234188

پیگیری حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی توسط کمیسیون اقتصادی مجلس

دنیای معدن- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هفته آینده نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه، و وزرای تعاون و اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان برگزار می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آنچه ما به دنبال آن هستیم کمک به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی است تا بر اساس ضوابط و مقررات قانونی در کشور و با رعایت شان و منزلت این عزیزان به حل مشکلات معیشتی و حقوق متناسب با شرایط  اقتصادی اقدام شود.

وی گفت: ان شاءالله با توجه به پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امیدواریم نتایج مثبتی در این بخش برای بازنشستگان تامین اجتماعی حاصل شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در پرداخت حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی چند نکته مهم حائز اهمیت بوده که اولین نکته این است، آنچه در قانون آمده و مطرح شده سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان این سازمان را مشخص و هیات مدیره و هیات امنا بعد از تایید و تصویب برای دولت ارسال می‌کنند و دولت در مقام تنفیذ مصوبه است.

پورابراهیمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت نقش تنفیذ حکم را دارد و امکان اینکه بخشی از آن را بپذیرد و بخشی را خودش اصلاح کند در قانون دیده نشده و این موضوع باید توسط  دولت گزارش و به نحوی پاسخ داده شود که آیا از نظر قانونی دولت حق دارد در ارتباط با این موضوع راسا تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: آنچه در قانون آمده بیان کرده بعد از تایید و تصویب در سازمان تامین اجتماعی این موضوع به تایید هیات دولت می‌رسد. در آنجا مشخص نشده که دولت حق دارد این تایید را بر اساس تغییرات مد نظر خود انجام دهد یا اینکه باید برگرداند به سازمان تامین اجتماعی و بعد از تصویب مجدد و ارائه به دولت تایید کند و لذا به نظر می‌رسد اقدام دولت  نیازمند بازنگری است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع قانون بودجه ۱۴۰۱ افزود: اخیرا از طرف برخی مسؤولان سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شد چون در قانون بودجه آمده که باید حقوق بازنشستگان در ارتباط با این موضوع همه یکسان عمل شود لذا  یک برداشت ناصحیح  اتفاق افتاد و این بود که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شبیه به بقیه بازنشستگان دستگاه‌های دولتی و مجموعه مرتبط با آنها باشد.

پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در قانون بودجه موضوع یکسان بودن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیروهای مسلح که از بودجه دولت استفاده می‌کنند مد نظر بوده است نه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کشور.

وی اضافه کرد: حتی این ابهام پس از اینکه قانون بودجه ابلاغ شد مطرح و منجر به این شد که معاون حقوقی ریاست جمهوری از مجلس استعلام کند و مجلس نیز رسما اعلام کرد منظور بازنشستگان تامین اجتماعی نیروهای مسلح هستند و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی کشور مشمول این بند در حکم قانونی بودجه ۱۴۰۱ نیستند و از این جهت کاملا این موضوع  واضح و روشن است و لذا اساسا در قانون بودجه تکلیفی برای موضوع حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از نظر ما وجود ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بودجه سازمان تامین اجتماعی اساسا ارتباطی به دولت ندارد و تنها سازمانی است که ۲۳ درصد سهم کارفرما و هفت درصد سهم کارگر منابع آن را تشکیل می‌دهد و دولت از بودجه عمومی کشور در منابع آن  یک ریال هم کمک لحاظ نمی‌کند. اگر در قانون بودجه یا جای دیگر عددی را مبنا قرار دادیم بابت تعهدات و بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است.

پورابراهیمی بیان کرد: اساسا تصمیم‌گیری به دلیل اینکه منابع آن متعلق است به بخش غیر دولتی توسط ارکان این سازمان که بازنشستگان، کارگران و کارفرمایان هستند باید اتخاذ شود که منابع این سازمان را تعریف و پرداخت می‌کنند و این موضوع نیز به عنوان یکی از مسائل مهم باید مورد تصمیم دولت قرار گیرد.

وی افزود: ما به دلیل اهمیت این موضوع هفته آینده جلسات تخصصی کمیسیون را با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهیم کرد تا در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی اقدامات لازم برای حل مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید