233292

ایجاد فرصت‌ها و ارتباط سازنده میان شرکت‌های معدنی و فناوران

دنیای معدن- رویداد ریورس‌پیچ صنعت معدن در اولین روز نمایشگاه اینوتکس 2022 به همت شتابدهنده کانی بوم برای بررسی هرچه بیشتر نیازهای فناورانه صنعت معدن و ارایه راهکاری متناسب از سوی شرکت‌های دانش بنیان و فناوران این حوزه برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، حسام مقدمعلی، معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو ضمن اشاره به مزیت‌های رویداد  ریورس‌پیچ صنعت معدن، در این رویداد گفت: این رویدادها و جلسات B2B یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند ارتباط سازنده میان شرکت‌های معدنی و شرکت‌های دانش بنیان و فناوران صنعت معدن ایجاد کند. 

وی ادامه داد: می‌توان با تورهای مجازی، فضای نمایشگاهی و ابزارهای این‌چنینی بستر را برای ارتباط بیشتر شرکت‌های معدنی و فعالان حوزه فناوری ایجاد کرد. 

مقدمعلی با بیان اینکه، یکی از مسایل مهمی که ایمیدرو  در آن نقش پیشرویی داشته برگزاری رویداد اینو ماین است، اظهار داشت: یکی از مواردی که در حوزه فناوری مغفول مانده، استفاده از منتورینگ است. خدمات منتورینگ توسط مصرف‌کننده‌های نهایی این فناوری‌ها مغفول مانده است. 

وی افزود:راهبرد دیگر اشتغال پایدار، تکمیل زنجیره ارزش مبتنی بر نوآوری و فناوری‌های نوین است. در این موضوع هم بحث تقاضا محور پروژه‌ها موضوعی است که می‌تواند کمک شایانی به نتیجه رفع نیازهای فناورانه شرکت‌های معدنی کند. 

وی با اشاره به اینکه، راهبرد بعدی، توسعه مبتنی بر انقلاب صنعتی چهارم است، عنوان کرد: در این حوزه هم دو موضوع اساسی  نیاز حوزه معدن و صنایع معدنی به شمار می‌رود. هوشمندسازی معادن  یکی از مباحث مهم این حوزه است. سال‌هاست که از این موضوع در محافل مختلف یاد می‌شود؛ اما دستاورد ملموسی از آن وجود ندارد. به نوعی هوشمندسازی‌ها می‌توانند در تصمیم‌سازی مدیران تاثیرگذار باشند. 

معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو،  گفت: موضوع دیگر توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری در معدن و صنایع معدنی است. در این قسمت شرکت‌های سرمایه‌گذار خطر پذیر و یا ورود  شرکت‌های بزرگ به این حوزه با تفاهم‌نامه‌های مختلف می‌تواند امیدوار کننده باشد. باید بدانیم با چه راهبردی حرکت کنیم که نیاز امروز حوزه معدن و صنایع معدنی را پاسخ دهیم.  

وی با اشاره به اینکه، در حوزه اکتشاف معادن، فعالیت اکتشافی چندین مسیر دارد،گفت: یکی از المان‌های این موضوع بحث مطالعات زمین‌شناسی است. ژئوفیزیک و ژئوشیمی، مطالعات دورسنجی و آنالیز کیفتی بهتر و با دقت بالاتر و روش‌های نوین در حفاری و در نهایت تخمین درست از شرایط سرمایه‌های اصلی یک فعالیت اکتشافی هستند. 

 به گفته وی، یکی از مواردی مهم دیگر،تحریم‌های ظالمانه است که به دلیل آن تبادل تکنولوژی در برخی قسمت‌ها به کندی انجام شده و یا مغفول مانده و انجام نشده است. بخش قابل توجهی از این حوزه‌ها سرمایه‌بر و نیازمند تکنولوژی‌های خاص و و پیچیده‌ای است. تغییر روش‌های حفاری و استفاده از روش‌های نوین در آن یک سطح سرمایه‌گذاری بالایی را می‌طلبد. 

وی افزود: در برخی از این حوزه‌ها با توجه به توانمندی داخلی می‌توانیم فعالیت کرده و تعریف موضوع کنیم. علاقمندان به حوزه نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان و فناور می‌توانند در تحقق اهداف این بخش نقش آفرین باشند. ایمیدرو هم کنار آنها قرار می‌گیرید و یک مسیر درست برای آنها ترسیم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مباحث زمین شناسی یک حوزه نرم‌افزای است، اظهار داشت:برای توسعه این بخش به دانش فنی نرم‌افزای نیاز است. الگوریتم‌‌های زیادی برای بهینه سازی روش‌های اکتشاف وجود دارد. مخصوصا در تعیین نقطه‌های حفاری این الگوریتم‌ها بسیار کاربردی هستند. 

