233903

رئیس خانه معدن کرمانشاه:

حقوق دولتی معادن را امور مالیاتی بگیرد

دنیای معدن: رئیس خانه معدن استان کرمانشاه معتقد است، چالش‌های متعدد پیش روی بخش معدن باعث شده فعالیت در معدن به یک عرصه پر ریسک تبدیل شود.

به گزارش دنیای معدن، محمدعارف ابراهیمی در گفت و گویی، با بیان اینکه معدن یک ظرفیت عظیم است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد، تاکید کرد: ایران از نظر ظرفیت‌ها و ذخایر معدنی بسیار غنی است، اما چالش‌های متعددی که پیش روی بخش معدن وجود دارد باعث شده فعالین این عرصه نتوانند به راحتی کار کنند.

وی از مهمترین چالش‌های پیش روی بخش معدن یاد کرد و ادامه داد: ریسک بالا یکی از مهمترین دغدغه‌های معدن‌کاران است، زیرا بر خلاف واحد صنعتی که دارای محوطه مشخص و فضای محصور است، یک معدن در فضایی باز و بدون حائل قرار دارد که امکان هرگونه تردد و رفت و آمد در آن فراهم است که مشکلات فراوانی را به همراه دارد.

ابراهیمی چالش دیگر پیش روی معادن را بروکراسی اداری اعلام کرد که باعث عدم اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذار می‌شود و افزود: جنس این بروکراسی اداری تقریبا در تمام کشور یکسان است.

وی عنوان کرد: ایجاد مشکل از سوی دستگاه‌هایی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و... نیز مزید مشکلات معدن‌داران شده است.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه معتقد است، وجود اختلافات و تحریکات محلی نیز در مشکلات بخش معدن بی تاثیر نیست.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه عدم ورود ماشین آلات مناسب برای معادن و مشکل حقوق دولتی را نیز از دیگر معضلات اصلی پیش روی بخش معدن عنوان کرد و افزود: اعلام حقوق دولتی باید اول سال صورت بگیرد که معدن‌دار بتواند برنامه‌ریزی اقتصادی داشته باشد، نه آنکه در اسفند ماه حقوق دولتی را  برای کل سالی که گذشته اعلام کنند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر حقوق دولتی نباید برای همه معادن یکسان باشد، زیرا معادن شرایط مشابهی ندارند، برای نمونه وضعیت معادن سنگ تزیینی هرسین با محلات و اصفهان متفاوت است و یا حتی معادن قیرطبیعی گیلان‌غرب و قصرشیرین از نظر جنس و کیفیت ماده و میزان خلوص بسیار تفاوت دارد و نمی‌توان برای همه آنها نسخه واحدی پیچید.

وی با پیشنهاد اینکه بهتر است اخذ حقوق دولتی به وزارت اقتصاد و دارایی و امور مالیاتی واگذار شود، تاکید کرد: اینکه اخذ حقوق دولتی از سوی وزارت صمت باشد باعث می‌شود این دستگاه تمام تمرکز، انرژی و وقت خود را بر اخذ حقوق دولتی قرار دهد.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه معتقد است، وزارت صمت صرفا باید وظیفه توسعه و نظارت و کنترل معادن را داشته باشد و از مسئولیت اخذ حقوق دولتی فاصله بگیرد.

وی  سپس اشاره‌ای هم به وضعیت معادن کرمانشاه داشت و با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲۲۰ پروانه بهره‌برداری معدن در استان صادر شده، افزود: البته تمامی این معادن فعال نیستند و تعدادی از آنها راکد و یا نیمه‌فعال هستند.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه کرمانشاه را استانی متوسط از نظر وضعیت معادن برشمرد و تاکید کرد: عمده معادن کرمانشاه رسوبی هستند و به میزان محدودی هم ذخیره مواد فلزی را در شرق استان از جمله سنقر داریم.

ابراهیمی از شناسایی نزدیک به ۱۷، ۱۸ ماده معدنی در استان خبر داد که نزدیک به ۱۰ نوع از این مواد هم اکنون در حال استخراج است و تعدادی از این مواد معدنی با ارزش محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه بخش اعظم معادن کرمانشاه مخلوط کوهی است، اظهار کرد: برخی از مواد معدنی از جمله سنگ تزیینی هرسین شهرت جهانی دارد و در کنار آن مواد با ارزشی مانند قیر طبیعی، منگنز و ... را نیز داریم.

رئیس خانه معدن کرمانشاه اضافه کرد: این استان از نظر صنایع وابسته به معدن وضعیت خوبی دارد، بگونه‌ای که در استان شاهد فعالیت صنایع بزرگی همچون دو کارخانه سیمان، کارخانجات کاشی، سرامیک و چینی و ... هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید