233958

آخرین وضعیت پرونده معدن کامو/ مردم همچنان چشم انتظار رای شورای عالی معادن

دنیای معدن: با توجه به اهمیت موضوع معدن کامو برای اهالی منطقه کامو و جوشقان قالی، خبرنگار فارس این موضوع را دوباره پیگیری کرد و این بار به سراغ دو تن از مسؤولان محلی رفت تا ابعاد دیگر ماجرا را از زبان آن ها جویا و از آخرین وضعیت پرونده مطلع شود.

به گزارش دنیای معدن، اهالی منطقه جوشقان قالی و کامو طی سال های گذشته نسبت به معدن سنگ آهنی که در آن منطقه فعالیت داشته، معترض بوده اند و فعالیت این معدن را موجب بروز آسیب های زیست محیطی و مخصوصا تأثیر منفی بر آب چشمه آن منطقه می دانند.

بر همین اساس خبرنگار فارس نیز از چندی پیش موضوع را پیگیری و دغدغه مردم را نسبت به این موضوع منعکس کرده است؛ در سلسله گزارش هایی که در ارتباط با فعالیت این معدن منتشر شده، ابتدا نظر دستگاه های مختلف را در ارتباط با آن جویا شدیم (این مطلب را در اینجا مطالعه کنید)؛ با پیگیری های صورت گرفته بعدی خبرنگار فارس و همچنین اطلاع از برگزاری جلسه بین مسؤولان منطقه و نماینده های مردم و کشاورزان، جزئیات تصمیمات اخذ شده را از سرپرست فرمانداری کاشان جویا شدیم (این مطلب را در اینجا مطالعه کنید).

حال برای بررسی ابعاد دیگر پرونده و همچنین انعکاس دغدغه مسؤولان و مردم منطقه کامو و جوشقان قالی، به سراغ رئیس شورای شهر و امام جمعه جوشقان قالی رفتیم تا نظر آن ها را درباره ابعاد مختلف ماجرا و همچنین آخرین وضعیت پرونده مطلع شویم.

فعالیت معدن، چشمه آب را خشک خواهد کرد

حسین حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر جوشقان قالی، در ارتباط با آخرین وضعیت معدن کامو اظهار کرد: بخشداری این نظر را داد که معدن دار بارهای دپو شده را برداشت کند؛ اما تا زمانی که شورای عالی معادن تشکیل شود و در مورد پرونده این معدن نظر نهایی خود را اعلام کند، نباید فعالیت حفاری داشته باشد.

وی با ابراز نارضایتی از روند رسیدگی به این پرونده خاطرنشان کرد: مدیران استان می گویند ما مجوز داده ایم، امور آب منطقه ای گفته کارشناسان ما آنجا را بررسی کرده اند و این معدن برای چشمه های منطقه مشکلی به وجود نمی آورد؛ اما به نظر ما مشکل از این جاست که معدن کار به دلیل فعالیت معدنی خود می خواهد شیارهایی که ناشی از آب شدن برف هاست و به چشمه ختم می شود را بردارد.

حیدری افزود: وقتی این شیارها از بین برود، آب به چشمه وارد نمی شود، بلکه به پایین دست می رود و چشمه را خشک خواهد کرد؛ اما سازمان صمت می گوید ما استعلام گرفته ایم و فعالیت معدن بلامانع است و این را به شورای عالی معادن هم منعکس خواهیم کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر جوشقان قالی تصریح کرد: اما نظر ما و مردم منطقه این است که فعالیت این معدن مشکل زاست؛ به همین دلیل قرار شد گزارش آب منطقه ای و نظرات دو طرف به شورای عالی معادن برود و آنجا در مورد فعالیت یا عدم فعالیت معدن تصمیم گیری نهایی انجام شود.

اگر به آب این منطقه آسیب وارد شود، چند هزار نفر بیکار خواهند شد

همچنین حجت الاسلام غلامرضا سلیمانی، امام جمعه جوشقان قالی، نیز در این رابطه گفت: این معدن در یک مکان کوهستانی واقع شده و چشمه های آب از آنجا می جوشد که به صورت رود جمع می شود و آب شرب و کشاورزی کامو و جوشقان را تأمین می کند که اگر دچار مشکل شود، آب شرب و کشاورزی ۲ شهر به مشکل برمی خورد.

 

غلامرضا سلیمانی، امام جمعه جوشقان قالی

وی خاطرنشان کرد: خاک این منطقه، دارای سنگ آهن است و درصد آهن بالایی دارد؛ به همین دلیل قبلا یک پیمانکار با مجوز شروع به فعالیت کرده و انفجار هم انجام داده و آب فوران کرده و آب و گل و سنگ تا ارتفاع زیادی پرتاب شده است و گودالی به وجود آمده که آب در آن بوده است؛ کارگران گفته اند پیمانکار برای اینکه کار خود دچار اختلال نشود، این را کور کرد.

سلیمانی تصریح کرد: با این وجود چه این انفجار انجام شده باشد چه نشده باشد، چشمه های آب اگر ضربه ببیند بزرگترین فاجعه در این منطقه پیش می آید، مخصوصا اگر آب شرب کامو قطع شود، چون مناطق سنگی است امکان کندن چاه وجود ندارد؛ اضافه بر این، اکثر اهالی اینجا، شغلی به جز کشاورزی ندارند و از این نظر نیز برای ساکنان این مناطق حیاتی است.

امام جمعه شهرستان جوشقان قالی با اشاره به جمعیت ۱۰ هزار نفری این دو شهر و همچنین ظرفیت ۵۰ هزار نفری آن ها برای استقبال از مسافران و گردشگران، گفت: پیمانکار جدیدی که آمده کار را شروع کرده و چندباری هم به او تذکر داده شده است؛ خود من چند بار با فرماندار سابق کاشان صحبت کردم و وی ۲ بار نامه توقیف فعالیت معدن را نشان من داده است، ولی باز هم شاهد بودیم که معدنکار به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه کارشناسان متعددی تا به حال به اینجا آمده اند و مدارک آن ها هم وجود دارد، توضیح داد: این کارشناسان گفته اند امکان اینکه آب از فعالیت معدن متضرر شود یا چشمه خشک شود، وجود دارد.

سلیمانی با اشاره به اعتراضات مردمی برای توقف این معدن عنوان کرد: کارشناسانی که در طول چند سال از طرف شورای شهر کامو به منطقه آمدند، همه تأثیر منفی فعالیت معدن بر روی آب را متذکر شده اند؛ این مدارک به فرماندار کاشان و همچنین به استاندار که چند روز پیش با وی جلسه داشتیم، ارائه شده است.

فرماندار کاشان فعلا دستور توقیف فعالیت معدن را داده است

امام جمعه جوشقان قالی به آخرین وضعیت معدن کامو هم اشاره و بیان کرد: فرماندار کاشان فعلا دستور توقیف فعالیت معدن را داده است؛ اما در حال حاضر خاک ها و سنگ های دپو شده با نظارت شورای اسلامی کامو، در حال برداشت است، ولی تاکنون هیچ اقدامی در ارتباط با توقیف کامل معدن صورت نگرفته است؛ اما مطالبه مردم همچنان ادامه دارد و مردم سوت نکرده اند.

وی تصریح کرد: این آب جنبه مادری نسبت به ۲ شهر کامو و جوشقان قالی دارد و اگر چنانچه به آن آسیبی وارد شود، مردم این ۲ شهر امکانی جز مهاجرت از این منطقه نخواهند داشت؛ چون اکثر این مردم کشاورز هستند و حتی آب شرب منطقه کامو هم دچار مشکل می شود.

سلیمانی متذکر شد: من به استاندار هم عرض کردم که بزرگترین معضل استان در حال حاضر آب است، آن وقت این آبی که خودش به طور طبیعی در حال جوشیدن است و مردم از آن استفاده می کنند را دارید از دست می دهید؛ به خاطر اینکه یک معدنی را می خواهید به بهره برداری برسانید.

امام جمعه جوشقان قالی در پایان تصریح کرد: ما نمی گوییم پیمانکار معدن بیکار شود، حرف ما این است فعالیت این معدنکار به جای دیگر منتقل شود تا مردم این منطقه آسیب نبینند.

 

دیدگاهتان را بنویسید