وی افزود:همانطور که می دانید، در حوزه اکتشاف گران‌ترین هزینه عملیات به  بخش حفاری باز می‌گردد. یعنی وقتی می‌خواهند وضعیت کانی‌زایی را در عمق تعیین تکلیف کنند هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شوند. 

وی گفت:قانون معادن که در مجلس شورای اسلامی در حال بروز رسانی است یکی از قدیمی‌ترین قوانین به شمار می‌رود، این موضوع نشان می‌دهد که در صنعت معدن و معدنکاری قدمت طولانی داریم.این قدمت طولانی باعث می‌شود بخش‌هایی که رخنمون دارد و یا مکان‌هایی که دست یابی به موادد معدنی آسان‌تر است را شناسایی کرده و کار اکتشافی انجام شود. این موضوع منجر به راه‌اندازی معادن شده است.

مقدمعلی تاکید کرد: اینجاست که بحث ذخایر پنهان مطرح می‌شود.ذخایری که روی سطح  رخنمون ندارند ولی می‌توانند ابعاد بزرگی داشته باشند. برای مثال در کتاب‌های زمین‌شناسی مطرح می‌شد که ماده معدنی در سیستان و بلوچستان درعمق ۹۰ متر قرار دارد و ارزش اقتصادی ندارد. مطالعاتی که در چندسال اخیر انجام شد، نشان می‌دهد که یک ذخیره مس در عمق ۳۰ متری کشف شده و به نتیجه مطلوبی هم رسیده است. 

وی ادامه داد: بالای ۶۰۰تا ۷۰۰ میلیون تن ذخیره امروزه این معدن است. ذخایر  پنهان که هیچ رخنمونی ندارد و شناسایی آنها  پچیده تر سخت‌تر است، نیاز به کار نرم‌افزازی و مدلسازی بهتری دارند. 

معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو  با اشاره به اینکه، در بحث بهینه‌سازی روش‌های حفاری و یا بهینه‌سازی زمین‌شناسی با دیدگاه حفاری یک سری الگوریتم وجود دارد، عنوان کرد: این الگوریتم‌ها را خود متخصصان ما در دنیا مطرح کردند. برای مثال دو عدد از این الگوریتم‌ها متعلق  به متخصصین ایرانی است؛ اما این الگوریتم‌ها در داخل کشور تبدیل به یک نرم افزار و به یک ابزار کمکی نشده است. 

وی بیان داشت: هوشمندسازی و مباحث بهینه‌سازی در امر اکتشاف با دیدگاه بهره‌گیری از الگوریتم‌های بومی کشور به رشد اکتشاف کمک می‌کند. هزینه‌های اکتشاف ۸۰ درصد در حوزه حفاری است که ریسک و هزینه‌های بالایی دارد.  

وی گفت: ژئوفیزیک مبحث بسیار بزرگی است. روش‌های متعدد ژئوفیزیکی در دنیا وجود دارد. اگر بخواهیم بگوییم به سمت روش‌های ژئوفیزیکی هوابرد بریم و بر ساخت ابزار آن تاکید کنیم، شاید در حال حاضر این امر در کشور محقق نشود. 

وی ادامه داد: موضوعی که از نظر ما می‌توان روی آن کار کرد، بحث وبلاگینگ یا چاه‌نگاری است. در بسیاری از نقاط دنیا هیچ گمانه‌ای را بدون وبلاگینگ رها نمی‌کنند. در کشورمان ابزار آن به صورت محدود وجود دارد. گاهی از توان دستگاه‌هایی که داریم به نحو احسن استفاده نمی‌کنیم و یا نرم‌افزارهای مرتبط با آن را نداریم. در مواقعی متخصص آن وجود ندارد و در بسیاری از مواقع هم رشته ارتباطی با کشور ارایه دهنده فناوری به دلیل تحریم‌ها قطع شده است. 

مقدمعلی با بیان اینکه، در سال‌های گذشته همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه وبلاگینگ آغاز شده است، گفت: برای مثال یک انحراف سنجی معمولی را می‌خواهیم انجام دهیم  بهتر است بتوانیم آن را در کشور بومی سازی کنیم، زیرا این تکنولوژی پیچیده‌ای نیست. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: می‌توانیم به کمک شرکت‌های دانش بنیان، وبلاگینگ را با دقت بالا با سنسورهای خیلی پیشرفته‌تر داشته باشیم . توانمندی ساخت آن در کشور وجود دارد؛ اما نتوانسته‌ایم آن را به نتیجه برسانیم.به نظر می‌رسد وبلاگینگ هم یکی از حوزه‌هایی است که می‌توان در میان مدت و حتی در کوتاه مدت شرکت‌ها را تشویق به توسعه آن کرد. همچنین در بحث دورسنجی تکنولوژی‌های خوبی امروزه وجود دارد که ما بازهم با آن فاصله داریم، به همین دلیل نیاز است که به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها حرکت کنیم. 

 

دیدگاهتان را بنویسید