات استان را ندارد و هیچ کارخانه فولادی در استان وجود ندارد برای کارخانه‌های اصفهان و زنجان ارسال می‌شود. محمودخانی با بیان اینکه حقوق‌‌ دولتی این معدن سالی حدود سه میلیارد تومان محاسبه شده که هر سال پرداخت می‌شود، افزود: حساب‌‌های شرکت در استان قرار دارد و بر این اساس مالیات شرکت هم در استان پرداخت می‌شود. محمودخانی با اشاره به اینکه به زودی دفتر این معدن در سنندج دایر می‌شود، افزود: از سایر معادن هم می‌خواهیم که دفتری در مرکز استان کردستان دایر کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید