226444

اختلاف ریوتینتو و مغولستان: تصمیم سخت در مورد حل مشکل بدهی

دنیای معدن: نشریه Financial Times لندن: ریوتینتو در اختلاف با دولت مغولستان بر سر پروژه مشترک مس Oyu Tolgoi تصمیم گرفته است که فعالیت خود را متوقف کند. ریو پیشنهاد داده است که برای پوشش 34 درصد از سرمایه گذاری خود، از 2.3 میلیارد دلار از بدهی مغولستان چشم پوشی نماید.

به گزارش دنیای معدن، تنش ها زمانی افزایش یافت که هزینه ها به شدت بر سود سهام آتی مالکان مغولی تاثیر منفی گذاشت. در مورد اویو تولگوی، در حالی که این معدن افتتاح شده بود اما فاز بعدی متوقف شد. این امر تا حدودی به دلیل موقعیت ناراضی مغولستان در پرداخت بدهی های خود به ریو در ازای سهمش از این سرمایه گذاری مشترک می باشد.

این اختلاف باید حل می‌شد وگرنه سهامداران شکایت می‌کردند که جریان‌های نقدینگی آتی آنها در زیر زمین مدفون شده است. معدن Oyu Tolgoi یکی از بزرگترین دارایی های مس در جهان است. این معدن باید سالانه نزدیک به 500 هزار تن مس تولید نماید.

بعد از مدتی هزینه های پروژه به شدت افزایش یافت. ریو به این نتیجه رسید که استخراج سنگ معدن مس با کیفیت بالا از اعماق زمین نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد و میزان سرمایه گذاری با رشد 20 درصدی به 6.45 میلیارد دلار افزایش یافت. این در حالیست که این پروژه دو سال از برنامه عقب افتاده که حداقل 6 ماه آن به دلیل عدم توافق در میزان بدهی است.

همچنین ریو برای مقابله با عوامل زمین شناسی پیچیده در کنار مشکلات سیاسی، با افزایش هزینه مواجه شد. یاکوب استاشولم، مدیر ارشد اجرایی گروه، زمانی که در ماه فوریه یک مغولی را به عنوان رئیس واحد مس خود منصوب نمود، به سازش با دولت مغولستان اشاره کرد.

نکته مهمتر این است که ریو به تولید مس از این معدن نیاز دارد تا به آن کمک کند تا از وابستگی خود به سنگ آهن خلاص شود. در سه سال منتهی به سال 2020، سنگ آهن بالغ بر 85 درصد از سود عملیاتی گروه را تشکیل داد. با این حال، قیمت سنگ آهن از اواسط ماه ژوئیه به نصف کاهش یافته و این اتفاق ارزش ریو را تا چهار برابر درآمدهای آتی، با یک بازده سود سهام 16 درصدی کاهش داده است.

اگر قیمت سنگ آهن کاهش بیشتری پیدا کند، درآمد این شرکت باید توسط جریان نقدینگی آزاد برای یک یا دو سال دیگر پوشش داده شود. اما این درآمد بافر (حایل) ممکن است به طور موقت سهامداران را آرام کند و ریو می بایست در این خصوص یک اقدام جدی انجام دهد.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید