233822

ایمپاسکو در مسیر توسعه گردشگری در حوزه معادن و میزبانی از اولین گروه گردشگری معدنی و ژئوتوریسم

دنیای معدن: یادداشتی از محمدرضا کریمی؛ مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

از عمر گردشگری ماجراجویانه زمان زیادی نمی گذرد  از پریدن با لباس بالدار از ارتفاع (Wingsuit)، اسکی روی برف‌های نکوبیده تا نوشیدن چای کنار آتش در کویر جزو گردشگری ماجراجویانه است و تعاریف خاص خود را دارد. در این زمینه تحقیق و پژوهش‌های زیادی شده و تعاریف مختلفی هم وجود دارد، برخی به خطرناک بودن و بعضی هم بر دور دست بودن آن تاکید دارند، اما بنا به تعریف انجمن جهانی گردشگری ماجراجویانه (ATTA)، “گردشگری ماجراجویانه” گونه ای از گردشگری شامل اکتشاف یا سفر با ریسک (احتمال خطر) پذیرفته شده (و احتمالا واقعی) است و نیاز به مهارت های مخصوص و فعالیت جسمی دارد.»

در این بین کمتر ارگان فنی به مباحث گردشگری علاقمندی نشان می دهد اما شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با وجود وسعت فعالیت­های معدنی، در تصمیمی شایسته و با اقدام جهت دریافت مجوز گردشگری مجتمع سرب و روی انگوران، توانسته توجه بسیاری از فعالان عرصه گردشگری را به خود جلب نماید.

((گردشگری معدن)) نوعی از گردشگری ماجراجویانه است که طرفداران زیادی در سرتاسر جهان را مجذوب خود کرده است.

مناطق توریستی مختلفی در جهان برای رفع حس کنجکاوی و پاسخ به نیاز توریست‌‌های ماجراجو وجود دارد.گردشگری معدن به عنوان یکی از حوزه‌های جدید گردشگری طبیعت، قطعا تجربه‌ای ویژه، نو و هیجان‌انگیز برای گردشگران رقم خواهد زد. معدن سرب و روی انگوران واقع در استان زنجان، بزرگترین معدن فعال کشور در حوزه استخراج سرب و روی است که به ‌دلیل طبیعت بکر و وجود جاذبه‌های زمین‌شناسی در منطقه، می‌تواند یکی از مهم‌ترین سایت‌های زمین‌گردشگری در ایران باشد.

مجتمع سرب و روی انگوران با دریافت پروانه گردشگری معدنی و ژئوتوریسم و اخذ مجوز ستاد ملی کرونا در نیمه دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ میزبان اولین گروه گردشگری معدنی و ژئوتوریسم بوده که براساس گزارش های  واصله مورد استقبال کم نظیری واقع شده است.

جود معادنی با هزاران سال قدمت که گشت ‌وگذار در آنها اطلاعاتی از جمله، تاریخچه، روش‌ها و ابزارهای حفاری را در اختیار گردشگران و علاقه‌مندان می‌گذارد، حکایت از ارزش و رتبه این معادن در گردشگری معدنی است. بنابراین با برگزاری تورهای هدفمند برای بازدید از معادن و در اختیار گذاشتن تجهیزات ایمنی لازم،       می­تواند احساسی واقعی  مشابه معدن­کاران در فعالیت­های معدنی را ایجاد نماید.

در پایان به امور در دست اقدام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران جهت فعال نمودن حوزه گردشگری معادن اشاره می­شود:

* تشکیل کارگروه تدوین نقشه راه گردشگری در معادن

* تسهیل نحوه مشارکت سرمایه گذاران گردشگری در معادن

* برنامه ریزی و اجرا جهت دریافت مجوز گردشگری معادن دارای پتانسیل گردشگری

* برگزاری تورهای هدفمند برای بازدید از معادن

 

 

دیدگاهتان را بنویسید