235039

معاون ایمیدرو خبر داد:

تکمیل طرح‌های توسعه ایمیدرو با اعتبار ۱.۲۸ میلیارد دلاری

دنیای معدن- عضو هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو گفت: امسال برای تکمیل طرح‌های توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش مجموع یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش دنیای معدن،«امیر خرمی‌شاد» امروز در گفت‌وگویی از تکمیل پنج طرح در مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور خبر داد که آماده افتتاح هستند.

عضو هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: مجموع طرح‌های آماده افتتاح به ارزش ۳۰۸ میلیون دلار و اشتغال‌زایی مستقیم بیش از ۷۶۰ نفر است.

این مقام مسوول در ادامه به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای توسعه معادن در نقاط مختلف کشور به‌ویژه مناطق کمتر توسعه یافته اشاره کرد و بیان‌داشت: نمونه بارز آن معدن «جانجا» در استان سیستان و بلوچستان است.

وی توضیح‌داد: در زمان فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای معدن جانجا، بزرگترین کنسرسیوم بخش خصوصی معدن تشکیل شده و در فراخوان مربوطه برنده شد که اکنون در حال انجام فعالیت‌های آماده‌سازی معدن است و پس از ۲ سال، طبق تعهد سرمایه‌گذاران، مشارکت مالی مردم بومی منطقه در این معدن عملیاتی خواهد شد.

خرمی‌شاد خاطرنشان‌کرد: ذخیره این معدن افزون بر ۵۸۰ میلیون تن مس- طلا برآورد شده است.

وی همچنین به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای تولید ۱۲ هزار مگاوات برق اشاره کرد و ادامه‌داد: اجرای پروژه‌های نیروگاهی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی به میزان هفت میلیارد دلار با هماهنگی وزارت نیرو در اواخر سال گذشته انجام و اکنون هشت نیروگاه وارد فاز عملیاتی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو همچنین به افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی از ۵۰۰ میلیارد تومان به یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اشاره  کرد و گفت: این مهم با هدف افزایش قدرت ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش معدن و صنایع معدنی (تا ۶ برابر این مبلغ) انجام شده که از دیگر اقدامات ایمیدرو با هدف حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

تکمیل طرح‌های توسعه ایمیدرو با اعتبار ۱.۲۸ میلیارد دلاری

اقدمات ایمیدرو برای حمایت از بخش خصوصی

وی در ادامه اظهار داشت: ایمیدرو از طریق هدایت سرمایه‌های شرکت‌های بخش معدنی و صنایع معدنی دو تفاهم‌نامه با بانک صنعت و معدن و تجارت به ارزش ۲۷ هزار میلیارد تومان مبادله کرده است.

خرمی‌شاد گفت: در قالب طرح «تام»، این منابع از طریق این بانک‌ها به صورت تسهیلات در اختیار بخش خصوصی به‌منظور تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و سرمایه در گردش برای بهبود تولید بخش صنعت، معدن و تجارت قرار داده شده است.

وی بیان‌داشت: همچنین نخستین شرکت پروژه‌محور سهامی عام در زنجیره فولاد به نام «تجلی» سال گذشته در بورس عرضه شد و برنامه آماده سازی پنج شرکت پروژه دیگر نیز جزو برنامه‌های ایمیدرو است.

عضو هیات مدیره ایمیدرو با اشاره به راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا برای نخستین بار در کشور، خاطرنشان‌کرد: ایران سالیانه هشت تن تولید طلا در معادن خود داشته که رشدی حدود ۱۰ برابر نسبت به سال ۹۱ دارد.

وی افزود: روش فروش طلا تاکنون به صورت عرضه فیزیکی شمش طلا بوده است که لزوما منافع دولت و تولیدکنندگان طلا و مشتریان را تامین نمی‌کرده است. همچنین موضوع امنیت، خروج طلا از کشور و کاهش ذخایر طلا، از جمله چالش‌های این روش فوق بوده است.

خرمی‌شاد خاطرنشان‌کرد: به‌منظور مدیریت موضوع، ایمیدرو به نمایندگی از وزارت صمت ماموریت یافت تا در سریعترین زمان ممکن و با تکیه بر مکانیزم شفاف بورس کالا، اقدام به راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا کند.

وی گفت: ایمیدرو با در اختیار داشتن دو معدن طلای موته و زرشوران با مجموع تولید به ترتیب ۳۳۰ و ۹۱۴ کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده طلا در کشور شناخته می­شود که به‌منظور بهبود فروش محصولات خود در بورس کالا اقدام به تعریف الگوی جدیدی کرد.

به گفته این مقام مسوول، از مزایای این الگو می‌توان به رونق گرفتن معاملات بورس کالا، قدرت نقدشوندگی بالا، امنیت نگهداری، معافیت از پرداخت مالیات و عوارض، کارمزد پایین نسبت به بازار فیزیکی، پوشش ریسک تورم، شفافیت قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و قابلیت دسترسی برای همه مردم، امکان معامله در بازار ثانویه و توثیق اوراق به عنوان پشتوانه دریافت تسهیلات یاد کرد.

وی اضافه‌کرد: قرارداد خزانه داری شمش طلا در هشتم خرداد ماه امسال بین ایمیدرو و بانک ملت امضا شد و قرار است ۲۵۰ کیلو طلا در فاز نخست و قابل افزایش تا پنج تن درمراحل بعدی عرضه شود.

خرمی‌شاد اظهار داشت: با راه اندازی این معاملات انتظار می‌رود تا ۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی در سال با حفظ ذخایر فیزیکی طلا انجام شود.ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید