234293

مناطق معدن خیز زنجان و محرومیتی که مردم از آن رنج می برند

دنیای معدن-وجود معادن بزرگ در استان زنجان هرگز باعث نشده این استان از محل استخراج مواد معدنی منافعی را بدست بیاورد و سهم زنجان در مقابل درآمدهای میلیاردی معادن تقریبا ناچیز است.

به گزارش دنیای معدن، وجود ذخایر عظیم معدنی هرگز باعث نشده مناطق معدن خیز استان زنجان روند توسعه و پیشرفت را داشته باشند به گونه ای محرومیت حرف نخست را در مناطق معدن خیز استان زنجان می زند.

جاده های که بر اثر تردد و تناژ بالای کامیون معدن از بین رفته اند و هوا و طبیعتی که با توجه به فعالیت معادن و صنایع تبدیلی به شدت آلوده است واستخراج سالانه ۱۲ میلیون تن مواد معدنی از معادن زنجان فقط منافعش برای برخی های خاص است. در حال حاضر حدود ۳۵۵ معدن در استان زنجان فعال است که سالانه بیش از ۱۲ میلیون تن مواد از این تعداد معدن استخراج می شود.

اهالی یکی از روستاهای شهرستان ماهنشان می گوید: فعالیت معادن در کنار آلودگی و تخریب محیط زیست باعث تخریب جاده ها شده است به گونه ای که حمل مواد معدنی با تناژ بالا جاده ها را از بین برده است.

برزگر در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه فعالیت معادن هیچ عایدی برای منطقه نداشته است، می افزاید: بهره برداران معادن تنها به دنبال سودهای کلان و منافع خود هستند و توجهی به منطقه نمی کنند و منافع معادن در سایر شهرهای کشور هزینه می شود.

عوائد زنجان از معادن در هاله ای از ابهام

وقتی به منطقه ماه نشان که دارای یکی از غنی ترین معادن ایران است، نیم نگاهی می اندازیم، به عینه خواهیم دید که چهره شهر شباهتی با داشته های آن ندارد و این بدین معنی است که عوایدی از معادن نصیب این منطقه نشده است، موضوعی که رئیس شورای اسلامی استان زنجان بر آن صحه گذاشته و اظهار می کند: متأسفانه عوائد معادن به شهرستان ها اختصاص نیافته است.

تاکنون ریالی از محل عوائد ناشی از فروش معادن ماه نشان برای عمران و آبادانی این منطقه هزینه نشده است

اسکندر عابدینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تاکنون ریالی از محل عواید ناشی از فروش معادن ماه نشان برای عمران و آبادانی این منطقه هزینه نشده است، خاطرنشان می کند: علی رغم اینکه باید یک درصد از عایدی فروش این معادن برای جبران خسارت وارده به منطقه هزینه شود، تاکنون ریالی به ماه نشان تخصیص نیافته و اثرات آلایندگی زیست محیطی و تخریب جاده ها نیز از مضرات فعالیت این معادن به شمار می رود.

وی با یادآوری اینکه بیش از یک سوم روستاییان روستاهای شهرستان ماه نشان با آلایندگی معادن مواجه اند، ادامه می دهد: آمارها حاکی از آن است که حدود ۴۸ معدن فعال در حاشیه روستاهای این شهرستان فعال است.

معادن؛ بزرگ ترین دغدغه روستاهای ماهنشان

فرماندار ماه نشان گفت: یکی از مباحثی که در شهرستان ماه نشان مطرح است، وجود ظرفیتی چون مواد معدنی است که هم در تأمین مواد معدنی صنایع بزرگ کشور و هم در زمینه اشتغال اقداماتی انجام شده و منافعی نیز به دنبال داشته است.

سالیانه نزدیک به ۱.۵ میلیون تن مواد معدنی از معادن ماهنشان استخراج می شود

جلیل جزونقی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در حال حاضر از ۶۵ معدن موجود در این شهرستان تعداد ۴۸ معدن فعال است، افزود: سالیانه نزدیک به ۱.۵ میلیون تن مواد معدنی از این معادن استخراج شده و به صنایع مختلف اختصاص داده می شود.

وی در خصوص حقوق دولتی و درصدی از مواد معدنی که در پروانه بهره برداری معادن درج شده است، تصریح کرد: طبق قانون درصدی را به نرخ روز به عنوان حقوق دولتی سالانه به وزارت صمت پرداخت می شود که این در آئین نامه اجرایی قانون معادن لحاظ شده است که درصدی از این حق به شهرستان اختصاص پیدا می کند تا بتوان با این تخصیص نسبت به ارتقای زیرساخت ها اقدام کرد.

جزونقی با اشاره به اینکه این موضوعات در حال پیگیری است و مجموعه اعتباراتی که در این حوزه وجود دارد، وزارت صمت و به ویژه سازمان صمت استان زنجان پیگیری می کند، ادامه داد: در همین راستا و از سال ۹۸ اعتباراتی که به این موضوع اختصاص داده شده، به ارتقای زیرساخت ها کمک خواهد کرد.

در کنار اشتغال توسط صنایع و معادن، موضوع مسئولیت های اجتماعی و اختصاص اعتبارات قانونی، موضوعاتی مربوط به جلوگیری از آلودگی هوا و مسئله تخریب محیط زیست را نیز اقتضای فعالیت این معادن می دانیم

فرماندار شهرستان ماه نشان با بیان اینکه در کنار اشتغال توسط صنایع و معادن، موضوع مسئولیت های اجتماعی و اختصاص اعتبارات قانونی، موضوعاتی مربوط به جلوگیری از آلودگی هوا و مسئله تخریب محیط زیست را نیز اقتضای فعالیت این معادن می دانیم، اظهار کرد: قاعدتاً این موضوع را در اولویت قرار می دهیم اما مسئولیت های اجتماعی و مشارکت معادن در حوزه ورزش و مباحث فرهنگی و سایر موارد به صورت سیستماتیک فعلاً آن طور که باید شایسته و مطلوب باشد، نیست، هر چند مشارکت خوبی دارند.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه اقداماتی که دستگاه های دولتی انجام می دهند، برای عموم مردم است، خاطرنشان کرد: مردم نیز انتظار دارند معادن به لحاظ آورده ای که برای صاحبان شان ایجاد می کند، حضورشان در مسئولیت های اجتماعی پررنگ تر باشد، به گونه ای که در مواردی به دلیل ارائه نشدن برخی از خدمات در روستاها که همجوار با این معادن است، عنوان می شود که با وجود برخورداری از چنین معادنی، از خدماتی که باید توسط صاحبان این معادن ارائه می شد، بی بهره هستند و معتقدیم انتظار مردم در این زمینه انتظار معقولانه ای است.

این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه روستایی شاهد پراکندگی معادن در نقاط مختلف این شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: تردد کامیون های حامل مواد معدنی، فارغ از اینکه در بحث ایمنی ترافیک تأثیر زیادی دارد، وضعیت راه های شهرستان متناسب با میزان باری که این کامیون ها حمل می کنند، ندارد.

جزونقی افزود: تاکید بر رعایت تناژ کامیون ها و ارتقای راه های مواصلاتی از اولویت های این شهرستان بوده و در دست اقدام و پیگیری است تا راه هایی با کمترین خرابی داشته باشیم.

بی شک هیچ کسی منکر توسعه صنعتی و معدنی نیست ولی آنچه باید به عنوان یک اصل مهم در این زمینه مورد توجه جدی مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد توجه به مسئولیت های اجتماعی فعالان این حوزه ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست و زیرساخت های حمل و نقل است، اصلی که برخی فعالان معدنی و صنعتی استان به آن بی تفاوت هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید