233968

نماینده یزد: معادن مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند

دنیای معدن- نماینده مردم یزد و اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به بهره برداری و آسیب هایی که معادن دارند در بحث مسئولیت های اجتماعی خود باید جدی وارد شوند.

به گزارش دنیای معدن، محمد صالح جوکار روز دوشنبه در جلسه سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد افزود: مسئولیت اجتماعی معادن غیر از کارهای حقوقی است که باید انجام شود و اگر بهره برداری و آسیبی به روستا وارد می کنند باید مسئولیت اجتماعی خود را نیز انجام دهند.

وی با بیان اینکه در بحث وصول یک درصد فروش معادن ادامه داد: در بحث قانون وصول یک درصد فروش معادن در استان به این نتیجه رسیده ایم که توافقی عمل شود و در شورای معادن مطرح و کارگروهی برای پیگیری این مسئله راه اندازی شده است.

نماینده مردم یزد و اشکذر گفت: برای تعامل بهتر معادن کوچک با روستاها در جهت انجام مسئولیت های اجتماعی باید در شورای معادن آن را دنبال کرد تا به نتیجه برسیم.

مشکلات عدیده معادن برای روستاهای یزد

همچنین محمد حسین طالبی سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد با اشاره به مشکلات عدیده ای که معادن برای مردم ایجاد کرده اند گفت: ایجاد راه ها و نگهداری و حفظ آن را ما بر عهده داریم ولی بهره برداری اصلی را معادن می برند و متأسفانه خرابی ها بسیاری هم به وجود آورده اند.

وی اظهار داشت: اینکه در یک ساعت قریب به ۷۰ تریلی معادن در یک مسیر تردد دارند سبب بروز مشکلاتی برای روستائیان شده است و خود معادن نیز باید در راستای رفع این مشکلات همکاری داشته باشند.

این مسئول در خصوص مسئولیت های اجتماعی معادن گفت: فعالیت های معادن در نزدیکی روستاها سبب خشکی درختان و آسیب های دیگر در این مناطق شده و می طلبد که در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود اهتمام بیشتری ورزند.

در استان یزد سه هزار واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که حدود ۹۷ هزار نفر در این واحدها مشغول کار هستند.

ازحدود ۵۵۰ معدن استان، پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک است و از میان معادن ملی می توان به سنگ آهن چادرملو اردکان، زغال سنگ بافق( ۲ معدن)، سرب و روی مهدی آباد مهریز و اورانیوم ساغند اشاره کرد و ذخیره قطعی مجموع معادن استان حدود ۲ میلیارد تن تخمین زده می شود.

در یزد بیش از ۵۰ نوع اندیس معدنی وجود دارد و به همین دلیل چهارمین استان توسعه یافته صنعتی و از لحاظ تنوع معدنی دومین استان کشور است و این منطقه به دلیل واقع شدن در مرکز ایران و فرو افتادگی کویر مرکزی و وجود چند گسل فعال، بستر ذخایر معدنی متعددی است که وجود این معادن مزیتی برای استان هست.

هم اکنون بیش از ۱۲ هزار نفر در معادن یزد فعالیت دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید