233204

فعالیت معادن اصلی‌ترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی را تهدید می‌کند

دنیای معدن: یک کارشناس محیط زیست گفت: احداث معدن در منطقه پارک ملی و پناهگاه حیات‌ وحش توران, تهدید جدی گونه‌های حیات وحش این منطقه از جمله یوزپلنگ ایرانی است.

به گزارش دنیای معدن؛ درست در زمانی که تولد دو نوزاد یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران شاهرود که از جمله مناطق حفاظت شده توسط سازمان محیط زیست است, مردم و دوستداران حیات وحش را به نجات جمعیت گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی از خطر انقراض امیدوار کرده است, چشم طمع معدن‌داران به معادن این منطقه جذب شده است و به تازگی سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از آزادسازی پهنه‌های معدنی در این استان به نام‌های خارتوران، عباس آباد و طرود، خبر داده است.

در رابطه با این موضوع, محمدرضا محبوب‌فر, کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: زمانی که از معدن‌کاری صحبت ‌می‌شود, باید بدانیم که اصل این کار در تضاد با حفاظت از محیط زیست و حیات وحش است و من با این اظهار نظر که "معدن در تقابل با محیط زیست نیست" کاملاً مخالف هستم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از معادنی که در دست بهره‌برداری و یا اکتشاف هستند در مناطق بکر محیط زیست واقع شده‌اند و در محل تردد و عبور و مرور و حتی در زیستگاه‌های گونه‌های جانوری قرار دارند. بسیاری از گونه‌های حیات وحش که معدن‌کاری در زیستگاه آن‌ها انجام می‌شود, جانورانی هستند که در خطر انقراض و در فهرست گونه‌های حفاظت‌شده سازمان ملل متحد قرار دارند.

کارشناس محیط زیست گفت: در حال حاضر در مناطقی از اصفهان, سمنان و حتی مناطق شمال کشور معدن‌کاری در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست انجام می‌شود که این معادن زیستگاه جانوران را تخریب می‌کنند و دود فعالیت آن‌ها به چشم حیات وحش می‌رود.

محبوب‌فر در رابطه با معدن‌کاری در زیستگاه یوز ایرانی اظهار کرد: صدور مجوز فعالیت‌های معدنی در منطقه حفاظت شده توران که اصلی‌ترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است, حیات جمعیت این گونه ارزشمند را در خطر جدی قرار داده است. فعالیت معادن علاوه بر تخریب زیستگاه, آب, خاک و هوا را هم آلوده می‌کند که همه این موارد در تقابل با زیست گونه‌های نادر این منطقه از جمله یوزپلنگ و گورخر ایرانی است.

وی با ذکر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با اقدام برای هرگونه معدن کاری در اطراف زیستگاه یوز ایرانی مخالفت کرده است, گفت: درست است که در این مورد سازمان محیط زیست مخالفت خود را با اکتشاف معدن و صدور مجوز زیست محیطی برای معادن این منطقه اعلام کرده است اما در صورتی می‌توان این ادعا را قبول کرد که محدود به کلام نباشد و در عمل نیز سازمان محیط زیست از احداث معدن در زیستگاه یوز ایرانی جلوگیری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید