234006

نماینده مجلس: معادن کشور باید به اهل فن و کار واگذار شود

دنیای معدن: نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معادن باید به اهل فن و کار واگذار شود گفت: یکی از مشکلات بخش معدن کشور واگذاری معادن به افراد ناکارآمد است که هدفشان تولید نیست و بیشتر به دنبال زمین خواری و خرید و فروش هستند.

به گزارش دنیای معدن، پرویز اوسطی  روز سه شنبه در جلسه شورای معادن استان که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد، اظهار داشت: علی رغم ظرفیت های فراوان معدنی که در کشور وجود دارد، ولی مردم از آن بهره مند نشدند و تنها گروه خاصی از این ثروت بهره بردند.  

وی با اشاره به اینکه معادن در کشور ما بیشتر خام فروشی می شود، افزود: داستان معدن در حال تبدیل به سرنوشت آب های زیرزمینی است و ذخایر معدنی در برخی استان ها در حال اتمام است.  

 

نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ۸۰۰ میلیون تن ذخایر آهن کشور برداشت شده و کارخانه های فولاد با مشکل ماده اولیه مواجه شدند.  

اوسطی یادآور شد: کردستان پنجمین استان معدنی کشور است که سالانه بیش از ۹ میلیون تن ماده معدنی از ان برداشت می شود حال این سوال مطرح است این میزان تولید چه تاثیری در افزایش ثروت استان دارد؟.

وی ادامه داد: جای بسی تاسف است که تنها کارگری معادن نصیب مردم استان کردستان شده است در حالیکه هرجایی معادن وجود دارد باید صنعت و اشتغال هم در آن باید رشد پیدا کند.

نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی بر اجرای زنجیره ارزش در بخش معادن و مردمی کردن معادن در کردستان تاکید کرد و گفت: معادن در قالب تعاونی و تشکل به مردم واگذار شود.  

اوسطی با بیان اینکه ۶۰ درصد پوکه معدنی ایران در کردستان تولید می شود، یادآور شد: این ثروت توسط چند معدندار به فروش می رسد و بدون مبنای قانونی اقدام به افزایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی قیمت پوکه کردند.  

وی بر شفافیت در واگذاری معادن و اراضی صنعتی، حقوق معادن و میزان برداشت معادن تاکید کرد و گفت: حاصلخیزترین زمین استان به سرمایه گذاری واگذار شده که بعد ۱۴ سال هنوز هم واحد صنعتی را در آن ایجاد نکرده است ...

مدیرکل طرح و برنامه سازمان زمین شناسی کشور هم در این جلسه با اشاره به اینکه ۱۱۴ تیپ معدنی در دنیا شناخته شده که ۸۹ تیپ آن در ایران است، گفت: تنوع مواد معدنی در جهان ۱۱۲ نوع است که در ایران ۶۸ نوع ماده معدنی وجود دارد.  

جدیدی با اشاره به اینکه استاندارد جهانی تبدیل کانسار به معدن در بازه زمانی هفت سال است، اضافه کرد: متوسط زمان اکتشاف تا بهره برداری معدن در ایران ۵۰ سال است.  

وی یکی از چالش های بخش معدن را طولانی بودن اکتشاف تا راه اندازی معدن خواند و ادامه داد: امید می رود با اجرای طرح تحول زمین شناسی و ذخایر معدنی کشور شاهد کاهش مدت زمان اکتشاف تا بهره برداری باشیم. 

 

دیدگاهتان را بنویسید