234846

ویدئو:نابسامانی‌های سامانه کاداستر معدن

حجم ویدیو: 4.81M | مدت زمان ویدیو: 00:02:30 دانلود ویدیو

سامانه ثبت و صدور مجوز‌های معدنی با عنوان "کاداستر معدن" با اینکه حدود ۱۰ سال است راه اندازی شده، اما همچنان ناقص باقی مانده و باعث سردرگمی سرمایه گذاران بخش معدن شده است.

به گزارش دنیای معدن؛ آقای داریوش اسماعیلی رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی معدن ایران می‌گوید: این سامانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از فعالیت‌های معدنی را پوشش می‌دهد و نواقص زیادی دارد، این سامانه فقط در ارتباط با بخش اکتشاف است و هنوز بخش استخراج در آن فعال نشده است، همچنین موضوع حقوق دولتی معادن در این سامانه فعال نیست تا بتوان از طریق آن مبالغ مربوط به حقوق دولتی معادن را تعیین کرد.

کاداستر معادن در حوزه ماشین آلات معدنی هم هیچ اطلاعاتی به کاربر نمی‌دهد.

آقای احد علیخانی کارشناس صنایع معدنی دراین باره می‌گوید: اطلاعات مربوط به ماشین آلات معدنی باید در این سامانه وارد شود و بتوان از طریق آن مشاهده کرد که چه نوع ماشین آلاتی در هر کدام از معادن فعال است.

 

سامانه کاداستر معدن قرار بود سازوکاری شفاف و شیشه‌ای در واگذاری معادن ایجاد کند، اما اکنون سنگری برای سودجویان شده است.

 

آقای سجاد غرقی نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران می‌گوید: کسانی که وارد سامانه می‌شوند و می‌خواهند در مزایده‌های واگذاری معادن شرکت کنند، هیچ اطلاعاتی درباره نوع ذخایر و داده‌های اکتشافی محدوده‌ها ندارند که این موضوع می‌تواند باعث رانت اطلاعاتی شود، در حالیکه باید اطلاعات در دسترس همه باشد.

 

این سامانه سرمایه گذران واقعی را هم سردرگم کرده است چرا که بعد از ثبت برخی محدوده ها، مشخص می‌شود که سایر دستگاه‌ها اجازه اکتشاف در آن محدوده را نمی‌دهند.

 

احد علیخانی می‌گوید: شرکتی که در یک محدوده سرمایه گذاری کرده است یکباره با سارمان محیط زیست یا منابع طبیعی دچار چالش می‌شود و اگر اکتشاف در یک محدوده از نظر سایر دستگاه‌ها ممنوع است، وزارت صنعت هم نباید آن محدوده را در سامانه واگذار کند.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت با اصلاح این سامانه و راه اندازی بخش‌های مختلف آن می‌تواند هم در مسیر واگذاری معادن، شفافیت ایجاد کند و هم میزان ذخایر و برداشت‌ها از معادن را در معرض قضاوت عموم قرار دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید